נפתר המשבר בשגרירות ישראל בקייב: מתן תוספת הסיכון לעובדים יימשך

מוקדם יותר היום ועד עובדי משרד החוץ הורה לעובדי השגרירות בבירת אוקראינה להפסיק את מתן השירותים לסוגיהם • לפני זמן קצר שר החוץ לפיד שוחח עם שר האוצר ליברמן והודיע כי בשל המתיחות באוקראינה, יש להמשיך את מתן תוספת הסיכון לעובדי השגרירות • מדובר בתוספת ששולמה לאורך שנת 2021, ולאחר שנקבע כי המצב במדינה אינו מהווה סכנה, בוטלה התוספת וקוצצה רטרואקטיבית - מה שגרם לכך שהעובדים קיבלו משכורות זעומות

קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock
קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock

נפתר המשבר שהביא להפסקת פעילותה של השגרירות בקייב, בירת אוקראינה: שר החוץ יאיר לפיד שוחח הערב (ב') עם שר האוצר אביגדור ליברמן והודיע כי בשל המתיחות באוקראינה יש להמשיך את מתן תוספת הסיכון לעובדי השגרירות בקייב.

מדובר בתוספת ששולמה לאורך שנת 2021, ולאחר שנקבע על ידי חטיבת ביטחון במשרד החוץ כי המצב באוקראינה אינו מהווה סכנה לשגרירות, בוטלה התוספת וקוצצה רטרואקטיבית. הקיצוץ גרם לכך שהעובדים בשגרירות קיבלו משכורות זעומות, ומקצתם אף אפסיות. ממשרד החוץ נמסר לגלובס כי בעקבות השיחה בין לפיד לליברמן הוחלט לשמר את התוספת ובכך תבוטל הפגיעה בשכר השליחים שם והקיצוץ יוחזר להם.

כזכור, מוקדם יותר היום ועד עובדי משרד החוץ הורה לעובדי השגרירות בקייב בירת אוקראינה להפסיק את מתן השירותים לסוגיהם, ובפועל לסגור את השגרירות. חבר הוועד יאיר פרומר אמר לגלובס כי שר החוץ יאיר לפיד נמנע מלעזור לעובדים ומסתפק בדיבורים. "כבר שבעה חודשים אנו פונים בכל דרך אפשרית לשר החוץ לפיד, וכלום לא נעשה. זה המשבר הביטחוני-מדיני החמור ביותר מאז המלחמה הקרה, והשליחים שם לא קיבלו משכורת ולמעשה נזרקים לכלבים". 

"הגענו לרגע עצוב" 

בהודעת ועד עובדי משרד החוץ נאמר כי "הצעת האוצר לפרוס את הקיצוץ היא עזות-מצח. הגענו לרגע עצוב שבו נאלצים לעצור פעילות בעיצומה של המערכה בשל אטימות והתעמרות האוצר. השגרירות בקייב לא תספק שירות לציבור עד להפסקת ההתעמרות של האוצר בשליחי המדינה. אנו קוראים לשר החוץ לפיד לעמוד בהבטחתו ולפתור את המשבר".

סוגיה נוספת שהיוותה עילה להפסקת פעילות השגרירות היא לדברי הוועד היעדר נוהל פינוי חירום לצוות השגרירות. נוהל כזה כולל בין השאר, חוץ מהפינוי עצמו, גם מעטפת תמיכה בעובדים השבים ארצה לתקופת ביניים, בדיור, בתעסוקה, בתחבורה ועוד. בוועד אומרים כי אם יהיה צורך בפינוי כזה, העובדים שיוחזרו ארצה יישארו ללא מענה ובפני שוקת שבורה.

תגובת משרד האוצר: "לעובדים המשרתים במקומות אשר הוכרו כבעלי קושי שירות ייחודי משולמת תוספת שכר בשיעור המשתנה בהתאם לרמת הסיכון שנקבעת על ידי חטיבת ביטחון משרד החוץ, בהתאם לסקרי סיכונים הנערכים על ידם. בהתאם לכך, מדי שנה מתעדכנים שיעורי תוספת קושי שירות ייחודי בהתייחס לסקר הסיכונים שנערך".