בלינקוב שולל סמכויות מהיו"רים של נמל אשדוד והרכבת. לפחות על הנייר

אורנה הוזמן-בכור הופתעה לגלות בסוף השבוע שהיא נחשבת יו"ר לא פעילה כבר חודשיים • למרות זאת, נראה שהחלטות שקיבלה בנוגע לנמל, לאחר שפג תוקף כהונתה, יאושרו רטרואקטיבית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

בגלל טעות טכנית: ביום חמישי האחרון הופתעה לגלות יו"ר נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, כי באופן רשמי כהונתה לא פעילה מאז תחילת השנה. לפי גורמים ברשות החברות, ליושב ראש בלתי פעיל מותר רק להשתתף בישיבות דירקטוריון ובוועדות שהוא חבר בהן, אבל לא לקבל החלטות הנובעות מתפקידו כיו"ר - דבר שהוזמן-בכור המשיכה לעשות עד עכשיו. למרות זאת, בדוברות רשות החברות מוסרים שאין הבדל בין סמכויות יו"ר פעיל לבין יו"ר שאינו פעיל.

הסיפור המשונה הזה התגלגל בגלל אי-הבנה במועד שבו הייתה אמורה הוזמן-בכור לשלוח את תנאי ההעסקה שלה לאסיפה הכללית ולאישור שר האוצר, אביגדור ליברמן. הוזמן-בכור היא יושבת ראש הנמל מאז 2017 והקדנציה שלה אמורה להסתיים רק בחודש מרץ 2023. לפי הנהלים שנקבעו לפני שנתיים, בכל שנה אמור יו"ר חברה ממשלתית להביא את תנאי ההעסקה שלו, לרבות אחוזי המשרה, לאישור האסיפה הכללית. השרים הממונים צריכים לחתום על התנאים, אבל במקרה של חברה בהפרטה כמו נמל אשדוד, צריך לחתום רק השר הממונה על רשות החברות והוא שר האוצר.

התנהלות רשות החברות מעלה שאלות

בסביבת הוזמן-בכור חשבו בטעות שיש להם עד סביבות חודש מרץ להגיש את תנאי ההעסקה לאסיפה הכללית. אלא שבמייל שנשלח אליה ביום חמישי מרשות החברות התבשרה היו"רית הוותיקה של הנמל, שתוקף האישור הקודם שקיבלה פג בסוף דצמבר 2021. בעקבות כך, כינסה הוזמן-בכור ישיבת דירקטוריון דחופה ליום שלישי הקרוב, שבה יוכל הדירקטוריון לאשר כינוס של האסיפה הכללית. ההערכה היא שהבעיה תיפתר לאחר שהאסיפה תאשר את כהונתה רטרואקטיבית.

יש לציין שאישור רטרואקטיבי הינו מקובל בעניין זה, וגם האישור הקודם של הוזמן-בכור בשנה שעברה התקבל חודשים ארוכים אחרי שהגישה את תנאי העסקתה. בין הגשת תנאי ההעסקה בספטמבר 2020 לבין האישור הסופי שהתקבל רק באפריל 2021 היא המשיכה לכהן כרגיל. אלא שבניגוד לפעם שעברה, האיחור בהגשת הטפסים הביא להודעה החריגה מרשות החברות בדבר כהונתה הבלתי-פעילה.

מאז תחילת השנה קיבלה הוזמן-בכור מספר החלטות משמעותיות בנושא נמל אשדוד, כמו ההחלטה על חלוקת הדיבידנדים בחודש שעבר. בדיעבד, כך עולה מדברי רשות החברות, הוזמן-בכור הייתה יו"ר לא פעילה (שלא בידיעתה) בזמן ההחלטה על חלוקת הדיבידנדים בנמל. אלא שאיש ברשות החברות לא התנגד לקבלת ההחלטה על ידי הוזמן-בכור ולא הודיע לנמל על בעייתיות כלשהי. בפועל, היא המשיכה למלא את תפקידה באופן מלא וייתכן שההחלטות שקיבלה יתוקפו רטרואקטיבית אף הן ברגע שתנאי העסקתה יאושרו.

נשאלת השאלה: אם המטרה של רשות החברות היא "לישר" את הדירקטורים, מדוע הרשות והעומד בראשה, רם בלניקוב, שתקו עת יצאו ההודעות לתקשורת על חלוקת הדיבידנטים בנמל?

עצם העובדה שברשות החברות לא הניפו דגל אדום ונתנו ליו"רית הנמל להמשיך לעבוד כרגיל כמעט חודשיים מאז פג התוקף של כהונתה הפעילה, מעלה תהייה סביב כוונות הרשות. מה משמעות הסנקציה, אם מילא יאשרו רטרואקטיבית את הכהונה ואת ההחלטות שהתקבלו ב"תקופת הביניים" שבה אינה מוגדרת יו"רית פעילה?

לא רק הוזמן־בכור: גם יו"ר רכבת ישראל

עד כה הועסקה הוזמן-בכור כיושבת ראש בנמל אשדוד ב-75% משרה. בסוף דצמבר האחרון הוציאה רשות החברות חוזר חדש, לפיו יו"ר לא יוכל לכהן עוד ב-75% משרה, אלא רק ב-50% או במשרה מלאה. יושבי ראש שקיבלו את החוזר הבינו ממנו שניתן להמשיך לכהן ב-75% משרה עד סוף הקדנציה שלהם. ואולם, בחמישי האחרון הוציאה הרשות הבהרה ליו"רים שכהונה כזו תותר רק עד הכינוס השנתי של האסיפה הכללית - עד סוף דצמבר.

עד למכתב ההבהרה, התכוונה הוזמן-בכור להמשיך לכהן ב-75% משרה עד לסוף הקדנציה במרץ 2023. בעקבות המכתב, הוזמן-בכור תבקש לאשר את ההעסקתה ב-50% משרה בלבד.

ההבהרה שהוציאה רשות החברות מוענה גם ליו"רים נוספים. ככל הנראה, ישנם יושבי ראש אחרים בחברות הממשלתיות שמעוניינים להמשיך את הקדנציה ב-75% משרה וגם להם כוונה ההערה. לפי רשות החברות, גם יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, מוגדר כרגע כיושב ראש בלתי־פעיל, כיוון שעד כה לא אושר שכרו. עם זאת, בניגוד למקרה של הוזמן־בכור, בעניינו של שמעוני כבר התקיימה אסיפה לפני כמה חודשים. ברכבת ישראל ציינו כי תנאי ההעסקה שלו נחתמו והוא ממשיך לעבוד אחרי שהם נחתמו. ואולם, מבחינת רשות החברות, שמעוני והוזמן־בכור נמצאים שניהם בסטטוס לא פעיל.

מרשות החברות הממשלתיות נמסר בתגובה: "בשני המקרים, עד כה לא אושר השכר של שני היו"רים. על כן, נכון לעכשיו הם לא יו"רים פעילים.