הג'וב החדש של משה בר סימן טוב

לגלובס נודע כי בכלל ביטוח החליטו על מינויו של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר לתפקיד מנהל חטיבת הבריאות • הוא יחליף את דיויד ארנון • רשות שוק ההון בוחנת בימים אלו את מכירת השליטה בחברה לאיש העסקים אלפרד אקירוב

משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף
משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף

מינוי מפתיע בחברת הביטוח כלל. בחברת הביטוח החליטו על מינוי של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, לתפקיד מנהל חטיבת הבריאות של כלל. דירקטוריון החברה אישר את מינוי בר סימן טוב, שיכהן גם כחבר הנהלה ומשנה למנכ"ל יורם נוה. הוא יחליף בתפקיד את דיויד ארנון, שהודיע בתחילת השנה על סיום תפקידו.

בר סימן טוב עזב את משרד הבריאות בשיאה של מגפת הקורונה, כחודשיים לאחר שהמגפה הגיעה לארץ. הוא היה מנכ"ל המשרד הראשון שמונה לתפקיד למרות שאינו רופא. מאז הוא הספיק לשאת בשורה של תפקידים במגזר העסקי, מהם ייאלץ ככל הנראה להיפרד עם המינוי החדש בחברת הביטוח.

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
 יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

בחודש יולי הוא מונה לדירקטור ב-Uphealth האמריקאית, הנסחרת בבורסת ניו יורק. החברה עוסקת בתחום הבריאות הדיגיטלית, ומספקת שירותי רפואה מרחוק, בית מרקחת דיגיטלית ופתרונות לאינטגרציה בין שירותי בריאות שונים.

"הצטרפותי לדירקטוריון אפהלת', לצד המשך פעילותי במגזר העסקי, היא פועל יוצא מהחלטתי להשפיע על עולם הבריאות העתידי", הסביר בר סימן טוב עם המינוי. באותו החודש הוא מונה לדירקטור גם בחברת האנרגיה הירוקה נופר אנרג'י. החברה עוסקת באנרגיה מתחדשת ונמצאת בשליטת המייסד עופר ינאי, הגיעה לזירת המסחר בתל-אביב בשנת 2020, כחלק מגל הנפקות ההון הראשוניות (IPO). בנוסף לתפקידים אלו הוא משמש כחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

בעבר התבטא בר סימן טוב בחריפות נגד חברות ביטוח אשר לתפיסתו, הטעו לכאורה את הציבור כשפרסמו כי ביטוחים פרטיים מאפשרים לקצר תור להשתלות. "השתלות לסוגיהן מכוסות באופן מלא, לכלל תושבי ישראל ללא אבחנה מכל סוג, במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. הקדימות להשתלה נקבעת באופן בלעדי על ידי פרמטרים רפואיים אובייקטיביים המשמשים לקבוע את רמת הדחיפות, וכל פרמטר אחר לא הובא, לא מובא ולא יובא בחשבון", הבהיר ב-2016 בר סימן טוב במכתב ששלח למפקחת על הביטוח דאז, דורית סלינגר.

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, ציין: "אני שמח מאוד על הצטרפותו של משה בר סימן טוב לכלל ביטוח ופיננסים. למשה הכרות רחבה ומעמיקה עם מערכת הבריאות וכלכלת בריאות, ואני סמוך ובטוח כי כישוריו המוערכים, ניסיונו המוכח העשיר ואישיותו יתרמו רבות להצלחתה של כלל ביטוח ופיננסים, כמובילה בתחום ביטוחי הבריאות בישראל".

כלל ביטוח נמצאת בחודשים האחרונים במרכזה של סערה ציבורית ורגולטורית, לאחר שאיש העסקים אלפרד אקירוב, באמצעות חברת הנדל"ן אלרוב שבשליטתו, הגישה בקשה לרכישת השליטה בחברה. אלרוב מחזיקה נכון להיום ב-15% ממניות כלל, ורוצה לרכוש 15% נוספים. הבקשה נמצאת בבדיקתו של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת.

על מנת לקבל את היתר השליטה תאלץ בין היתר אלרוב למצוא פתרון למכשול מהותי שהציבה בפניה רשות ני"ע, לגבי המבנה של כלל ביטוח. בעוד חוק הריכוזיות מתיר החזקה רק בשתי חברות שכבה (חברות ציבוריות או חברות מגייסות הון), נכון להיום כלל כבר מורכבת משתיים כאלה - כלל החזקות הציבורית וכלל ביט מימון המגייסת אג"ח כשביניהן נמצאת כלל ביטוח הפרטית. אולם אם אלרוב הציבורית תרכוש את השליטה בכלל, יווצרו שלוש חברות שכבה, בניגוד כאמור לחוק הריכוזיות. באלרוב טרם פרסמו כיצד בכוונת החברה להתמודד עם המגבלה.