ארגון העיתונאים פורש ממועצת העיתונות; עמוס שוקן: "חבורת נוכלים ונוכלות"

ארגון העיתונאים פרש במחאה על כפל הכובעים של הנשיא הטרי של המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר, שמונה לאחרונה גם ליו"ר חברת הביטוח מגדל אחזקות • מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, שהיה אדריכל המינוי של מלצר, המשיך לתמוך בו למרות הטענות על ניגוד עניינים

חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

לאחר ישיבה סוערת, שדנה בסוגיה האם השופט בדימוס חנן מלצר יכול לחבוש שני כובעים - של נשיא מועצת העיתונות ושל יו"ר מגדל אחזקות - ארגון העיתונאים הודיע אמש (א') כי הוא פורש מהמועצה, לאחר שרוב חבריה הצביעו בעד הישארותו של מלצר. המהלך הותיר את מועצת העיתונות ללא ייצוג של העיתונאים עליהם היא אמורה לפקח.

הפרישה מגיעה אומנם על רקע אישרור מינויו של מלצר, אך את שורשיה אפשר לחפש עוד במאבק שניהל הארגון מול הנשיאה הקודמת, השופטת בדימוס דליה דורנר, בניסיון "לנער" את המועצה, לאמץ אסטרטגיה עדכנית ולגייס לצורך זה מנכ"ל בשכר.

דורנר נאלצה לפרוש לאחר שהתברר כי לא רק שניהלה את המועצה כפוליטיקאית משופשפת, אלא גם שקדה בחודשים שטרם פרישתה על הקמת מכון עיתונות מתחרה. הסיפור, שפורסם בהרחבה כאן בגלובס, אף הביא בין היתר לפרישת גלובס ממועצת העיתונות (ראו גילוי מלא). בהמשך, דורנר ושוקן היו אלה שהביאו למינויו של מלצר לנשיא המועצה, ועל כך סוכם עוד בשלהי תקופתו כשופט עליון. 

קנטי: "חברי המועצה לא מבינים מה תפקידם"

יו"ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי, טענה כי ניגוד העניינים של מלצר היה הקש ששבר את גב הגמל. "המינוי זה סממן לטשטוש גבולות, לתהליך שעוברת החברה הישראלית. סוגיית ניגוד עניינים נמצאת בעיקר בשדה של נראות ציבורית, והשדה הזה הצטמצם בחברה הישראלית".

לדברי קנטי, קשרי ההון-שלטון-עיתון רק התרחבו: "צריך להגיד די בשלב מסוים, ומועצת עיתונות לא יכלה להרשות לעצמה להגיד ‘זה תהליך שקורה, ואנחנו נזרום איתו’".
כשמלצר נבחר לנשיא מועצת העיתונות, גם הארגון הצביע בעדו.

לטענת קנטי, מלצר אמר להם שהמינוי במגדל עלה לאחר שמונה לנשיא מועצת העיתונות. לדבריה, כדי לאפשר למועצה להשתקם אחרי התקופה שעברה עליה, היה מצופה ממלצר לוותר על התפקיד. 

"אף אחד מאיתנו לא כופר בחשיבות של מועצת העיתונות, זאת גם הסיבה שבמשך זמן ארוך ניסינו לקחת חלק בשיקום. סוגיית מגדל היא סמל לכיוון שאליו המועצה הולכת".

נורית קנטי / צילום: עידו קינן, ויקיפדיה
 נורית קנטי / צילום: עידו קינן, ויקיפדיה

קנטי לא הופתעה מהתמיכה שקיבל מלצר בקרב חברי המועצה האחרים. "ההתנהלות של מועצת העיתונות בשנים האחרונות מראה שחברי המועצה לא מבינים מה תפקידם ולמה הם שם. זה הפך לארגון שלא ברורה מה מטרתו, יושבים שם אנשים שהקשר ביניהם למה שקורה היום בעיתונות הולך ומתרחק, והם אמורים להיות אלה ששומרים ומגדירים את הדרך האתית לעיתונאים.

"זה נהיה גוף פוליטי בעקבות הקרבות שהתנהלו שם טרם תקופתי, היו שם התנהלויות לא תקינות. מועצה שאמורה לקבוע עקרונות אתיים לא יכולה להרשות לעצמה ליפול בדברים שנויים במחלוקת. עליה לשמור על נראות ועל הבנה למה שקורה בעיתונות".

למרות זאת, קנטי מבהירה כי בארגון רואים חשיבות רבה בקיומו של גוף העוסק באתיקה וחופש העיתונות. "אמש התבטאו עיתונאים רבים נגד המועצה ואמרו שהם לא מבינים מה התפקיד שלה", היא סיפרה. "עצם העובדה שרבים בציבור לא מבינים מדוע צריך מועצת עיתונות, מוכיחה למה זה גוף חשוב למדינה דמוקרטית. אבל חשוב שהגוף הזה יקדם ערכים שיהיו מותאמים לענף בהם הוא עוסק. יש צורך במועצה עם כוח ציבורי, שתהיה לה אמירה בהיבטים אתיים וחופש עיתונות.

"לכן, הארגון ינסה להקים גוף אחר של עיתונאים שימלא את החלל שמועצת העיתונות הותירה. נהיה חלק מרכזי וחשוב בהקמת ארגון אחר שעניינו אתיקה וחופש העיתונות, שיכיל נציגים שמחוברים באופן הדוק לעיתונות ולמה שקורה איתה היום ומשמעותי לציבור".

שוקן: "בשביל מה הם השתתפו בהצגה הזאת?"

הטיעונים של ארגון העיתונאים נגד כפל הכובעים של מלצר נגעו לניגודי אינטרסים. מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, בין השושבינים האחראים למינויו של מלצר לנשיא מועצת העיתונות, גיבה אותו והצביע נגד הדחתו.

שוקן ביקר את המהלך לנסות להדיח את מלצר: "אני לא יכול להגדיר את מה שהיה אתמול אלא כמעשה של חבורת נוכלים ונוכלות. בשביל מה הם השתתפו בהצגה הזאת, כשיכלו לומר מראש, לפני ההצבעה, שבמועצה שבראשה עומד השופט בדימוס חנן מלצר הם לא ישתתפו".

עמוס שוקן / צילום: אביב חופי
 עמוס שוקן / צילום: אביב חופי

כשנשאל על-ידי גלובס אם אין ניגוד עניינים בין תפקידו של מלצר כיו"ר חברה מסחרית לבין תפקידו כנשיא מועצת העיתונות, השיב שוקן כי אי-אפשר לומר שאין ניגוד עניינים. "אף אחד לא הצביע על ניגוד עניינים ספציפי, וכשיש ניגוד עניינים, אפשר לנסח הסכם ניגוד עניינים", אמר.

לדבריו, "זה לא אידיאלי, אבל למועצת העיתונות כבר היו נשיאים מוצלחים כמו עו"ד יהושע רוטנשטרייך ועו"ד חיים צדוק, ולשניהם היו יכולים להיות ניגודי עניינים רבים בגלל הלקוחות החשובים שהיו להם".

שוקן סבור כי המועצה יכולה לא להיות תלויה בעיתונאים. "גם בית המשפט פועל בלעדיהם. אני לא חושב שזאת הכוונה של הנשיא, ונראה איך הדברים יתפתחו".

מארגון העיתונאים נמסר: "ניסינו בחודש האחרון ועד לרגע האחרון לשכנע הן את מלצר והן את חברי מועצת העיתונות שכפל התפקידים אינו ראוי, ושעליו לבחור בין תפקידו כיו"ר מגדל לבין תפקידו כנשיא. לכן דרשנו לקיים דיון בו נשמיע את טיעונינו, ולאחר מכן הצבעה גלויה בנושא במליאת המועצה. לאחר שנוכחנו כי רוב חברי המועצה אינם תופסים את הבעייתיות הזועקת לשמיים של המשך הכהונה של מלצר עם כפל תפקידיו, הודענו כי איננו רואים טעם בהישארות בגוף שמגבה המשך התנהלות זו. אנו נפעל בצורה נחושה על-מנת להקים חלופה ראויה ורלוונטית למועצת העיתונות". 

 *** גילוי מלא: גלובס פרש בשנה שעברה ממועצת העיתונות על רקע חוסר המוכנות של המועצה במבנה ובהרכב הנוכחי לקיים דיון בבעיות הבוערות של המקצוע ובעיקר בנושא האמון בעיתונות.