פי 60 על הכסף: אורי קרן הפך השקעה סמלית במור גמל למניות בשווי 90 מיליון שקל

מנהל ההשקעות הראשי של מור רכש לפני כשלוש שנים 15% ממניות הפעילות המתהווה • בימים הקרובים צפויה מור גמל להשלים את הנפקתה לציבור לפי שווי של 600 מיליון שקל

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ
אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל / צילום: יח''צ

בית ההשקעות מור  צפוי להשלים בימים הקרובים את הנפקתה הראשונית של חברת הגמל שלו לציבור בת"א לפי שווי של כ-600 מיליון שקל לפני הכסף. בהנפקה יגויסו כ-100 מיליון שקל, שלהם יתווספו כ-54 מיליון שקל - גיוס פרטי המותנה בהשלמת ההנפקה מידי קבוצת משקיעים בראשות קרן ספרה ומנכ"ל הפניקס לשעבר, אייל לפידות. את ההנפקה, שלאחריה יעמוד שווייה של מור גמל על כ-760 מיליון שקל, מובילים דיסקונט חיתום וברק קפיטל.

מלבד בית ההשקעות מור, הנסחר כיום בבורסה בשווי כמיליארד שקל, המרוויח הגדול מהנפקתה של חברת הגמל יהיה אורי קרן, מנהל ההשקעות הראשי של החברה המנפיקה, שצפוי להחזיק לאחר השלמת ההנפקה מניות בשווי של כ-90 מיליון שקל. קרן מחזיק ערב ההנפקה ב-15% ממניות מור גמל, שאותן קיבל בתמורה סמלית (ביתרה מחזיק בית ההשקעות שבשליטת משפחות לוי ומאירוב). לאחר השלמת ההנפקה ידוללו החזקותיו של קרן לכ-12% מההון של מור גמל.

החלטת חייו של קרן, מתברר כעת, הייתה המעבר לתפקיד מנהל ההשקעות במור בשלהי שנת 2018, לאחר כשבע שנים בתפקיד מנכ"ל משותף בחברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות ילין לפידות. המעבר התרחש בד בבד עם הקמת פעילות הגמל של מור, בית השקעות שהתמחה עד אז בעיקר בניהול קרנות נאמנות, לאחר שרכש את הפעילות הקטנטנה של חברת אינטרגמל. עם המעבר, לפני כשלוש שנים, רכש כאמור קרן 15% מחברת הגמל של מור עבור ערכן הנקוב - 1.5 מיליון שקל - השקעה שתפחה מאז פי 60.

חברת הגמל עדיין הפסדית

מור הוא אחד הגופים הצומחים ביותר בתחום קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בשנים האחרונות. ב-2021 הסתכמה הצבירה נטו (הפקדות חוסכים בתוספת העברות מגופים אחרים ובניכוי משיכות כספים) בסכום של 17 מיליארד שקל, מהם כ-13 מיליארד שקל העברות מהמתחרים.

חברת הגמל, בניהולו של אורי קיסוס (המחזיק אופציות למניות המשקפות הטבה של כ-4 מיליון שקל), הוקמה בשנת 2018, וכגוף חדש יחסית היא עדיין רושמת הפסדים. החברה סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 בהפסד של 3.1 מיליון שקל, קיטון לעומת ההפסדים ב-2020, שהסתכמו ב-11.5 מיליון שקל בשנה כולה, בזכות הצמיחה בפעילות הגמל ותשואות גבוהות על ההשקעות שביצעה החברה.

"להערכת מור גמל, בהתבסס על תחזיותיה הקיימות למועד טיוטת התשקיף, ובשים לב למיצוב של מור גמל בשוק פעילותה, קצב ההצטרפות וההפקדות לקופות הגמל שבניהולה וזכייה בהליך קביעת קרנות נבחרות (החברה תתחיל להפעיל קרן פנסיה עד חודש אפריל), צפויים היקף הנכסים המנוהלים של מור גמל והכנסותיה לשנים 2022 ו-2023 להמשיך ולצמוח", ציינו במור לקראת ההנפקה.

להערכת מור גמל, סך ההכנסות השנתיות שלה לשנת 2021 צפוי לעמוד על כ-135.5 מיליון שקל, ועל פי התחזיות העצמיות המחזור יוכפל בשנה הקרובה - שבה תחל החברה כאמור בפעילות בתחום הפנסיה - ויגיע ל-250 מיליון שקל כמעט בסוף 2022.

 היקף הנכסים המנוהלים במור גמל נכון לסוף שנת 2021 עמד על כ-30 מיליארד שקל, פי שלושה מאשר בסוף שנת 2020, והיא מחזיקה בנתח שוק של 4% מתעשיית הגמל כולה.

מור קופות גמל

פעילות: ניהול קופות גמל, ובהמשך השנה תתחיל להפעיל קרנות פנסיה חדשה בעקבות זכייתה במכרז של רשות שוק ההון
היסטוריה: הוקמה בשנת 2018. בעלי מניותיה הם בית ההשקעות מור (שבשליטת משפחות מאירוב ולוי) עם 84%; מנהל ההשקעות והשותף אורי קרן, 15%; היתרה בידי יצחק שניידר
נתונים: מנהלת נכסים בסך 30 מיליארד שקל בקופות גמל וקרנות השתלמות. מנכ"ל החברה הוא אורי קיסוס, והיו"ר הוא מאיר גרידיש. הכנסותיה מדמי ניהול ב־1-9/2021: 86.5 מיליון שקל, ההפסד הכולל בתקופה זו: 3.1 מיליון שקל