הוסר החשש לקיומו של כתם נפט מול חופי ישראל

לפי הממצאים בשטח, לא נמצאו בלב הים עדויות לשמן או נגזרותיו • המשרד להגנת הסביבה החליט להחזיר את הכוחות וכלי השיט מהים אך להמשיך לאייש את חדר המצב של המשרד להגנת הסביבה בחיפה

קו החוף ליד נתניה / צילום: Shutterstock
קו החוף ליד נתניה / צילום: Shutterstock

הוסר החשש לכתם נפט מול חופי ישראל. לאחר שאתמול הוקפצו כוחות צה"ל והמשרד להגנת הסביבה לסריקת הסביבה הימית וחיפוש אחר כתם נפט בשל התראת מערכות הלווין של האיחוד האירופי, הממצאים בשטח נכון לשעה זו ששללו הימצאות שמן או נגזרותיו. הממצאים הוצגו בהערכת המצב המשותפת בחיפה עם צה"ל, כוחות הביטחון, משרדי ממשלה אחרים וגופים אחרים, והביאו להחלטת השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לסגור את תקרית האירוע הלאומי-Tier-3, שעליה הכריז המשרד בעקבות חשד פוטנציאלי לכתם שמן בלב ים מול חופי ישראל.

לאחר בחינת הדברים, הוחלט להחזיר את הכוחות וכלי השיט מהים, אך יחד עם זאת, להמשיך לאייש בשלב זה את חדר המצב של המשרד להגנת הסביבה בחיפה. בנוסף, ייפרסו מחר מפקחי היחידה הימית לאורך החופים כדי לאתר ממצאים חשודים באם יהיו כאלה. רמת הכוננות ברשויות החופיות תרד, אולם הן יונחו לשמור על ערנות.

המשרד להגנת הסביבה ממשיך בבדיקות של הממצאים ושמירה על היערכות מוגברת בימים הקרובים, ומתן מענה מיידי בעת הצורך. תוצאות בדיקות המעבדה למי ים שנדגמו על ידי המשרד להגנת הסביבה יתקבלו ככל הנראה תוך מספר ימים. כמו-כן, מתבקש המשך ניטור על-ידי כוחות צה"ל וניסיון לפענח את מהות הזיהוי שהגיע במקור כאינדיקציה לכתם.

ביום שני זיהתה מערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית חשד לכתם שמן כ-35 מייל ימי מערבית לאשדוד, והמשרד להגנת הסביבה קיבל הודעה על כך. בטיסת סיור של המשרד לא נמצאו עדויות לכתם שמן בים, אך מערכת הביטחון נרתמה לבצע בדיקה מוטסת משלה. בטיסת סיור התגלו כתמים החשודים כנפט, במרחק של כ-20 קילומטר מערבית לחופי נתניה. הבוקר, נפתח חדר מצב משותף בחיפה, ונערכו הערכות מצב של המשרד להגנת הסביבה, הרשויות החופיות ומערכת הביטחון לצד סיורים לאורך היום.

צה"ל הוא הגוף המרכזי המסייע למשרד להגנת הסביבה להתמודד עם אירועים אקולוגיים בסדר גודל נרחב. הדבר נובע הן מסל היכולות הנמצאות בצבא (ספינות, כלי טיס ובעיקר כוח אדם), והן מכיוון שמדובר במערכת מבצעית שיש לה יכולת לעבור "מאפס למאה" בכל זמן נתון. בין היתר, מסייע צה"ל למשרד להגנת הסביבה במודיעין - הערכת חומרת הנזק באמצעות הספינות בים והרחפנים באוויר, ובנוסף ברשותו הרבה מאוד מידע על התנועה הימית ומכך הוא יכול להתחקות אחר מקור הכתם. אילו נדרש טיפול, מקצים בצה"ל כוח אדם ייעודי לניקוי/טיפול בבע"ח, הגדרת שטח צבאי סגור על מנת לאפשר למשרד הגנת הסביבה להביא מומחים מטעמם, וכמובן גזירת משמעויות ביטחוניות ומבצעיות.