כסף בקיר | פודקאסט

היעד החם הפך לאזור קרב: מה עושים משקיעי הנדל"ן הישראלים בקייב?

עו"ד אברהם ללום ליווה בשנים האחרונות עסקאות רבות לרכישת נכסים להשקעה באוקראינה, בדגש על הבירה קייב. הוא מודה שהמתיחות מול רוסיה הביאה לירידה בקצב סגירת העסקאות במדינה. אך הוא גם צופה שהסדר בין המדינות עשוי לשפר את מעמדה של אוקראינה, ולמשוך השקעות נוספות • האזינו

חייל אוקראיני בגבול אוקראינה-רוסיה, תחילת החודש / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
חייל אוקראיני בגבול אוקראינה-רוסיה, תחילת החודש / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

בצל המתיחות ההולכת וגוברת בין רוסיה לאוקראינה, משקיעי הנדל"ן הישראלים לא ממהרים לסגור עסקאות, כך מספר עו"ד אברהם ללום. לדבריו, בשלוש השנים האחרונות משרדו מלווה כ-30 עסקאות בחודש לרכישת נכסים להשקעה של ישראלים באוקראינה, אלא שעל רקע המתיחות, וכמו בענפים אחרים, קיים חשש בימים אלה אצל משקיעים.

"יש ירידה מבחינת ההשקעות. לאו דווקא בנדל"ן, אבל גם בהייטק אנחנו רואים את זה וגם בתחומים נוספים שישראלים ובכלל משקיעים זרים משקיעים באוקראינה. כמובן שמציאות כזו מייצרת רתיעה ואיזושהי עצירה, וזה טבעי לגמרי", הוא מסביר, ואומר שבשיחות שהוא מקיים בימים האחרונים עם אנשי עסקים ומשקיעים ישראלים, יש בהחלט כאלה שהחליטו לחזור לישראל. "אם אנחנו הולכים לפן הרגשי של מה חווים ישראלים שאני מדבר איתם, אז בסך הכל רואים שישראלים מעדיפים לחזור (לישראל. ג"ל) לא בגלל שהם מרגישים לחץ שם, אלא בגלל הלחץ של המשפחות פה בארץ. רק הבוקר שוחחתי עם שני ישראלים ואחד חזר והוא אמר שהוא חוזר רק בגלל לחץ מהמשפחה".

כמה ישראלים השקיעו בשנים האחרונות באוקראינה? לשאלה הזו אין תשובה חד משמעית, אבל גורמי נדל"ן שפועלים במדינה מציינים כי בשנים האחרונות רואים עוד ועוד ישראלים שרכשו בה נכסים, בדגש על קייב הבירה, ומעט באודסה שבדרום המדינה. שיטוט באינטרנט יכול ללמד לא מעט על ה"הייפ" סביב אוקראינה. אם בעבר ניתן היה למצוא רק מיעוט של משווקים, כעת רבים פונים לכיס של המשקיעים הישראלים.

ללום מעריך שבעשור האחרון ישראלים רכשו שם כמה אלפי נכסים, אם כי חלקם רכשו יותר מנכס אחד, לכן קשה להצביע על מספר המשקיעים, שבוודאי חוששים יותר מהאזרח הממוצע מהמצב המתוח באזור.

"רק בשנה האחרונה המחירים עלו בלמעלה מ-20%"

לשאלתנו האם חתך המשקיעים נשען ברובו על עולים ממדינות חבר העמים או עולים מאוקראינה, משיב ללום בשלילה. "כשאני התחלתי לעבוד באוקראינה לפני כשמונה שנים, לא היה ממש שוק השקעות אוקראיני, אולי עסקה בודדת פה או שם. באותם ימים חשבתי שמי שיבואו להשקיע יהיו עולים מאוקראינה או עולים מרוסיה, ובאופן מפתיע זה לא המצב. יש ישראלים מכל קשת האוכלוסייה, כשאנחנו מדברים על לא מעט עורכי דין, רו"ח ושחקנים".

עו''ד אברהם ללום / צילום: נמרוד גליקמן
 עו''ד אברהם ללום / צילום: נמרוד גליקמן

לדברי ללום, רבים מהמשקיעים הישראלים רוכשים דירות, קטנות יחסית, כאשר בשנים האחרונות מחיריהן עלו בחדות. "אם לפני כשלוש שנים היה ניתן למצוא נכסים במיקומים טובים במחירים של 1,200 דולר למ"ר, דירה מרוהטת באופן מלא. ממש מקבלים מפתח עם מגבת בדירה. אנחנו רואים עלייה בשנים האחרונות כמו גם במדינות אחרות בעולם . רק בשנה האחרונה המחירים עלו בלמעלה מ-20%. היום דירות על הנייר לא ניתן למצוא בפחות מ-1,500-1,600 דולר". לדבריו דירות בשלבי בנייה מתקדמים, או שכבר בנויות במיקומים שכאלה, נמכרות בטווחים שבין 2,000-2,200 דולר למ"ר, וזאת לדבריו היות שיש פער גדול בין מחירי פריסייל לשלבים הסופיים.

ומה לגבי המתיחות הנוכחית? לדברי ללום, אם מנהיגי רוסיה ואוקראינה ימצאו את דרך הפשרה, ויסדירו את מעמד חבלי הארץ שמצויים במחלוקת מצד הרוסים, יתכן ואוקראינה תרוויח יציבות שאולי תתרום לה בהמשך. "אם יילכו לכיוון הזה הוא (נשיא אוקראינה. ג"ל) יכול להביא את אוקראינה למקום מאוד חזק. מבחינת המיקום שלה באירופה...אני לא רוצה שמי שמאזין לנו יחשוב שאני בא מנקודה שאני רוצה שמשקיעים ישמעו את זה ויגידו זה הזמן להשקיע. אני בא ממקום אמיתי של להראות את שני הצדדים. במידה שיילכו למקום של שלום, אני חושב שאוקראינה תוכל להתחבר יותר למערב בכך שהיא הסדירה את מערכת היחסים עם הרוסים, לפחות בשלב הנוכחי... אם בסופו של דבר הלחץ יגרום גם לרוסים לנהל מלחמה, קשה לי להאמין שהיא תגיע לקייב ולתוך אוקראינה עצמה".

הפרק המלא זמין להאזנה באתר גלובס ובכל אפליקציות הפודקאסטים