הפיצול יוצא לדרך: פז מבקשת לחלק את מניות בית הזיקוק באשדוד כדיבידנד בעין

החלוקה דורשת אישור בת המשפט שכן שווי מניות בית הזיקוק באשדוד גבוה בכ-380 מיליון שקל מיתרת הרווחים הראויים לחלוקה של פז • נושי החברה יוכלו להגיש את התנגדותם למהלך בתוך 30 יום

ניר שטרן / צילום: כדיה לוי
ניר שטרן / צילום: כדיה לוי

חברת פז מוציאה לדרך את פיצול בית הזיקוק אשדוד שבבעלותה. החברה הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לחלוקת מניות החברה הבת, פז בית זיקוק אשדוד, כדיבידנד בעין לבעלי מניותיה. לד ברי פז, שווי 100% מהמניות שיחולקו עומד על כ-1.34 מיליארד שקל, וזאת על פי ההון העצמי של פז בית זיקוק אשדוד בסוף ספטמבר 2021. שווי זה גבוה מיתרת הרווחים הראויים לחלוקה של פז, ומשום כך נדרש אישור ביהמ"ש המחוזי למהלך.

נכון לסוף ספטמבר 2021, לפז יתרת רווחים ראויים לחלוקה של 956 מיליון שקל, כך שהסכום שאותו מבקשת החברה לחלק שלא מתוך רווחיה (כלומר בדרך של הפחתת הון) עומד על כ-380 מיליון שקל. בהתאם לחוק בישראל, הגישה פז את הבקשה לביהמ"ש ובמקביל פרסמה הודעה על כך בעיתונות הכתובה, וזאת לצורך מתן אפשרות לנושי פז להגיש את התנגדותם למהלך.

לדברי פז, ההון העצמי שלה הסתכם בסוף ספטמבר 2021 בכ-3.13 מיליארד שקל, כך שהוא גבוה מהותית משווי מניות בית הזיקוק באשדוד שתחלק החברה לבעלי מניותיה. בהודעת פז נכתב, כי נושי החברה יוכלו להגיש את התנגדותם למהלך בתוך 30 יום, כך שרק לאחר מכן יבחן ביהמ"ש את הבקשה ויפסוק אם לאשרה.

עוד קודם לכן הגישה פז בחודש שעבר לרשות ניירות ערך טיוטת תשקיף של פז בית זיקוק אשדוד, לקראת חלוקת מניות החברה הבת כדיבידנד בעין ורישומן למסחר בבורסה בת"א. בד בבד השלימה פז באחרונה את רכישתה של רשת המרכולים פרשמרקט תמורת כ-2 מיליארד שקל בעסקת מזומן ומניות.


מגזר הזיקוק: עלייה בהכנסות, ירידה בהפסד התפעולי

קבוצת פז, בראשות המנכ"ל ניר שטרן, כוללת בתוכה את רשת תחנות הדלק הגדולה בישראל, עם 263 תחנות תדלוק ו-241 סניפים של רשת חנויות הנוחות הגדולה בישראל yellow. נוסף על כך כוללת קבוצת פז את חברת הגז הביתי הגדולה בישראל, פזגז, שלה נוכחות ב-600 אלף בתי אב בישראל ובעשרות אלפי עסקים. פז גם מחזיקה בשלוש חברות תעשייה (שירותי ונכסי תעופה, פזקר ופז שמנים וכימיקלים), בבית הזיקוק באשדוד (שאותו היא עתידה לפצל) וכן בנדל"ן בשווי הוגן של 1.6 מיליארד שקל. 

פעילות פז בית זיקוק אשדוד מופיעה בדוחות פז תחת מגזר הזיקוק. בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הציג מגזר הזיקוק של פז עלייה של 44% בהכנסות, ל-5.57 מיליארד שקל, שנרשמה באותה התקופה בזכות עליית מחיר הנפט וגידול בכמויות המכירה.

במקביל, הצטמצם ההפסד התפעולי שהציג מגזר הזיקוק של פז בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-49%, ל-151 מיליון שקל. את הקיטון בהפסד הסבירה החברה בעלייה במרווח זיקוק הנפט, אשר קוזזה בחלקה בירידת שער הדולר ובעליית הוצאות הזיקוק.

ההפסד התפעולי המתואם של מגזר הזיקוק, אשר מנטרל את השפעות מחירי הנפט בעולם על שווי המלאים שבידי החברה, היה גבוה יותר, והסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-195 מיליון שקל, לעומת 235 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020.


מהלך משלים לרכישת פרשמרקט וסופר יודה

רשת פרשמרקט, שכאמור נרכשה באחרונה על ידי פז, מפעילה כיום 42 מרכולים שכונתיים בפריסה ארצית, ורכישתה מצטרפת לרכישת רשת המרכולים סופר יודה שהשלימה פז אשתקד. רכישת שתי רשתות המרכולים נועדה להפוך את פז לחברת קמעונות הפועלת בתחומי הדלקים והמזון.

כמהלך משלים, פועלת כאמור החברה לנתק עצמה מפעילות בית הזיקוק באשדוד, שנרכש על ידיה ב-2006, וכן להשביח את הנדל"ן שבבעלותה. בשנה האחרונה זיהתה החברה פוטנציאל השבחה ב-22 קרקעות שעליהן ממוקמות כיום תחנות דלק שבבעלותה, ושעליהן ניתן לבנות בניינים בייעוד של מסחר, משרדים, מלונאות, לוגיסטיקה ותעסוקה.

פז מתנהלת בשנים האחרונות כחברה ללא גרעין שליטה, לאחר שבעל השליטה הקודם, צדיק בינו, מכר את החזקותיו בה לשורה של גופים מוסדיים. מאז ביקשו כמה חברות עסקיות וגופי השקעה לתפוס את השליטה בפז, בינתיים ללא הצלחה.

החברה נסחרת לפי שווי של 5.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-27% מתחילת 2022. באחרונה הפכה חברת הנדל"ן סאמיט לבעלת עניין בפז, לאחר שדיווחה על החזקה ב-6.65% ממניותיה, בעלות שווי שוק נוכחי של כ-345 מיליון שקל.

סאמיט עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובארה"ב, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה למשקיעים תשואה מתואמת של 121% בשלוש השנים האחרונות. בעל השליטה בסאמיט הוא זוהר לוי, שמחזיק ב-48.4% ממניותיה ומכהן בתפקיד יו"ר החברה.