נאייקס מצילה את און טראק הוותיקה מקריסה - לאחר שכבר החלה בהליכי חדלות פירעון

חברת הפינטק שהונפקה בת"א צפויה להשקיע כ-10 מיליון דולר בהלוואה ורכישת מניות  און טראק • החברה הפועלת בתחום פתרונות התשלומים הונפקה בנאסד"ק לפני כ-20 שנה

דוד בן אבי ואמיר נחמד / צילום: ניר סלקמן
דוד בן אבי ואמיר נחמד / צילום: ניר סלקמן

במשך תקופה ארוכה דשדשה מניית און טראק , חברת טכנולוגיה ישראלית מתחום פתרונות התשלומים שנסחרת מעבר לדלפק בארה"ב, אך בשבוע שעבר המניה צנחה על רקע דיווח שפרסמה על פנייתה לבית המשפט בנצרת, לפתוח בהליכי חדלות פירעון. למחרת דיווחה החברה על דחיית הדיונים לצורך ניהול מגעים עם משקיעים פוטנציאליים.

מתברר שחברת הפינטק הישראלית נאייקס , שהונפקה אשתקד בבורסה בת"א, היא זו שנחלצת להצלת החברה הוותיקה. נאייקס דיווחה על מזכר הבנות עם און טראק לביצוע עסקה דו-שלבית: בשלב הראשון תעמיד נאייקס הלוואה בסך 5.5 מיליון דולר לאון טראק לפירעון חובותיה; ההלוואה היא לשנתיים, נושאת ריבית שנתית של 10% ומובטחת בשעבוד צף על נכסי און טראק. נאייקס גם תנסה להבטיח לאון טראק קו אשראי עד לסכום של 2 מיליון דולר.

בשלב השני, ינסו החברות להגיע להסכם מיזוג תוך שלושה שבועות, כאשר התמורה לבעלי המניות של און טראק תהיה 10 מיליון דולר פחות סכום ההלוואה, או 4.5 מיליון דולר (הגבוה מבין השניים). אם הסכם המיזוג לא יאושר במועד על-ידי בעלי מניות און טראק, נאייקס תוכל לדרוש פירעון מלא של ההלוואה או להמירה למניות און טראק, וכן לדרוש פיצוי ממנה.

בעקבות הדיווח זינקה מניית און טראק ושווי החברה עלה ל-4.7 מיליון דולר, עדיין נמוך משוויה לפני הדיווח על פתיחת ההליכים.

"הזדמנות לתוספת ערך לצמיחה חוץ-אורגנית" 

נאייקס שגייסה 462 מיליון שקל נסחרת בת"א בשווי של 3.3 מיליארד שקל. החברה מספקת פתרונות תשלום למפיצי מכונות אוטומטיות וכן אמצעי תשלום מותאמים אישית. בהודעתה היא מציינת כי און טראק פועלת גם היא בתחום זה. לפי נאייקס, "החברה רואה בהתקשרות עם און טראק הזדמנות לתוספת ערך לצמיחה חוץ-אורגנית ולהאצת הפריצה לשווקים חדשים".

און טראק הוקמה לפני למעלה מ-30 שנה, והונפקה בוול סטריט לפני קרוב ל-20 שנה. בשיאה, ב-2006, החברה הגיעה לשווי של כ-180 מיליון דולר. ב-2013, כששוויה היה כמה עשרות מיליוני דולרים, התחולל בה מאבק שליטה שבסיומו נאלץ המייסד עודד בשן לפרוש מניהול החברה, בעקבות פעילות אקטיביסטית של משקיעים מארה"ב שלא רוו נחת מביצועי המניה. לפני כחודשיים מונה למנכ"ל אמיר עילם, שכיהן לפני כן בתפקידים שונים בחברה מ-2005.

לפי הודעת נאייקס, און טראק נקלעה לקשיים תזרימיים בעקבות משבר הקורונה. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 הכנסותיה הסתכמו ב-10.7 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה ב-2020, וההפסד גדל ב-117% ל-7.4 מיליון דולר. בקופת און טראק היו כ-1.3 מיליון דולר בתקופה זו, לעומת חוב של 2.3 מיליון דולר לטווח קצר.