ביומד | ניתוח

מה קרה לביומד הישראלי ב-2021, ומה צפוי בחודשים הקרובים?

שנת 2021 התחילה בזינוקים אך בסופו של דבר לא הייתה טובה לחברות הביוטק בנאסד"ק, וגם החברות הישראליות מבין אלה רובן ככולן נפגעו • משקיעי התחום נכנסים כעת בחשש ל-2022, ומחכים להחלטות הרות גורל בנושא תמחור תרופות • במקביל חברות רבות עומדות בפני אבני דרך שיכולות לבנות או לשבור אותן

חברות ביומד רבות עומדות בפני אבני דרך שיכולות לבנות או לשבור אותן / צילום: Shutterstock
חברות ביומד רבות עומדות בפני אבני דרך שיכולות לבנות או לשבור אותן / צילום: Shutterstock

בהסתכלות על מדד הנאסד"ק ביוטק, 2021 הייתה אחת השנים הגרועות אי פעם. היא הגיעה אחרי 2020 מצויינת, שסגרה ארבע שנים של עליות, בעשור שהיה בסך הכל נהדר עבור התחום. המדד עדיין רושם תשואה של 230% בעשור, אבל מהשיא שנרשם בסך הכל בספטמבר האחרון, כבר איבד 27%. הירידות הללו הן במקביל למגמה דומה אם כי פחות דרמטית בנאסד"ק.

זו הייתה שנה של יחסית מעט תוצאות מדהימות של ניסויים קליניים, מעט עסקאות ענק, חששות ממהלכי הפחתת מחיר שמעוניינת ממשלת ארה"ב להטיל על התחום, ויציאת האוויר מכמה תתי-תחומים שהתנפחו יתר על המידה. לשנת 2022 המשקיעים נכנסים בחשש מהול בתקווה: שההשקעות האדירות של קרנות הון הסיכון בחברות חדשות ופורצות דרך בשנים האחרונות, כנראה יניבו חידושים ברפואה שישנו את חיינו. אך האם אלה יתבטאו בעליות בשוק?

הירידות קרו כאמור בעיקר ברבעון הרביעי של השנה, ולכן התחום הספיק להנות משנת שיא של הנפקות - 100 הנפקות משעותיות לעומת 75 בשנה שעברה, שהייתה גם היא שנת הנפקות מצויינת. וזה עוד בלי לכלול את המיזוגים לחברות SPAC, שהם בעצם שווי ערך להנפקה. אבל בגלל הירידות, רוב ההנפקות של 2020 ו-2021 לא הצליחו להשיג תשואה חיובית נכון לעכשיו, וסביר שבשנה הבאה יהיו פחות הנפקות.

כמו כן סביר ששוב נראה את המטוטלת חוזרת להנפקה של חברות קצת יותר מתקדמות, לעומת החברות המאוד צעירות ונטולות הוכחות קליניות שהצליחו להיכנס לשוק בשנים האחרונות. על פי דו"ח של קבוצת לייפסיי קפיטל, התיאבון של המשקיעים לתחום הזה הוא עדיין גבוה, וחברות פרטיות טובות שהושקע בהן כסף רב על ידי משקיעים חזקים, עדיין מחכות לתורן. לכן ייתכן שחלק מן ההנפקות שלא התקיימו בסוף 2021, רק נדחו ל-2022, ונראות אותן מגיעות בקרוב.

תחום המכשור הרפואי בלט בגזרת האקזיטים

בקרב חברות הביוטק הישראליות, ראינו השנה מעט כניסות חדשות לנאסד"ק, מעט תוצאות ניסויים קליניים שיזכרו לדורות קדימה, ומעט אקזיטים. הנפקות היו עניין מסובך לחברות הישראליות, שכן הפוקוס על חברות צעירות ללא מידע קליני הוביל לכך שהשוק התבסס יותר על היכרות קרובה של המשקיעים עם החברות, שאותה קשה יותר לחברות הצעירות הישראליות לייצר. כמה חברות חתמו על הסכמים עם SPAC, אחד מהם יצא כבר לפועל: NRX , אבל היא לא חמקה מהירידות שחווה כלל התחום, ונסחרת כעת לפי שווי של 200 מיליון דולר, לעומת שווי של מעל מיליארד דולר בשיא.

מוצר של איתמר מדיקל / צילום: יח''צ
 מוצר של איתמר מדיקל / צילום: יח''צ

מבחינת אקזיטים, בתחום הביוטק נרשם אקזיט לסל קיור שנמכרה לחברת רוש תמורת 50 מיליון דולר ואופציה לעד 670 מיליון בהתאם לאבני דרך. יתר האקזיטים בשנה שעברה היו של תחום המכשור הרפואי. הם מראים כי דווקא תחום זה שנחשב בשנים האחרונות למשני לאקשן של תחום הביוטק-פארמה, ממשיך להיות החזק והמשמעותי ביותר עבור סקטור הביומד ישראל. סקירה מקיפה של תחום המכשור הרפואי תפורסם במועד אחר, אך בינתיים נציין כי איתמר מדיקל  נמכרה השנה ב-538 מיליון דולר, Cardivalve ומדיטייט ב-300 מיליון דולר כל אחת, דאטום דנטל ו-Perflow ב-100 מיליון דולר כל אחת, בהחלט שנה לא רעה לתחום מבחינה זו.

אם נשוב לחברות בתחום התרופות, ההתפתחות המלהיבה ביותר אולי הייתה גיוסים גדולים ממה שהכרנו לחברות בתחום פיתוח התרופות, כמו ImmunAI שגייסה 215 מיליון דולר ואימפקט ביו שהודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 111 מיליון דולר.

העליות של הקורונה התמתנו בשנה החולפת

מדד הביומד בתל אביב הושפע מהבטחות קורונה גם ב-2020 וגם ב-2021. תקוות הקורונה הזניקה את המדד ב-2020, אך ב-2021 הוא צנח עם התפוגגות ההבטחה סביב חלק מן החברות, או התארכות הדרך למימושה. עם זאת מספר חברות שעוסקות ביום יום של הקורונה - בדיקות, אשפוזי בית, אספקת ציוד - נסקו ושמרו על יציבות יחסית.

בנאסד"ק, כמה חברות ישראליות שרשמו ביצועים שומטי לסת ב-2020, התמתנו מעט ב-2021. נובוקיור  עדיין נסחרת בשווי מדהים של 7 מיליארד דולר, אך מנייתה איבדה כ-70% מהשיא, וחזרה למחירי 2020. באינמוד  המצב דומה - 3.3 מיליארד דולר הם שווי מדהים לחברת אסתטיקה רפואית ישראלית, אבל זו ירידה של 55% מהשיא. חברת ננוקס  נסחרת בכ-550 מיליון דולר. זה שווי שלא נשמע כמוהו לחברת מכשור רפואי ישראלית לפני אישור FDA על המוצר המוביל שלה, אבל זו ירידה של 85% מהשיא.

באשר לשאר החברות הישראליות בנאסד"ק, גם כאן התמונה היא בסך הכל של ירידות, יחד עם כלל השוק, וגם בגלל הקושי לתפוס תשומת לב לחברות הישראליות הנסחרות מזה כמה שנים, אל מול ההנפקות החדשות המרובות והנוצצות. אבל בכל זאת בחודשים הקרובים צפויים כמה אירועים מעניינים בחברות הישראליות, שעשויים לשנות קצת את התמונה. ואלה הם:

מדיוונד , המוחזקת בכ-35% על ידי חברת כלל ביוטכנולוגיה , נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 66 מיליון דולר אחרי שנת 2021 לא מוצלחת מבחינת מחיר המניה, מתקרבת לרגע מכריע בחייה. היום מדיוונד משווקת תרופה לטיפול בכוויות, תרופה טובה אבל השוק קטן. ההכנסות שלה בתשעה החודשים הראשונים של 2021 עמדו על 18 מיליון דולר, סכום כלל לא זניח, אבל הצמיחה לעומת התקופה המקבילה אשתקד הייתה של 21%. זה לא זניח, אבל לא מעיד על השתלטות מהירה על השוק.

אבל מדיוונד מתקרבת עם המוצר שלה לשוק הרבה יותר גדול, שוק ריפוי הפצעים. תוצאות מניסוי שלב II בתחום זה צפויות עד סוף הרבעון. תוצאות אלה עדיין לא מביאות אותה עד השוק, אבל יכולות לפתוח דלת לשיתוף פעולה אסטרטגי. בנוסף, החברה מצפה להשיג במהלך השנה לאישור ה-FDA את המוצר לכוויות, וכך להרחיב את השוק שלה.

אלפא טאו, שפיתחה טכנולוגיה חדשה לגמרי לטיפול בסרטן והשיגה עד כה תוצאות קליניות מרשימות, צפויה להתמזג ל-SPAC במהלך הרבעון הראשון של 2022. בעבר נמסר כי שווי החברה לצורך המיזוג יהיה כמיליארד דולר, ומעניין יהיה לראות אם השווי הזה יחזיק מעמד גם לאור חולשת השוק בכלל וחברות SPAC בפרט. גם אם השווי לא יחזיק, אלפא טאו צפויה להיות שחקנית מעניינת בנאסד"ק, עם רצף של הודעות מניסויים קליניים משמעותיים בשנים הקרובות.

חברת KAHR מתכננת כנראה הנפקה בנאסד"ק, כפי שאפשר היה ללמוד מרשימת המשקיעים בסבב הגיוס האחרון שלה, שהם משקיעים שמעדיפים חברות לפני הנפקה. KAHR היא חברת פורטפוליו של הדסית ביו , שכבר רשמה השנה הצלחה עם החברות סלקיור, אשר כמוזכר לעיל נמכרה השנה, ועם חברת אנלייבקס  שמתקדמת בניסויים קליניים בתחום הטיפול בתחלואה קשה בקורונה ובתחום הטיפול באלח דם. KAHR נמצאת בשלב הניסויים הקליניים עם תרופה חדשה לטיפול בסרטן הדם, והצליחה להשיג מימון מקדים לקראת הנפקתה, בהיקף של 46 מיליון דולר. תנאי השוק מעמידים בסימן שאלה את היכולת שלה להנפיק וגם את המחיר שבו תוכל לעשות זאת, אך בינתיים התוכניות עדיין על השולחן. בחברה צפויה לפרסם במהלך 2022 נתוני ביניים משני ניסויים שהיא עורכת, שלב II בגידולים מוצקים ושלב I בסרטן הדם.

מתקדמות מול ה-FDA

חברת גמידה סל  (5% על ידי כלל ביוטכנולוגיה, וכ-3% על ידי אלביט מדיקל ) הודיעה במהלך השבוע על כוונתה להגיש בקרוב את הבקשה לאישור המוצר המוביל שלה לטיפול בסרטן הדם במהלך החודשים הקרובים, וזאת לאחר פגישה מוצלחת עם ה-FDA. עדיין לא ידוע כמה זמן יקח ל-FDA לאשר את המוצר (בהנחה שיאושר), בעיקר על רקע הקורונה הפוגעת ביכולת של צוותי ה-FDA להגיע ולבקר במפעלי יצור מחוץ לארה"ב. אולם, בהנחה שהמוצר יאושר, מדובר במוצר שיכול לפנות לשוק של מיליארדי דולרים. כל הזכויות לתרופה נמצאות בידי החברה, והיא כבר נערכת ליצר ולשווק אותה.

ביוליין , שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 100 מיליון דולר וכן בבורסה בתל אביב, צפויה במהלך הרבעון השני של 2022 להגיש את המוצר המוביל שלה, Motixafortide, לאישור ה-FDA. התרופה נועדה לטיפול בסרטן הדם, ועוזרת באיסוף של תאי גזע לשם השתלה, באופן שיכול לפתוח אפשרויות חדשות לטיפול בסרטן מסוג זה. לביוליין מוצר נוסף לטיפול בסרטן שצפוי לסיים ניסוי קליני ראשוני במחצית הראשונה של 2022.

מעבדות ביוליין אר.אקס / צילום: יח''צ
 מעבדות ביוליין אר.אקס / צילום: יח''צ

פוליפיד , שנסחרת ב-90 מיליון דולר בנאסד"ק, צפויה לדווח על תוצאות ניסוי קליני שלב III במחצית השניה של 2022 או זמן קצר לאחר סיומה. המוצר של פוליפיד הוא שתל המשחרר אנטיביוטיקה בשחרור מושהה כדי למנוע זיהומים אחרי ניתוחים. המוצר שיסיים את הניסוי מיועד לניתוחי בטן. ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ציין בפני החברה כי ניסוי יחיד, אם יהיה מוצלח, אמור להספיק לרישום התרופה. לחברה גם מוצר לטיפול בסרטן שעשוי להיכנס לניסויים קליניים עוד השנה.

אורמד  - החברה המפתחת גלולת אינסולין בבליעה, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 339 מיליון דולר, צפויה לדווח את התוצאות מניסוי שלב III שלה במהלך המחצית הראשונה של 2022. החברה עורכת במקביל שני ניסויי שלב III, הדרושים לשם אישור המוצר. הניסוי השני צפוי לסיים את גיוס המטופלים עד סוף 2022, ואז על פי התוצאות תוכל החברה לכוון להגשת המוצר לאישור ה-FDA ב-2023. במקביל, החברה מפתחת חיסון נגד קורונה הניתן בבליעה, והיא העריכה בעבר כי התגובה החיסונית למוצר זה עשויה לכסות וריאנטים רבים יותר מכפי שמכסים חיסוני ה-RNA. תוצאות ראשוניות מניסוי במוצר זה אמורות להתקבל במחצית הראשונה של 2022. לחברה מוצר נוסף לטיפול בכבד שומני שאמור להתקדם בניסויים הקליניים במהלך השנה. אורמד היא אחת החברות שדווקא רשמו תשואה חיובית ב-2021, ולא סתם תשואה חיובית אלא של כ-130%.

איילה פארמה  - החברה שפיתחה טיפול חדשני לסרטן נסחרת לפי שווי של 93 מיליון דולר, הביאה כמה מוצרים לניסויים קליניים. המוביל ביניהם נמצא בשלב 2/3 של הניסויים בטיפול בגידולים לא ממאירים של רקמות חיבור (Desmoid Tumors). השווי של החברה יחסית נמוך לחברה בתחום הסרטן מה שאומר שהשוק כרגע לא צופה לגדולות ונצורות מן הניסויים שלה, אך תוצאות טובות עשויות להפתיע, ואפילו להוביל לשיתופי פעולה אסטרטגיים. תוצאות ביניים מן הניסוי צפויות באמצע 2022.

נובוקיור  - החברה שכבר "עשתה את זה" והיא היום חברת הביוטק הישראלית הגדולה ביותר בנאסד"ק, עם שווי של 6.97 מיליארד דולר, כבר לא יותר מטבע, אבל עדיין שווי מרשים שגם נתמך בהכנסות מרשימות: 402 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשוני של 2021, בעיקר בזכות הטיפול שהיא משווקת לסרט המוח מסוג גיובלסטומה. במהלך השנה הקרובה, החברה צפויה לפרסם תוצאות מניסויים במוצר שלה בסרטן קיבה, סרטן ריאות וסוג נוסף של טיפול בגליובלסטומה.

נובוקיור Novocure - טיפול בסרטן / צילום: יח''צ
 נובוקיור Novocure - טיפול בסרטן / צילום: יח''צ

ננוקס  - החברה שנסחרת לפי שווי של 550 מיליון דולר אחרי שירדה משמעותית מן השיא, מצפה בשנה הקרובה לקבל את אישור ה-FDA למוצר הרנטגן הייחודי שלה, וזאת לאחר שהמוצר נדחה פעם אחת. עוד לפני כן היא מקווה להתחיל לשווק את המוצר במדינות שאינן דורשות רגולציה. במקביל, היא תחשוף בדו"חות סיום השנה לראשונה את ההכנסות של NanoxAI, חטיבת הבינה המלאכותית שלה (לשעבר זברה מדיקל).

סולג'ל  - החברה פיתחה גרסאות משופרות של תרופות במריחה למחלות עור. היא מצפה כי ה-FDA יערוך בפברואר ביקורת במתקניה, שתאפשר בהמשך את אישור המוצר שלה למחלת העור רוזציאה. סולג'ל חתומה על הסכם עם חברת רפואת העור גלמדה, אשר צפויה במהלך השנה להשיק את המוצר של סולג'ל לאקנה שכבר אושר לשיווק ובתקווה גם את המוצר לרוזציאה. במקביל ממשיכה סולג'ל בפיתוח מוצרים נוספים. החברה נסחרת לפי שווי של 165 מיליון דולר.

VBL  - חברת הטיפול בסרטן הוותיקה הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 84 מיליון דולר, נמצאת לקראת סיום שלב III של הניסויים הקליניים בסרטן השחלות. החברה מצפה לסיים את גיוס החולים לניסוי במחצית הראשונה של 2022 ולפרסם את התוצאות במחצית השניה של השנה. עוד במחצית הראשונה, צפויה הועדה המייעצת הבלתי תלויה של המחקר לפרסם את הערכתה לגבי סיכויי ההצלחה שלו, כך שתהיה אינדיקציה עוד לפני המחצית השניה, האם לניסוי יש סיכוי להצליח. VBL נמצאת בשני ניסויים נוספים בתרופה זו, לסרטן המוח וסרטן המעי הגס, וכן מפתחת מוצר נוסף לטיפול במחלות דלקתיות.

פלוריסטם  - החברה הנסחרת ב-54 מיליון דולר לאחר שאיבדה כ-76% מערכה השנה, מקווה כי תוכל להוכיח סוף סוף לשוק כי היא מסוגלת להצליח בניסויים קליניים מתקדמים ולעבור לשלב המסחרי שלה. ניסוי שלב III שלה בחידוש שריר אחרי שברי ירך צפוי להניב תוצאות ברבעון השלישי של השנה.

פרוטליקס  - חברת הטיפול במחלות נדירות איבדה בשנה האחרונה יותר מ-80% מערכה בעקבות דחיה של ההגשה שלה לאישור התרופה שלה לטיפול במחלת פברי. הדחיה לא נבעה מבעיות במוצר אלא מקושי של ה-FDA להגיע לפקח על מפעל החברה, אבל הדחיה יצרה אתגרים תזרימיים לחברה וחוסר ודאות, ואפשרה למתחרה סאנופי להמשיך לבצר את מעמדה בשוק. פרוטליקס צפויה להגיד מחדש את המוצר לאישור, אחרי שיסתיים ניסוי גדול נוסף במוצר, במאי 2022. בינתיים במחצית הראשונה של השנה צפויה פרוטליקס להגיש את הבקשה לאישור גם לרשות התרופות האירופאית.

חברות נוספות למעקב - מספר חברות קטנות יותר גם הן ממתינות לתוצאות ניסויים. כמומאב  ממתינה לתוצאות ניסוי שלב II בהצטלקות הכבד במחצית הראשונה של 2022 ולתוצאות מניסוי שלב II במחלה צלקתית נדירה של דרכי המרה (Primary Sclerosing Cholangitis) במחצית השניה של השנה. ביומיקס , אשר מפתחת תרופות התוקפות חיידקים ספציפיים לשם שינוי תמהיל חיידקי לטובת טיפול במחלות שונות ומגוונות, צפויה לפרסם תוצאות מן החלק הראשון בניסוי הראשון שלה בסיסטיק פיברוזיז, ברבעון השני של 2022. תוצאות במחלת העור אטופיק דרמטיטיס צפויות ברבעון השלישי של 2022. חברת פרפל ביוטק  מצפה לתוצאות מלאות מניסוי באחת משתי תרופות שלה לטיפול בסרטן במהלך השנה הקרובה.

בנוסף, חברות הפועלות בתחום הקורונה: מספר חברות ישראליות הקימו תוכניות ייחודיות בתחום הקורונה, ומצפות לתוצאות מניסויים בחודשים הקרובים. בין אלה ניתן לכלול את: רדהיל , אנלייבקס, בונוס , NRX וקמהדע .