ועדת הכספים: עיכוב נוסף באישור הצו למיסוי סיגריות אלקטרוניות

במהלך דיון שנערך היום בוועדת הכספים נזף יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, בנציגת משרד הבריאות על כך שלא הגיעה מוכנה עם הסברים לשאלות חברי הכנסת, ושלח את אנשי רשות המסים לתקן את תחשיב המיסוי כך שיהלום בצורה תחשיבית את המס שהוטל על סיגריות רגילות

ח"כ אלכס קושניר, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ אלכס קושניר, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עיכוב נוסף באישור הצו למיסוי סיגריות אלקטרוניות בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת. במהלך הדיון נזף יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, בנציגת משרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו, על כך שלא הגיעה מוכנה עם הסברים לשאלות חברי הכנסת, וכן שלח את אנשי רשות המסים לתקן את תחשיב המיסוי כך שיהלום בצורה תחשיבית את המס שהוטל על סיגריות רגילות. הצו, שכבר נכנס לתוקף בחלקו, צפוי להשתנות ויאושר ככל הנראה בדיון שיתקיים מחר (ג') בוועדה.

במהלך הדיונים האחרונים עלה מספר פעמים הצורך בתיקון צו המיסוי, ונמתחה ביקורת על תחשיבי רשות המסים ומשרד הבריאות שהובילו ליצירת הצו הקיים. לבסוף קרא יו"ר הוועדה לנציגי רשות המסים להציג תחשיב מיסוי חדש עד לדיון שיתקיים מחר וההצבעה, כך שהחישוב למיסוי נוזל לסיגריות אלקטרוניות יעמוד על תחשיב המקביל 1 מ"ל נוזל לקופסת סיגריות, ולא 0.7 מ"ל לקופסת סיגריות; זאת לאחר שהושגה הסכמה נרחבת בין חברי הוועדה כי התחשיב, המדמה 10 שאיפות לסיגריה בודדת כפי שקבע הצו המקורי, אינו מדויק ועומד על 15-17 שאיפות מסיגריה אחת.

בנוסף דרש קושניר מרשות המסים לתקן את הנוסחה הנוגעת למיסוי סיגריות חד-פעמיות ולמסות אותן לפי כמות הנוזל שבהן ולא לפי יחידות שגודלן שונה כפי שקבע הצו בתחילה, ובכך למסותן באופן זהה למיסוי של סיגריות רגילות. 

"זה שער לעישון"

במהלך הדיון עלה כי המיסוי הנוכחי לא יהיה יעיל בבלימת הצריכה. ח"כ ענבר בזק אמרה בדיון כי "המס הוא אחיד (לפי סיגריה), לא משנה מה נפח המיכל. 25% מהנוער מתחילים מזה, זה שער לעישון. ככל שזה יהיה נגיש יותר לבני נוער, כך יותר מהם יתחילו עם המוצר הזה".

נציגת משרד הבריאות, ד"ר אפללו, שהכינה את הצו יחד עם רשות המסים, ספגה ביקורת נוקבת מיו"ר הוועדה ומח"כ ינון אזולאי, לאחר שמתחה ביקורת על דברי חברי הכנסת וכן במשך שני הדיונים האחרונים לא השיבה לשאלות שהופנו אליה.

ד"א אפללו, שעלתה לדיון בזום, הדפה את טענות חברי הכנסת ובהם יו"ר הוועדה על כך שההחלטה למסות סיגריה לפי תחשיב של 10 שאיפות אינה נכונה: "אני רוצה לשאול את ח"כ ינון אזולאי האם הוא קרא את החומרים שאני שלחתי ולא רק את אלה של היבואנים. אידוי זה עישון, אין דבר כזה לעבור מאידוי לעישון. זו נבלה וזו טריפה. זה לא הרע במיעוטו ולא מוצר גמילה. בשנתיים האחרונות הצטברו עדויות ש-0.7 מיליליטר שווה ל-10 שאיפות לסיגריה. זה לא אנקדוטלי, זה מחקרי".

יו"ר הוועדה קושניר, שלא אהב את הביקורת המרומזת על דברי חברי הוועדה, הגיב לה ואמר: "ג'ול נעלם מהעולם לפני שנתיים, וכל מעשן יגיד לך שהסיגריה האלקטרונית שווה יותר מעשר שאיפות. אני מבקש ממך לשמור על שפה נאותה. כי אם לא, אגיד את כל הטענות שלי נגד ההכנה שלכם את הצו הזה".

ח"כ אזולאי מתח ביקורת על כך שמשרד הבריאות כלל לא ערך מחקר בנושא, ואמר: "מקצועיות זה לא לקחת מעמותה נתונים. תתביישי לך".

על כך השיבה אפללו: "על מה יש לי להתבייש? שאני קוראת מחקרים מהעולם? אתה צריך להתבייש שאתה מדבר ככה". ח"כ קושניר הדף את טענותיה ואמר: "אני מאוד מכבד את אנשי המקצוע, אבל לא ארשה שידברו ככה לחברי כנסת ולא יתנו תשובות לחברי הוועדה. אם יש לך תשובות, אני מבקש לקבל את זה בכתב". 

"מגיע לוועדה הסבר" 

במהלך הדיון מתח ח"כ אזולאי ביקורת על יו"ר הוועדה ועל כך שצווי מיסוי (סוכר, חד-פעמי וסיגריות) התפרסמו עוד לפני הדיון בוועדה. היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, אמרה בדיון כי "אני הראשונה שמתנגדת לפרסום צו לפני קיום דיון. יחד עם זאת, ביחס לצווים של טבק ואלכוהול, לאורך השנים הצווים כן נכנסו לתוקף. אני חושבת שכן מגיע לוועדה הסבר למה הצו חל באופן מיידי".

יו"ר הוועדה קושניר הבהיר כי לא יאפשר יותר פרסום של צווים ללא שיתקיים תחילה דיון בוועדה.

אחת מהבעיות שצפו בדיון הייתה המיסוי על הסחורה שנמצאת במכס ובעליה לא אוספים אותה בשל המס הכבד. כך הוצג בדיון על-ידי אחד מהיבואנים כי הוא ייבא סחורה ב-30 אלף שקל, ועליה הוא נדרש לשלם מס של מיליונים. יו"ר הוועדה ביקש מרשות המסים לייצר פתרון גם לנושא הזה ואמר כי ניתן לשחרר את הסחורה בחלקים, כך שתשלום המס יהיה רק על החלק היחסי ששוחרר.

לסיום הודיע קושניר כי הוא סיכם עם שר האוצר על הקצאת 3 מיליון שקל מדי שנה מהכנסות המיסוי למשרד הבריאות, לצורכי המלחמה בעישון.