כפי שנחשף בגלובס: בנק ישראל בוחן לשנות את יעד האינפלציה ופרסם קול קורא לציבור

לאחר שנים רבות שבהן יעד האינפלציה לא השתנה בנק ישראל בוחן האם להשאיר את יעד יציבות המחירים בהגדרתו הנוכחית, או שרצוי לבצע בו התאמות • שיעור האינפלציה בישראל הסתכם בשנה האחרונה ב-2.8% - קרוב לגבול העליון של תחום היעד

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, לאחר שנים רבות בהן יעד האינפלציה לא השתנה בנק ישראל בוחן האם להשאיר את יעד יציבות המחירים בהגדרתו הנוכחית, או האם רצוי לבצע בו התאמות.

בהתאם לכך, בנק ישראל מזמין את הציבור להגיש חוות דעת בנושא שינוי יעד האינפלציה. אם הבנק יגיע למסקנה שיש מקום לשנות את היעד הנוכחי הוא ימליץ לממשלה לפעול בהתאם, כך לפי הודעת בנק ישראל שפורסמה אתמול (ה'). שיעור האינפלציה בישראל הסתכם ב-12 החודשים האחרונים ב-2.8% - קרוב לגבול העליון של תחום היעד.

ישראל לא פורצת גבולות בתחום בחינת שינוי יעד האינפלציה. תהליך דומה הסתיים לאחרונה בבנק הפדרלי של ארה"ב, בבנק המרכזי האירופי ובבנק המרכזי של קנדה. חוק בנק ישראל מגדיר את מטרתו הראשונה של בנק ישראל לשמור על יציבות המחירים. יעד יציבות המחירים (הוא יעד האינפלציה) עצמו לא מוגדר בחוק, אלא נקבע בהחלטת ממשלה בהתייעצות עם הנגיד. בשנת 2000 הממשלה החליטה שהחל משנת 2003 היעד יוגדר כתחום של עליית מחירים שבין 1%-3%.

מספר עבודות מחקר שערך בנק ישראל בנושא יעדי האינפלציה צפוי להתפרסם במהלך השנה בספר שבנק ישראל יערוך. בבנק ישאל מדגישים כי התהליך כולו מתבצע בראייה ארוכת טווח. התהליך החל בתקופה שבה האינפלציה הייתה נמוכה יחסית, והוא נמשך בימים אלה, לאחר מספר חודשים שבהם קצב האינפלציה התקרב לגבול העליון של תחום יעד האינפלציה.

בבנק ישראל מסבירים כי "בסופו של התהליך ההחלטות שיתקבלו לא יושפעו מהאינפלציה בטווח הקצר, אלא מההערכה שתתגבש בבנק לגבי יעד האינפלציה שישרת את המשק הישראלי בצורה הטובה ביותר בעשורים הבאים".