אוקראינה | סיקור שוטף

מקרון שוחח עם פוטין: מכירים בצורך למצוא פתרונות דיפלומטיים

רוסיה ובלארוס האריכו תרגיל צבאי בגבול אוקראינה שהיה אמור להסתיים היום • "התוכנית שאנחנו רואים היא עשויה להיות המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945", אמר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון • משקיפים מהארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה דיווחו על אלפי הפרות הפסקת אש במזרח אוקראינה מאז שבת

חייל אוקראיני ליד בניין שהופגז בכפר באזור לוהנסק, מזרח אוקראינה, ביום שבת / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
חייל אוקראיני ליד בניין שהופגז בכפר באזור לוהנסק, מזרח אוקראינה, ביום שבת / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

17:33

ולדימיר פוטין ועמנואל מקרון שוחחו טלפונית על הצורך למצוא פתרון דיפלומטי למצב המסלים במזרח אוקראינה, כך לפי הצהרת הקרמלין.

"לאור הדחיפות של המצב, הנשיאים הכירו בצורך להגביר את החיפוש אחר פתרונות דיפלומטיים דרך משרדי החוץ והיועצים הפוליטיים למנהיגים", כך לשון הודעת הקרמלין. "המגעים הללו יובילו להשבת משטר הפסקת האש ויוודאו את ההתיישבות באזור הסכסוך דונבאס", הוסיפו בקרמלין.

12:42

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינהלו היום שיחת טלפון מדינית, כאשר ברקע המאמצים הדיפלומטיים של מדינות המערב למנוע פלישה רוסית לאוקראינה. השיחה תיערך לאחר שמקרון שוחח אמש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

בסוכנויות הידיעות הרוסיות מדווחים כי הנשיא מקרון הפך לאדם שפוטין משוחח עמו באופן התכוף ביותר בימים האחרונות.

זלנסקי צייץ לאחר השיחה עם מקרון כי השניים ערכו שיחה בהולה בנוגע לאגרסיות הרוסיות, ההפצצות על שטחי אוקראינה בהם נמצאים פוליטיקאים אוקראינים בכירים ועיתונאים בינלאומיים. "שוחחנו על הדרכים המיידיות לדה-אסקלציה והסדר דיפלומטי ופוליטי", הוסיף הנשיא האוקראיני.

בשיחת הטלפון ביניהם, זלנסקי הדגיש בפני מקרון כי קייב לא תגיב לפרובוקציה של הבדלנים הרוסים ממחוז דונבאס.

ממשלת בלארוס הודיעה הבוקר (א') כי על אף שהייתה אמורה לסיים את התרגיל המשותף עם צבא רוסיה בסמוך לגבול האוקראיני היום, התרגילים הצבאיים ימשיכו. תרגילים אלה נתפסים כחלק בלתי נפרד מהתוכנית של הקרמלין לייצר לחץ סביב כל הגבולות שיש לרוסיה ובנות בריתה עם אוקראינה, כך לפי גורמים דיפולמטיים באירופה.

09:51

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר בריאיון ל-BBC כי עדויות מצביעות על כך שרוסיה מתכננת "את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה". לדבריו, "אני חושש לומר לכם שהתוכנית שאנחנו רואים היא למשהו שעשוי להיות המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945. לפי כל העדויות, התוכנית כבר החלה במובנים מסוימים. אנשים צריכים להבין את המחיר העצום בחיי אדם שעלול להיות כרוך בזה".

ג'ונסון נאם בוועידת הביטחון במינכן, והודיע כי בריטניה תטיל על רוסיה סנקציות מרחיקות לכת יותר ממה שהוצע בעבר. לדבריו, בריטניה וארצות הברית ימנעו מחברות רוסיות לסחור בפאונד ובדולרים, מה ש"יפגע בהן מאוד מאוד".

ג'ונסון סיפר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע למנהיגי המערב כי המודיעין האמריקאי מאמין שהכוחות הרוסיים לא רק מתכננים לחדור לאוקראינה ממזרח, דרך דונבאס, אלא גם מבלארוס והאזור סביב קייב.

בבריטניה מאמינים שפוטין כבר נתן אור ירוק להשתלטות על אוקראינה

במקביל, ראשי המודיעין הבריטי אומרים שהם מסכימים עם הדיווחים מהבית הלבן, ומזהירים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כבר נתן אור ירוק לתוכנית להשתלט על אוקראינה, כך מדווחים בבריטניה.

לפי ה"סאנדיי טיימס", ארבעה בכירים בממשלה הבריטית אישרו שהם מצפים למתקפה רוסית שעשויה לקרות בכל יום, ועלולה אף להגיע ל"מלחמת בזק" בבירה קייב. אחד מהבכירים אמר כי "המודיעין שלנו עולה בקנה אחד עם האמריקאים. לפוטין יש תוכנית, והיא יוצאת לדרך".

לדברי הבכירים, הם מצפים שמבצע "דגל כוזב" ועימותים עם חיילים אוקראינים באזור מזרח דונבאס יגררו אחריהם מתקפה של כוחות בדלנים פרו-רוסים, ואחריהם הצבא הרוסי "ייקח נתח מאוקראינה" או יפתח ב"פלישה בקנה מידה מלא".

גורם ביטחוני אמר: "הייתי מצפה למטח פתיחה מסיבי שינסה לסלק את הממשלה בקייב. הרוסים מיקמו טילי שיוט כדי לקחת את הבירה".

"יש הכרה שאנחנו אולי נתמודד עם מלחמת בזק, אבל גם יש הרבה תרחישים שונים שעשויים להתרחש בבת אחת או ברצף", אמר יועץ בכיר אחר, והכליל בהם גם "מתקפה גדולה על קייב".

מאות הפרות של הפסקת האש

משרד ההגנה האוקראיני דיווח על 122 הפרות של הפסקת האש מצד כוחות רוסים במהלך יום שבת, ב-108 מתוכן תועדו כלי נשק אסורים על פי הסכמי מינסק. לפי ההודעה, שני חיילים אוקראינים נהרגו וארבעה נפצעו בעקבות ירי ארטילרי לעבר בנייני מגורים.

משקיפים מהארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE) דיווחו ביום שבת על יותר מ-1,500 הפרות של הפסקת האש במזרח אוקראינה.

לפי ההערכות האחרונות בוושינגטון, בין 169,000 ל-190,000 חיילים רוסים מוצבים כעת לאורך גבולותיה של אוקראינה עם רוסיה ועם בלארוס. הנתון הזה כולל גם את הבדלנים במזרח אוקראינה.

"האויב מנסה לאלץ יחידות של הכוחות החמושים של אוקראינה לפתוח באש בתגובה, על מנת להאשים את המגנים האוקראינים בהפגזת אזרחים", נכתב בהודעה. משרד ההגנה האוקראיני הבהיר כי הצבא לא יפתח באש על תשתיות אזרחיות, וימשיך לדבוק בנורמות המשפט הבינלאומי.

מועצת האיחוד האירופי פרסמה הלילה הודעה המשבחת את האיפוק של אוקראינה לנוכח "הפרובוקציות המתמשכות והמאמצים לערעור היציבות". ג'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, אמר כי "האיחוד קורא לרוסיה להשיב את היציבות על ידי נסיגה משמעותית של כוחותיה מקרבת גבולות אוקראינה".

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נואם במינכן, אתמול / צילום: Associated Press, Michael Probst
 נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נואם במינכן, אתמול / צילום: Associated Press, Michael Probst

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הגיע אתמול לוועידת הביטחון ואמר כי אוקראינה תמשיך להתאפק וכי הוא מודע לכך שתקרית אחת יכולה להוביל ל"מצב מסוכן מאוד". בנאומו הוא ביקר את המערב על כך שזנח את אוקראינה להתמודד לבד עם התוקפנות הרוסית, ואמר כי ארצו התפרקה מנשק גרעיני ("הסכם בודפשט") וכך איבדה חלק מיכולת ההרתעה שלה. הוא קרא ללוח זמנים מגובש להצטרפות ארצו לנאט"ו.

זלנסקי אמר עוד כי המערב וארה"ב עדיין לא פירסמו את "הסנקציות החמורות" שהבטיחו להטיל על רוסיה במקרה של פלישה, מה שגורם לו לתהות "אם בכלל יוטלו סנקציות".