הבנק המרכזי של רוסיה נגד קריפטו: מקדם איסור כרייה במדינה

הבנק המרכזי של רוסיה פרסם דוח על פיו מטבעות קריפטו וכרייתם מהווים סכנה ברורה לביטחון הפיננסי במדינה ולביטחון האזרחים, וגם גוזלים יותר מדי אנרגיה • השימוש בקריפטו כאמצעי תשלום כבר נאסר ברוסיה בשנת 2020

מכרה ביטקוין של חברת BitRiver בעיר ברצק ברוסיה / צילום: Reuters, Alexander Ryumin
מכרה ביטקוין של חברת BitRiver בעיר ברצק ברוסיה / צילום: Reuters, Alexander Ryumin

הבנק המרכזי ברוסיה הציע לאסור כריית מטבעות קריפטוגרפיים ומסחר בהם בשטחי המדינה, כאשר בבנק מציינים איומים ליציבות הפיננסית של רוסיה והמדיניות המוניטרית שלה כחלק מהסיבות למהלך.

המהלך של הבנק המרכזי הוא עוד צעד בסדרת פעולות גלובליות שממשלות מסביב לעולם, ממדינות אסיה ועד לארה"ב, נוקטות נגד מטבעות קריפטו, כולן בשל החשש לפגיעה ביציבות הפיננסית והפיקוח עליה.

רוסיה אינה תומכת נלהבת בקריפטו וגורמים בכירים בממשלתה טענו לאורך השנים כי מטבעות מסוג זה עשויים לשמש להלבנת הון או טרור כלכלי. נזכיר כי ב-2020 מטבעות קריפטו קיבלו הגדרה חוקית ברוסיה, אך נאסר השימוש בהם כאמצעי תשלום במדינה.

בדוח שפורסם ביום ה' האחרון, בבנק המרכזי של רוסיה ציינו כי ערך הקריפטו מוגדר בעיקר באמצעות דרישה ספקולטיבית וכי הצמיחה המהירה של המטבעות הללו בעלת מאפיינים של פרמידה כלכלית. בבנק הזהירו מפני בועות בשוק הקריפטו שיהוו איום על ביטחון האזרחים הרוסים וביטחונה הכלכלי של המדינה. בבנק הציעו למנוע ממוסדות כלכליים (בנקים) לבצע פעולות עם קריפטו וציינו כי על המדינה יש לפתח מכניזם שיחסום העברות כספים מסוג קריפטו או פיאט. לטענת הבנק המרכזי, נתח ההעברות של משתמשי קריפטו פעילים ברוסיה עומד על כ-5 מיליארד דולר בשנה.

רוסיה היא המדינה השלישית בגודלה בשליטה על שוק כריית הביטקוין, כאשר מעליה ניצבות ארה"ב וקזחסטן השכנה שלה.

הבנק המרכזי ציין בדוח שלו כי כריית קריפטו תיצור בעיות של צריכת אנרגיה מפני שכרייה של ביטקוין ומטבעות דומים משתמשת במחשבים עתירי עוצמה שצורכים כמויות גדולות מאוד של חשמל ולפעמים אף דלקי מאובנים, כך בדוח. "הפתרון הטוב ביותר לבעיה הוא לאסור על כריית קריפטו ברוסיה", צוין בדוח.