למה יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך מסרב לקדם חקיקה שתגביל את הצמדת מדד תשומות הבנייה?

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיש לפני מספר שבועות הצעת חוק שתגביל את הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, אך יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך מסרב לאשר אותה לפטור מחובת הנחה - ובכך מעכב את ההצבעה • "משרד השיכון תומך, האוצר תומך, ויועמ"שית הכנסת טוענת שאין לאורבך הסמכות לתקוע את החוק - אבל הפוליטיקה הקטנה מעל הכל", אמר סמוטריץ'

ח''כ ניר אורבך, יו''ר ועדת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ ניר אורבך, יו''ר ועדת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך מסרב לאשר לפטור מחובת הנחה את החוק שיגביל את הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה ובכך מעכב את ההצבעה במליאה. כפי שפרסמנו בגלובס, את החוק הגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, לפני מספר שבועות ועל פי הנוהל בכנסת יכול יו"ר ועדת הכנסת "לקצר הליכים" לשתי הצעות חוק בכל שבוע מהקואליציה והאופוזיציה. היום (ב') הונחה לפניו בקשה לקצר הליכים לזו של סמוטריץ' ואילו אורבך טען כי "ניטלה ממנו זכות הבחירה" בשל העובדה שלא בחר מתוך סך של הצעות חוק למי ייתן את ההטבה שבידיו.

אורבך, נזכיר, כבר הוזהר על ידי היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק שלא לתת עדיפות רק להצעות של הקואליציה אחרת תיאלץ לבטל את הנוהג ויו"ר הכנסת יידרש לדון בכל ההצעות שיובאו לפניו. ח"כ סמוטריץ' אמר לגלובס כי "כהרגלם, אנשי ימינה שמים פוליטיקה קטנה לפני אזרחי ישראל. התיקון לחוק המכר שאורבך תוקע בוועדה יחסוך עשרות אלפי שקלים לאזרחי ישראל, משרד השיכון תומך, האוצר תומך, ויועמ"שית הכנסת טוענת שאין לאורבך הסמכות לתקוע את החוק - אבל הפוליטיקה הקטנה מעל הכל. בכל שבוע שבו החקיקה מתעכבת, מאות ואלפי חוזים נחתמים ומשפחות וזוגות צעירים משלמים עשרות אלפי שקלים נוספים בגלל פוליטיקה קטנה. אזרחי ישראל ישלמו יותר, והפרחים לניר אורבך".

לפי הצעת חוק המכר, מוכר יוכל להצמיד את יתרת התשלום עבור דירה לאחד משלושה מדדים: למדד תשומות הבנייה, למדד המחירים לצרכן או לשער הדולר. סמוטריץ' אמר לגלובס כי החלופות יבחנו בשלב הכנת החוק בוועדה על ידי גורמי המקצוע.

בהצעת החוק מוצע שההצמדה לא תחול על יותר מ-50% ממחיר הדירה ביום חתימת החוזה. מכיוון שהחלופה הזו עלולה לפגוע בקבלנים בפריפריה, ישנן עוד שתי חלופות: שההצמדה לא תחול אלא על רכיב עלות הבנייה מתוך עלות הדירה הכוללת - ולא על רכיבים אחרים, ובכללם מחיר הקרקע. החלופה השלישית היא שההצמדה תחול על מרכיבי מדד תשומות הבנייה מתוך עלות הדירה, כפי שהוגדרו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולא על מרכיבים שונים בבנייה.

בנוסף, על פי הצעת החוק, מוכר לא יצמיד את יתרת התשלום לדירה כאשר הדירה כבר מוכנה למגורים, או שעבר המועד הקבוע למסירה בחוזה. על החוק חתומים 30 ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה. עם הגשת הצעת החוק אמר סמוטריץ' כי בשיתוף פעולה עם הקואליציה ניתן יהיה להעביר את החוק בתוך חודשיים של עבודה בכנסת.

ח''כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 ח''כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"מאחר שעמדת גורמי המקצוע במשרדי האוצר והשיכון היא שהצעד הכרחי ויעיל, בכוונתי להגיש בקשה לפטור מחובת הנחה, ואם הקואליציה תשתף פעולה ותהיה עניינית אפשר יהיה להעביר את החוק הזה בתוך חודשיים ולהביא בשורה מאוד משמעותית בתחום מחירי הדיור", אמר סמוטריץ'. "עם החוק הזה אנחנו יכולים להוזיל ב-2.5% את מחירי הדיור באופן מיידי".