הפרקליטות: הופעלה רוגלה נגד פילבר, אך אין עילה לדחות את משפט נתניהו

לדברי התביעה, המידע לא הועבר לצוות הפרקליטות שליווה את הפרשה ולא לצוות החקירה, אך נבדק כעת ואינו רלוונטי לאישומים • סנגורו של אלוביץ': "הפרקליטות מודה שנעשה שימוש לא חוקי בכלי המשחית של תוכנת ריגול. מעשים לא חוקיים אלה הוסתרו לא רק מההגנה אלא גם מבית המשפט"

משפט נתניהו / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"
משפט נתניהו / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"

צוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הודיע היום (ד') לבית המשפט כי הופעלה תוכנת רוגלה בעניינו של פילבר לצורך האזנת סתר, וכי המערכת העתיקה בניגוד לצו רשימת אנשי קשר ופריטי מידע נוספים שהיו על הטלפון. עוד נמצא כי היה ניסיון לעשות שימוש בתוכנה לאיריס אלוביץ, ואין תוצרים.

בהודעה צוין כי צוות הפרקליטים לא ידע על העתקת המידע העודף מעבר לצו, ולא נעשה בו כל שימוש. לדברי הפרקליטות, המידע לא הועבר לפרקליטים שליוו את חקירת הפרשה וגם לא לצוות החקירה. המשטרה מסרה כי המידע נותר בידי יחידת הסייבר, ולא נעשה בו שימוש.

צוין כי המידע נבחן כעת, והוא אינו רלוונטי לאישומים בתיק. "התוצרים שהופקו כתוצאה מהפעולה שביצעה המערכת נמצאו כלא רלוונטיים, לא הופק מהם כל 'חומר חקירה', וממילא לא נעשה בתוצרים כל שימוש במסגרת החקירה", נכתב בהודעה.

נוכח ממצאי הבדיקה ובמיוחד נוכח היעדר חומר חקירה רלוונטי, לעמדת צוות התביעה יש להמשיך בהוכחות, ואין כל עילה לדחות את המשך המשפט.

הצווים היו חסויים

מהודעת הפרקליטות עולה כי היה חיסיון המאושר על-ידי השר לביטחון הפנים על עצם קיומם של הצווים שהוצאו בעניינם של פילבר ושל איריס אלוביץ', ולכן הם לא היו ידועים לצוות ההגנה. לאור הממצאים, הפרקליטות תמסור פרפראזה המתארת את פעולות החקירה שבוצעו לצורך מימוש צו האזנות הסתר. בנוסף תימסר רשימה של חומרים שנאספו.

התביעה התבקשה לבדוק האם הושתלה תוכנת ריגול למי מהמעורבים בתיק. בעקבות זאת נערכה הבדיקה ביחס ל-1,500 מספרי טלפון המשויכים ל-255 מעורבים בתיקים. לגבי תיקי החקירה של פרשות 1000 ו-2000, בבדיקה התברר כי לא הוצאו צווי האזנת סתר, ולא נעשה שימוש בתוכנות רוגלה. עוד צוין כי רשות ניירות ערך לא עשתה מעולם שימוש במערכת טכנולוגית כזו, וכך גם בתיק זה.

הדיונים במשפט בוטלו השבוע לצורך בדיקת השימוש בתוכנות הרוגלה, בעקבות הפרסום ולאחר שהסנגורים פנו בבקשה לבית המשפט.

סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', עו״ד ז'ק חן, מסר: ״הפרקליטות מודה שנעשה שימוש לא חוקי בכלי המשחית של תוכנת ריגול נגד עד המדינה המרכזי בתיק, מר שלמה פילבר, וניסיון לעשות כן נגד הגברת אלוביץ'. מעשים לא חוקיים אלה הוסתרו לא רק מההגנה, אלא אף מבית המשפט המחוזי ומבית המשפט העליון שדנו בבקשות ההגנה לגילוי חומר חקירה".

עו"ד חן הוסיף כי "מכיוון שנתון חמור זה היה בידיעת המשטרה כל העת ולא גולה להגנה וכפי שנטען גם לא לתביעה, לא ניתן לסמוך עוד על דברים ש'נמסרו' לפרקליטות מהמשטרה בדבר הבדיקה שנערכה על-ידה ובמעורבותה, כפי שמציינת התביעה בהודעתה. בכוונתנו לפנות בבקשות מתאימות לבית המשפט לצורך המשך בירור עד לחשיפה מלאה". 

עורכי הדין בעז בן-צור ועמית חדד, באי-כוחו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מסרו: "אין ערך ממשי לבדיקה של המשטרה, כשהיא זו שכשלה והפרה את החוק. הפרקליטות מודה כי בהליך זה בוצעו פעולות בלתי חוקיות. גם לאחר שבועות ארוכים עדיין לא ניתן לבית המשפט גילוי מלא - כפי שנדרש - ביחס לשימוש בכלי פריצה וריגול. למשל - מה בדיוק המידע הפרטי והאישי שנשאב שלא כדין ממר פילבר, שהוא עד מהותי במשפט.

"לא ניתן להשלים עם מצב שבו מתבצעות פעולות בלתי חוקיות, אך טיבן והיקפן מוסתרים במשך שנים מההגנה ומבית המשפט שדן בהליך. במועד קרוב יוגשו לבית המשפט בקשות לשם גילוי כל הנתונים הרלוונטיים, עד למיצוי העניין". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.