בואינג שופכת עוד 450 מיליון דולר על יוזמת המונית המעופפת

חברת Wisk, שהוקמה יחד עם המייסד השותף של גוגל לארי פייג', מפתחת כלי טיס חשמלי ללא טייס • בואינג לא סיפקה לוח זמנים לכניסה של כלי טיס מתוצרת Wisk לשימוש, אבל מסרה כי תיכנס לשוק אחרי המתחרות המפתחות כלים מאוישים

מטוס בואינג / צילום: יח''צ
מטוס בואינג / צילום: יח''צ

חברת בואינג  מסרה כי היא משקיעה עוד 450 מיליון ביוזמה המשותפת שלה עם לארי פייג', אחד ממייסדי גוגל, לפיתוח מונית אווירית: כלי טיס קטן ללא טייס שאמור להטיס אנשים מרחקים קצרים בתוך הערים הגדולות ופרבריהן.

היוזמה בשם "Wisk" בעמק הסיליקון מצטרפת לקבוצה צפופה של חברות כלי טיס חשמליים שמשכו מיליארדי דולרים בהשקעות בשנה האחרונה. חלקן אמורות להתחיל לספק שירותים עד אמצע העשור, אם כי המאמצים האלה תלויים במסגרת רגולטורית הולכת ומתפתחת להבטחת בטיחות נוסעים באוויר.

המתחרה איירבוס וחברת Embraer הברזילאית מפתחות מוניות אוויריות משלהן, לצד סטארט־אפים אחרים שמשכו עניין ומימון מחברות תעופה, חברות מטוסים פרטיים וחברות להחכרת כלי טיס. גם חיל האוויר האמריקאי עוסק בפיתוח מוניות מעופפות לשימוש הצבא.

Wisk נוצרה ב־2019 דרך יוזמה משותפת לבואינג ול־Kitty Hawk Corp, יצרנית רחפנים שפייג' הוא בין המייסדים שלה. Wisk פיתחה כלי טיס היכול להטיס בין שלושה לארבעה נוסעים ומסוגל להמריא ולנחות באופן אנכי כמו מסוק, ולטוס באופן אוטונומי ללא טייס.

פרטים על הגרסה האחרונה ש־Wisk מתכוונים להפעיל באופן מסחרי - וכנראה תהיה גדולה יותר - ייחשפו בהמשך השנה, כך אומרים בחברת בואינג. 

אישור כלי טיס לא מאוישים? לא בעשור הקרוב

חברות יריבות כמו Joby Aviation ו־Vertical Aerospace Group מפתחות כלי טיס בסגנון מונית עם טייס שאחר־כך אמורים לעבור לטיסה אוטונומית, מכיוון שמנהלי החברות צופים כי רגולטורים יאשרו בשלב ראשון רק כלים מאוישים.

בואינג לא סיפקה לוח זמנים לכניסה של כלי טיס מתוצרת Wisk לשימוש, אבל מסרה כי תיכנס לשוק אחרי המתחרות המפתחות כלים מאוישים.

"אוטונומיה צריכה להיות מובנית ממש מהתחלה", אמר מארק אלן, מנהל אסטרטגיה בכיר בבואינג. "הזמן הנוסף שייקח לנו לקבל רישוי הוא משהו שאנו מוכנים לעמוד בו".

החברה הבריטית Vertical, שבין לקוחותיה נמצאת American Airlines Group, מסרה כי היא לא צופה שרגולטורים יאשרו כלי טיס לא מאוישים בעשור הקרוב.

אחרי שבואינג סגרה את זרוע ההון סיכון שלה בשנה שעברה, החברה, שמפרסמת את הדוח הרבעוני שלה היום (ג'), ממקדת את מאמצי הפיתוח של מונית אווירית בחברה Wisk. יחידת ההשקעות של החברה רכשה כמה אבטיפוסים ותוכנות למתן שירות בשוק של מוניות מעופפות שאנליסטים מעריכים שעשוי לכלול אלפי כלי טיס כאלה עד אמצע העשור הבא. 

"תרבות חדשנית" 

בואינג הניחה את היסודות לתחום הטיסה האוטונומית ברכישה מ־2017 של Aurora Flight Sciences Corp, יצרנית של רחפנים וכלים מעופפים אחרים ללא טייס. ב־2016 רכשה בואינג את Liquid Robotics, המייצרת צוללות קטנות המתנייעות באופן אוטונומי מתחת לפני המים.

שדרת הניהול ב־Wisk מגיעה ברובה מ־Liquid Robotics. מארק אלן מבואינג אמר כי חברת־האם בחרה להותיר את יצרנית המונית האווירית כישות נפרדת במאמץ לשמר את מה שכינה "התרבות החדשנית של החברה".

ב־Wisk מתכננים להפעיל את כלי הטיס שלה, בעוד שהמתחרות מתכננות למכור את הכלים או למצוא מודל היברידי בו ימכרו חלק מהמוניות ויפעילו בעצמן חלק מהמוניות בערים מסוימות. אלן אמר כי בואינג עשויה לשלב עבודת פיתוח שנעשית ב־Wisk גם בפרויקטים של כלי טיס למשלוח או כלים צבאיים שתפתח בואינג בעתיד.

חמש חברות של מוניות מעופפות הונפקו בארה"ב ב־2021 דרך מיזוגים עם חברות צ'ק פתוח. מניות Embraer זינקו ב־15% בדצמבר ביום בו הכריזה על תוכניותיה לרשום בבורסה את יוזמת המונית האווירית שלה, Eve UAM.

לבואינג כבר היה חלק הרוב ב־Wisk, אבל היא לא גילתה פרטים על השקעות קודמות או על הערכת השווי הכוללת של הסטארט־אפ. רוב חברות המוניות האוויריות מוערכות בטווח שנע בין 1 ל־2 מיליארד דולר. Joby Aviation, שנרשמה בבורסה באוגוסט ומתכוונת להתחיל שירותי נסיעה עם טייס ב־2024, הוערכה ביום שני לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר.

מנכ"ל Wisk גארי גיסין אמר ביום שני כי החברה מתכוונת להישאר בידיים פרטיות.

אמריקן אירליינס, יונייטד אירליינס וכמה חברות תעופה אמריקאיות אחרות חתמו על הסכמים לרכוש בעתיד מאות מוניות מעופפות מיצרניות חדשות כמו Vertical ו־Archer Aviation, לאחר שרגולטורים יקבעו כי הכלים בטוחים דיים לטיסה ויתחילו להיות מיוצרים בכמות גדולה.

"הגורם הקשה באמת הוא לקבל רישוי להתחיל בייצור", אמר קן ריצ'י, מנהל ב־Directional Aviation Capital, שבבעלותה מטוסים פרטיים וחברות הנותנות שירותי תחזוקה למטוסים. החברה היא אחת מנותנות החסות לרישום של Eve בבורסה.

רגולטורים בארה"ב, באירופה, בברזיל ובמקומות אחרים נמצאים בשלבים שונים של פיתוח כללים לייצור והטסת מוניות אוויריות, כך אמרו מנהלים בחברות.