בוטלה הקמת האמפיתיאטרון במכתש רמון

התוכנית, שאושרה ב-2012 ותוקצבה ב-6.5 מיליון שקל, נבלמה כעת על פי הכרזת שר התיירות יואל רזבוזוב כי פרויקט האמפיסטאר ייצא משטח המכתש • וגם: התפקיד החדש של פרופ' איתמר גרוטו • אירועים ומינויים

שר התיירות יואל רזבוזוב וראש מועצת מצפה רמון רוני מרום / צילום: דוברת משרד התיירות
שר התיירות יואל רזבוזוב וראש מועצת מצפה רמון רוני מרום / צילום: דוברת משרד התיירות

ניצחון חשוב לסביבה: משרד התיירות חוזר בו סופית מכוונתו להקים אמפיתיאטרון במכתש רמון. התוכנית, שאושרה ב-2012 ותוקצבה ב-6.5 מיליון שקל, נבלמה כעת על פי הכרזת שר התיירות יואל רזבוזוב כי פרויקט האמפיסטאר ייצא משטח המכתש.

השר הודיע לראש מועצת מצפה רמון, רוני מרום, כי יש באפשרותו להעביר את הפרויקט למקום אלטרנטיבי מחוץ לשטח המכתש, או לחילופין להקים פרויקט תיירותי אחר בשטח הרשות, שיאפשר "לשמור על האיזון האקולוגי והייחודי של אוצרות הטבע בישראל ולקדם תיירות בת-קיימא במרחב".

האמפיתיאטרון אמור היה לאכלס 3,000 צופים במתחם הופעות שיוקם על חורבות מחצבת גבס, שפעלה במקום עד לפני כ-30 שנה. עם ההודעה על כך יצאו ארגוני הסביבה נגד הרעיון, בטענה כי הוא יפגע באוצרות הטבע ובבעלי החיים. אל המתנגדים למיזם הצטרפו גם המשרד להגנת הסביבה, עמותת קשת ורשות הטבע והגנים.

לפני מספר חודשים הורה שר התיירות על השהיית הפרויקט, שהיה בשלבי תכנון על ידי החברה המבצעת - החברה להגנות ים המלח (חל"י). האמפי תוכנן להשתלב במתחם תיירותי במסגרת מיזמים לפיתוח התיירות באזור, לרבות הקמת בתי מלון, מתחמי לינה וחניון קמפינג. בשלבי התכנון הושקעו כ-400 אלף שקל.

לדברי השר רזבוזוב, "תקופת הקורונה שינתה את אופייה של התיירות בישראל - הטבע והמרחבים הפתוחים הם היעדים העדיפים. דווקא משמירה על מכתש רמון כאוצר טבע, מדינת ישראל תרוויח. ביצירת פרויקטים תיירותיים שירחיבו את המגוון התיירותי ואת ההיצע באזור מצפה רמון, נוכל להוזיל את מחירי החופשה בישראל, ולספק לציבור את הערכים בהם הוא חפץ. לכן, נתמוך בפיתוח התיירותי כל עוד לא ייגרם נזק סביבתי לאוצרות הטבע הייחודיים". 

יו" ר השדולה הסביבתית בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) : "ההחלטה של שר התיירות, יואל רזבוזוב, לשמור על פנינת הטבע הייחודית הזו היא נכונה וצודקת. פיתוח התיירות בישראל הוא דבר חשוב, אך אסור שיבוא במחיר של פגיעה בערכי הקיימות והשמירה על הסביבה. משאבי הטבע בישראל הם מוגבלים ועלינו להגן עליהם - למעננו ולמען הדורות הבאים".

אזור התעשייה 1

פרופ' איתמר גרוטו והחומרים הפסיכדליים

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ואחת הדמויות הדומיננטיות בניהול הגל הראשון של מגפת הקורונה, הודיע על הצטרפותו כיו"ר לחברת פיתוח התרופות הצעירה PsyRX, המפתחת תרופות לדיכאון ולמחלות מעי דלקתיות המבוססות על חומרים פסיכדליים.

פרופ' איתמר גרוטו / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
 פרופ' איתמר גרוטו / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

רפורמת הקנאביס הרפואי התרחשה בתקופתו של גרוטו במשרד הבריאות, והוא היה מעורב בתכנונה ובהטמעתה יחד עם ראש היחידה לקנאביס רפואי, יובל לנדשפט. רבים מהגורמים שיזמו בישראל סטארט-אפים בתחום הפסיכדליה מגיעים מעולמות הקנאביס הרפואי, ורואים בפיתוח התרופות המבוססות על החומרים הפסיכדליים המשך של אותה מגמה.

התרופה של PsyRx לדיכאון מורכבת משילוב של תרופה מאושרת FDA בשילוב עם איבוגאין, החומר הפעיל שמופק משורש צמח האיבוגה. בחברה מתכננים להתחיל בקרוב ניסויים קליניים במוצריה. החברה פיתחה גם מערכת פרמנטציה לגידול פסילוסיבין, החומר הפעיל בפטריות הזיה. זאת, כדי לחקור ולפתח תרופה אפשרית למחלות מעי דלקתיות, בהן קרוהן.

גרוטו פרש ממשרד הבריאות בסוף הגל השני של הקורונה. לפני חצי שנה הודיע כי יצטרף לחברת הרפואה הדיגיטלית המונעת E-Shield. לדבריו, "התרופות נוגדות הדיכאון הקיימות כיום בשוק סובלות מחסרונות רבים, וביניהם תופעות לוואי שונות, ירידה באפקטיביות, השמנה וחוסר חשק מיני, וזמן ממושך בטרם הופעה של השפעות קליניות. אני מאמין שיחד נוביל לשינוי מהותי בתחום, ונקל על חיי מטופלים רבים".

אזור התעשייה 2

הפתרון לצוואר הבקבוק של בתי החולים

בעיית זמני ההמתנה הארוכים בבתי החולים ידועה ומטרידה רבים. פיתוח חדש מנסה למצוא לה פתרון: בית החולים הציבורי אסותא אשדוד החל בפיילוט ראשון מסוגו בארץ, עם יישומון שנועד לקצר את זמני ההמתנה בבית החולים בעשרות אחוזים.

המהלך מבוסס על אפליקציית המסרים ReporTap שפיתחו סטודנטים בבית הספר למערכות מידע מהמכללה האקדמית תל אביב יפו, אשר מדווחת תוצאות מעבדה דחופות, ומצמצמת את "צווארי בקבוק" הנובעים מעומס דיווחים בזמן מצבי לחץ. בראש בית הספר למערכות מידע עומדת הדיקנית פרופ' רותי גפני .

השימושים העיקריים ב- ReporTapכוללים שליחת תוצאות מעבדה במסרים מוּבְנים במינימום זמן וטעויות אנוש; קבלת התרעות וקריאת תוצאות מעבדה, סימון ההתרעות כמטופלות ושליחת תגובה למעבדה; מעקב אחר קבלה וטיפול בתוצאות מעבדה שנשלחו; הפקת דוחות ותובנות מהשימוש באפליקציה עבור מנהלי היחידות; ניהול משתמשים והרשאות על ידי מנהל מערכת. יש לציין כי האפליקציה "מקפיצה" התראות רק למשתמשים שמאיישים תורנות או משמרת באותו הרגע .

האפליקציה נבנתה על ידי הסטודנטים גל לקס פרוינד, עדן פרץ ויעל אסרף, והתבססה על מחקר משלים בנושא דרישות אבטחת המידע המתאימות לגופים רפואיים, שהתבצע על ידי הסטודנטים הילה איילון, אלעד דמארי ואליאור יעקובי.

חדשות טובות

עמותת אלווין ישראל קיימה את אירוע "תפור עליך" בדיזנגוף סנטר, שבמהלכו צעדו 12 דוגמנים ודוגמניות עם מוגבלות, כחלק מאג'נדת העמותה לאפשר לאנשיה בנייה וחיזוק הביטחון העצמי. המהלך נועד גם להעלות את המודעות לפעילות העמותה, הקוראת למעסיקים לצרף לשורותיהם אנשים עם מוגבלות.