שלוש שנים בלבד לאחר הקמתה: מור גמל קיבלה מהמתחרים שווי של 600 מיליון שקל

במסגרת הנפקתה הראשונה גייסה חברת הגמל כ-100 מיליון שקל, כאשר רוב המשתתפים בהנפקה הם מתחרים מתחום החיסכון וההשקעות • המרוויח הגדול - מנהל ההשקעות של מור, שיחזיק מניות ב-90 מיליון שקל

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ
יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור השקעות / צילום: יח''צ

חברת הגמל של בית ההשקעות מור עמדה ביעד שהציבה לעצמה, והשלימה ביום רביעי הנפקה ראשונה שבמסגרתה גייסה כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל (לפני הכסף). בהנפקה נרשמו ביקושים של מעל לפי שלושה, כלומר יותר מ-300 מיליון שקל, שהוזרמו על ידי הגופים המוסדיים המובילים בישראל, מרביתם על ידי מתחרים של מור בתחומי החיסכון וההשקעות.

את ההנפקה הובילה דיסקונט קפיטל חיתום, והיא נסגרה בשלב המוסדי ולא נפתחה לציבור. השלמת ההנפקה מבטיחה למור גמל השקעה של כ-54 מיליון שקל מצד קבוצת משקיעים, בראשות קרן ספרה (25 מיליון שקל) ואייל לפידות (כ-6 מיליון שקל). כך שלאחר השלמת הגיוס יעמוד שווי מור גמל על כ-760 מיליון שקל.

חברת האם של מור גמל, מור השקעות, הינה בעלת המניות העיקרית בחברה, ומחזיקה לאחר ההנפקה כ-66.4% מהמניות. בית ההשקעות נסחר בבורסה בת"א משנת 2017 וכיום עומד שוויו על 1.1 מיליארד שקל, כלומר החברה הבת תיסחר בשווי של כ-70% מהחברה האם.

מהצומחים בגופי הגמל וההשתלמות, אך עדיין הפסדי

לצד בית ההשקעות, המרוויח הגדול מההנפקה הוא אורי קרן, המשמש כשותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל, שבשנת 2019 רכש 15% ממניות חברת הגמל תמורת ערכן הנקוב (1.5 מיליון שקל), והיום מחזיק בשיעור קטן יותר מהמניות אך שווי החזקותיו עומד על כ-90 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הוא אורי קיסוס.

חברת הגמל וההשתלמות הוקמה בשנת 2018 בלבד והיא מנהלת נכון לסוף דצמבר 2021 כ-30 מיליארד שקל - צמיחה של יותר מפי 3 בהיקף הנכסים ביחס לשנת 2020. בנוסף, זכתה החברה במכרז רשות שוק ההון לניהול קרן פנסיה נבחרת, שאותה חויבה להתחיל להפעיל במהלך החודשיים הקרובים.

מור הוא אחד הגופים הצומחים ביותר בתחום הגמל וקרנות ההשתלמות בשנים האחרונות. ב-2021 הסתכמה הצבירה נטו (הפקדות חוסכים בתוספת העברות מגופים אחרים ובניכוי משיכות כספים) בסכום של 17 מיליארד שקל, מהם כ-13 מיליארד שקל העברות מהמתחרים. עם זאת, וכגוף חדש יחסית, הוא עדיין רושם הפסדים. 

בעלי השליטה בבית ההשקעות מור הם משפחות מאירוב ולוי, והוא מנוהל על ידי יוסי ואלי לוי - המשמשים כמנכ"לים משותפים במור השקעות. יו"ר הדירקטוריון הוא מאיר גרידיש, המשמש גם כיו"ר חברת הגמל.