אילו ילדים בסיכון לפתח את תסמונת פוסט הקורונה פימס?

על פי מחקר שנערך בארה"ב, בנים בני פחות מ-12 וילדים עם השמנת יתר, הם קבוצות בסיכון גבוה יותר לפימס • כמו כן, יש מתאם בין חומרת מחלת הקורונה לבין הסיכון לפימס • בין סימנים לפימס בילדים: מחלת חום, פריחה ועיניים אדומות

נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio
נגיף הקורונה / צילום: Shutterstock, Corona Borealis Studio

מחקר חדש שפורסם באתר המדעי JAMA Network Open , ביקש לבחון אילו ילדים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לפתח את תסמונת MIS-C (פימס), תסמונת פוסט-קורונה נדירה אך מסוכנת שעלולה להופיע אצל ילדים כמה שבועות לאחר ההחלמה מקורונה.

בימים אלה ילדים רבים נדבקים בקורונה, ולא כולם מודעים לכך שמדובר בקורונה בשל המעבר לבדיקות הביתיות הפחות מדוייקות והפסקת המעקב אחר מגעים. לכן עולה החשיבות במודעות של ההורים למחלת הפימס ולסיכונים האפשריים שלה.

המחקר מצא כי ילדים בני פחות מ-12, בנים וילדים עם השמנת יתר, הם קבוצות בסיכון גבוה יותר לפימס. במחקר, שנערך בארה"ב, נמצא כי ילדים ממוצא אפרו-אמריקאי הם בסיכון גבוה יותר. את המחקר הוביל ד"ר בלייק מרטין מאוניברסיטת קולורדו לבריאות באורורה, ארה"ב.

בנוסף לממצאים שתוארו לעיל, היה מתאם בין חומרת מחלת הקורונה לבין הסיכון לפימס. אמנם גם ילדים שהתסמינים שלהם היו קלים לקו לפעמים במפתיע בפימס אחרי שהמחלה חלפה, אך זה היה נפוץ יותר בילדים עם מחלה קשה יותר, בעיקר אם הם עברו הנשמה.

שיעור החולים בפימס היה כאמור נמוך. רק 707 ילדים מבין 167,262 ילדים שהיו חיוביים לקורונה במדגם שנערך עבור המחקר אכן לקו בפימס, כלומר 4 מכל 1,000. מהם פחות ממחצית (37%) לקו במחלה בדרגה חמורה.

סימנים לפימס בילדים הם מחלת חום, פריחה, ידיים ורגליים קרות, לשון "תותית" (לשון אדומה ומנוקדת בנקודות זעירות), תסמינים של כאבי בטן, הקאות, שלשול ועיניים אדומות. כל התסמינים הללו יכולים להעיד גם על מחלות אחרות, רובן לא חמורות, ותסמונת דומה לפימס יכולה להופיע גם בעקבות מחלה שאיננה קורונה, וגם אז דרוש טיפול מהיר. אולם, אם התסמינים הללו מופיעים לאחר חשד לתחלואה בקורונה, דרושה ערנות מוגברת.