השיאן החדש בת"א: מנכ"ל גמא נהנה מתגמולים של 26 מיליון שקל

מהתגמול שקיבל אריאל גנוט, מייסד חברת הניהול והסליקה, 8 מיליון שקל ניתנו לו מכיסם של בעלי המניות הוותיקים בחברה • קיבל גם מענק בגין ההנפקה ומניות חסומות ביותר מ-10 מיליון שקל

אריאל גנוט, מנכ''ל גמא / צילום: יובל ולצר
אריאל גנוט, מנכ''ל גמא / צילום: יובל ולצר

ביוני האחרון יצאה חברת הניהול והסליקה גמא להנפקה ראשונית שעוררה עניין רב בשוק ההון המקומי. החברה הונפקה בשווי של 720 מיליון שקל, וקבוצת הביטוח הפניקס ניצלה את המהלך כדי להגדיל את החזקותיה לכ-60% ממניות החברה, מהלך שסידר לה רווח חשבונאי של 230 מיליון שקל.

כעת מתברר כי לצד הפניקס ישנו מרוויח גדול נוסף מההנפקה ומהפיכתה של גמא לחברה ציבורית. מדובר במנכ"ל והמייסד, אריאל גנוט, שקיבל בגין שנת 2021 תגמולים בעלות כוללת של 26 מיליון שקל, שהופכים אותו לפי שעה לשיאן התגמולים בבורסה של ת"א בשנה החולפת.

בסכום זה כלול גם מענק של 8.1 מיליון שקל, שלא שולם מכספי החברה אלא באופן ישיר על ידי בעלי המניות שהיו קיימים בגמא טרם מועד ההנפקה, ולפיכך, היא מדגישה, לא פגע בתזרים המזומנים בחברה ובהונה העצמי נטו. 

רכיב גבוה אחר בעלות ההעסקה של גנוט הוא תשלום מבוסס מניות של 10.4 מיליון שקל. מדובר בהנפקת מניות חסומות לתקופה של 18 חודש, המהוות 1.35% ממניותיה של גמא (גנות, נציין, כבר מחזיק בכ-2.5% ממניות גמא, ששוויין הנוכחי כ-18 מיליון שקל). לכך יש להוסיף מענקים בסכום של כ-5 מיליון שקל שקיבל מנכ"ל גמא אשתקד, מהם 1.7 מיליון שקל בגין השלמת הנפקת החברה והיתרה בגין תוצאותיה. לכל אלה התווספו דמי ניהול של 2.5 מיליון שקל. 

 
  

עלייה ברווח בנטרול הוצאות הנפקה

גמא הינה חברה חוץ-בנקאית, המעניקה שירותים פיננסיים ושירותי אשראי
לחברות ולעסקים. החברה הוקמה לפני 23 שנה והביאה חידוש לשוק הסליקה, כשהציעה ניכיון שוברי כרטיסי אשראי, שבמסגרתו החברה מעבירה לבית העסק תשלום במזומן בתמורה לתשלום הלקוח בכרטיס אשראי. מעבר לעולם הסליקה עוסקת גמא גם בתחום האשראי לעסקים קטנים וכן במתן אשראי מגובה נדל"ן (לעסקים ולא למשכנתאות לדיור).

מדוחותיה הכספיים של החברה עולה, כי הרווח הנקי של החברה אשתקד ירד ביותר מחצי - מכ-39 מיליון שקל ב-2020 ל-15 מיליון שקל ב-2021. זאת בשל הוצאות הקשורות להנפקה בגין מענקים כספיים והוניים, שירותים מקצועיים, חיתום, עמלות רישום והוצאות נוספות.

בנטרול הוצאות הקשורות להנפקה עמד הרווח הנקי על 42 מיליון שקל, עלייה של כ-8% לעומת השנה שקדמה לה. ברבעון הרביעי רשמה החברה רווח נקי של 11 מיליון שקל, גידול של 27% לעומת הרבעון המקביל של 2020.

תיק האשראי גדל ב-58% ל-1.4 מיליארד שקל

בתיק האשראי בגמא ציינו כי הגידול ברווח בנטרול הוצאות ההנפקה נובע מהמשך צמיחה, גידול בתיק האשראי, גידול נוסף בחלקם של רווחי פעילויות המימון שאינן בתחום כרטיסי האשראי והרחבת ההשקעה במנועי צמיחה עתידיים. זאת כיוון שלמרות שהפעולות שאינן בתחום כרטיסי האשראי מהוות פחות מ-10% מהמחזור, הן כבר אחראיות לכ-43% מהרווח הגולמי של גמא, לאחר שהחברה רשמה גידול של 58% בתיק האשראי (ללא פעילות כרטיסי אשראי), שהסתכם בסוף השנה החולפת ב-1.4 מיליארד שקל.

הגידול בהיקפי האשראי הביא גם לגידול באחד משני מקורות ההכנסה העיקריים של החברה - הכנסות בשיטת הריבית האפקטיבית. הכנסות אלה הסתכמו אשתקד ב-63.3 מיליון שקל, זינוק של כ-18% לעומת השנה שקדמה לה, אך דומה מאוד להכנסות שרשמה גמא בסעיף זה בשנת 2019, טרום משבר הקורונה. לצד גידול זה נרשם גידול (כ-7%) גם בהכנסות ממכירת שוברים ועמלות, שעלו מ-68 מיליון שקל ל-73 מיליון שקל.