"כשלים בהנהגה ובשיפוט": חקירת המסיבות והמפגשים מסבכת את מצבו הפוליטי של ג'ונסון

דוח חקירה ממשלתי בריטי עסק בפגישות, מסיבות וכינוסים שהתקיימו בשנתיים האחרונות במעון ראש הממשלה בדאונינג 10 ובמתחמים הסמוכים לו למרות מגפת הקורונה וההנחיות הציבוריות • לפי הדוח, נרשמו "כשלים בהנהגה ובשיפוט של גורמים שונים בדאונינג 10 ובמשרד הקבינט בזמנים שונים"

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

דוח חקירה ממשלתי בריטי מצא "כישלון חמור לעמוד בסטנדרטים גבוהים" ומתח ביקורת על הנעשה במעון ראש הממשלה בדאונינג 10 במהלך השנתיים האחרונות, בשורת פגישות, מסיבות וכינוסים שהתקיימו במעון ובמתחמים הסמוכים לו למרות מגפת הקורונה וההנחיות הציבוריות. "על רקע המגפה, כאשר הממשלה מבקשת מהאזרחים לקבל הגבלות מרחיקות-לכת על חייהם, קשה להצדיק חלק מההתנהגות בפגישות הללו", נכתב בדוח.

ג'ונסון אינו מוזכר בשמו בדוח, ולא ברור ממנו אם נכח בפגישות, שדבר קיומן כבר הודלף בכמה מקרים לתקשורת הבריטית. בין היתר, מדובר בפגישה שנעשתה באוויר הפתוח בין כמה חברי סגל בכירים יחד עם ג'ונסון ואשתו, בחגיגה של אנשי הצוות בדאונינג 10 ערב הלוויתו של הנסיך פיליפ, במסיבת יום הולדת לג'ונסון ועוד. במקביל לבדיקה שפורסמה היום (ב') בצהריים, משטרת לונדון חוקרת בימים אלה לפחות 12 מהפגישות שתועדו בחשד שעברו על תקנות ההתקהלות המותרות לפי חוקי הקורונה.

הדוח מציין כי נרשמו "כשלים בהנהגה ובשיפוט של גורמים שונים בדאונינג 10 ובמשרד הקבינט בזמנים שונים", אך לא מותח ביקורת ישירות על ג'ונסון.

הפרשה, שמכונה בתקשורת הבריטית PartyGate, מעיבה על מצבו הפוליטי של ג'ונסון בשבועות האחרונים. הוא עמד בפני לחץ להתנצל, מהלך שביצע, וכעת ניצב בפני סיכון למרד פנימי בתוך המפלגה בשל התדמית שהמסיבות בדאונינג 10 ובמשרדי הממשלה בווייטהול מקנים לה. הוא סירב לקריאות להתפטר ואמר כי "לא ידע" על המסיבות ולכן הורה לנהל את החקירה הפנימית שבסופה ינקוט צעדים לשינוי מיידי בנהלי העבודה במעון ראש הממשלה. האופוזיציה מאשימה אותו בכך שעבר על חוקי המאבק בקורונה, אך הוא מכחיש זאת.

"לפחות כמה מהמפגשים שנחקרו", כתבה חברת הקבינט סו גריי, שמונתה לקיים את הבדיקה, "מייצגים כישלון חמור לעומד לא רק בסטנדרטים הגבוהים הנדרשים ממי שעובדים בלב הממשלה, אלא גם בסטנדרטים המצופים מתושבי בריטניה". ג'ונסון אמר היום לפרלמנט הבריטי כי הוא שב ומתנצל על הנעשה בדאונינג 10 וכי לשכתו תלמד את הדוח ותיישם את מסקנותיו. בחילופי דברים סוערים מול מנהיגי האופוזיציה הוא אמר כי יש לחכות לתום החקירה המשטרתית, ושב וסירב להתפטר בנימוק שלא עבר על החוק.