נחתמה עסקת מזרחי טפחות ומבנה: 24 נכסים ימכרו תמורת 531 מיליון שקל

מרבית הסניפים הם של בנק אגוד אשר מוזג לתוך מזרחי טפחות • לחבילת הנכסים המקורית עליה סיכמו הצדדים בספטמבר הצטרף סניף אגוד ברעננה • הרווח שירשום הבנק כתוצאה ממכירת הנכסים – 200 מיליון שקל

בין נכסי הבנק שנמכרים, ברח' אחוזת בית בת''א / צילום: דוברות מזרחי טפחות
בין נכסי הבנק שנמכרים, ברח' אחוזת בית בת''א / צילום: דוברות מזרחי טפחות

בנק מזרחי טפחות  וחברת הנדל"ן מבנה  סיכמו השבוע באופן סופי על מכירת 24 נכסים של הבנק למבנה, בסכום כולל של 531.6 מיליון שקל. מדובר בנכסים מניבים הפזורים ברחבי ישראל, בעלי יעודים שונים, בהם משרדים ומסחר, הכוללים בין היתר את בניין ההנהלה הראשית של בנק אגוד ברחוב אחוזת בית בתל אביב, בניין משרדים ברחוב לינקולן בתל אביב ששימש מרכז לוגיסטי של בנק מזרחי טפחות, סניף "תל אביב ראשי" של אגוד ברחוב אחד העם בעיר, ומספר נכסים ב"מתחם הבורסה" ברמת גן.

על המגעים בין הבנק לבין קבוצת הנדל"ן פורסם לראשונה בגלובס באוגוסט שעבר. זמן קצר לאחר מכן הגיעו הצדדים לסיכום על כך שמבנה תרכוש 23 מנכסי מזרחי טפחות בסכום של כ-530 מיליון שקל. הפערים בין העסקאות מלמדים על כך שבין הסיכום הראשוני לחתימה על העסקה הצטרף לרשימה נכס נוסף - סניף של בנק אגוד ברעננה.

בעבר בוצע מהלך נדל"ני דומה 

רוב הנכסים הנמכרים בעסקה, כמו הסניף ברעננה, הם של בנק אגוד שמוזג למזרחי טפחות בחודש ספטמבר 2020. במזרחי טפחות ביקשו למכור את הנכסים שהתייתרו בעקבות המיזוג וכך לצמצם את אחת ההוצאות הגדולות ביותר העומדות בפניו, תשלום בגין נדל"ן. בעקבות המכירה ירשום הבנק רווח נאה של כ-200 מיליון שקל.

על-פי ההסכם בין הצדדים 23 נכסים מתוך 24 הנמכרים בעסקה יושכרו על-ידי קבוצת מבנה, לקבוצת מזרחי טפחות, כאשר הסכם השכירות שייכנס לתוקפו בפברואר יכלול דמי שכירות בסך של כ-26 מיליון שקל לשנה.

הנכסים יושכרו לתקופות משתנות של עד 23 שנים אך ההערכה היא כי תקופת השכירות בפועל של מרבית הנכסים, במיוחד סניפי אגוד המתייתרים כתוצאה מהמיזוג, תהיה קצרה הרבה יותר ותיארך עד להשלמת המיזוג, הצפויה לכל המאוחר במחצית 2023.

שכירת חלק מהנכסים מידי מבנה נועדה גם כדי לאפשר את השלמת מעבר מטה מזרחי טפחות לפרויקט נדל"ני גדול של הבנק בלוד, שאמור להתבצע בעוד כמה שנים.

במזרחי טפחות כבר ביצעו מהלך דומה של מכירה נכסים ושכירתם בחזרה - היה זה בשנת 2017 עם מכירת המשרדים המשמשים כיום את מטה הבנק במגדל משה אביב ברמת גן. מזרחי טפחות מכר אז את שמונה הקומות שהיו ברשותו לחברת סלע קפיטל נדל"ן  של שמואל סלבין תמורת 278 מיליון שקל, ושכר אותן לתקופה של שמונה שנים בעלות של 17 מיליון שקל לשנה.

10% מהתשלום כבר הועברו לנאמנות

מבנה נדל"ן, בניהולו של דודו זבידה, פועלת בתחומי הנדל"ן המניב, רכישת קרקעות ופיתוחן, ייזום, הקמה ורכישה של מבנים לתעשייה, משרדים, מסחר ומגורים. בבעלות הקבוצה, הנסחרת בשווי של כ-10.8 מיליארד שקל, כ-2 מיליון מ"ר של שטחים מניבים, שמתוכם 1.6 מיליון מ"ר להשכרה בישראל.

נציין כי מבנה כבר העבירה 10% מהתשלום לידי נאמן במועד חתימת הסכמי הרכישה והוא יחזיק בתשלום עד לקבלת אישור מצדה של רשות התחרות לעסקה, אישור המהווה תנאי מתלה להשלמת העסקה. 90% הנותרים ישולמו מיד לאחר קבלת אישור רשות התחרות, כשכל הסכום ימומן ממקורותיה העצמיים של החברה.

עוד עדכנו במבנה כי בכוונת החברה לפעול להשבחת חלק מהנכסים תוך קידום תוכניות אשר יאפשרו שינוי ייעוד והגדלה של זכויות הבנייה הקיימות.

עו"ד דורון אריאל ועו"ד אלעד בן יורם, מדורון אריאל ושות', ייצגו את בנק מזרחי טפחות בעסקה. את מבנה ייצגו בעסקה עו"ד ערן מזרחי ועו"ד ספיר עידן ממשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז.

** גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה"