ווינדוורד הישראלית פיתחה פתרון שמאפשר שקיפות למכולות ימיות

החברה הנסחרת בלונדון פיתחה מערכת המאפשרת למשתמשים להזין מידע על המכולות שלהם לפלטפורמה, ובכך לפעול בצורה פרואקטיבית לצמצם סיכונים של שיבושים במשלוח

מתן פלד (מימין) ועמי דניאל, מייסדי ווינדוורד / צילום: איל יצהר
מתן פלד (מימין) ועמי דניאל, מייסדי ווינדוורד / צילום: איל יצהר

האם הפתרון לקשיי שרשרת האספקה העולמית, לפחות בחלק של השילוח הימי, יגיע מישראל? חברת Windward , שמספקת פתרונות בינה מלאכותית לניתוח של סיכונים ימיים, משיקה פתרון חדש שלדבריה יסייע לטיפול בעיכובים בשרשרת האספקה.

ווינדוורד דיווחה כי הפתרון שפיתחה - Ocean Freight Visibility, מאפשר שקיפות ונראות לכלל המכולות הימיות. בדרך זו הוא מספק למשלחים ימיים את היכולת לשפר את יעילותם ואת השירות שאותו הם מציעים ללקוחותיהם, באמצעות איסוף וניתוח נתונים חכם ואוטומטי וקבלת תחזיות מיקום מדויק בזמן אמת, תחזיות לשיבושים וסיבוכים, סיבות לעיכוב ותובנות מבוססות מיקום עבור המכולות של כלל לקוחותיהם.

הפתרון מאפשר למשתמשים להזין לפלטפורמה מידע על המכולות שלהם ובכך לפעול בצורה פרואקטיבית לצמצם סיכונים של שיבושים במשלוח. המערכת מתריעה מיידית על עיכובים שנוצרים, וכך המשתמש יכול לפעול מול הלקוח שלו. החברה כבר סיפקה את הפתרון לחברות שילוח שמשתמשות בו, ביניהן DSV ו-Metro Shipping.

על רקע המשבר: "ניהול הסיכון בשרשרת האספקה - קריטי" 

בווינדוורד מציינים כי שרשרת האספקה נפגעה קשות במגפת הקורונה, כאשר נפח ההובלה הימית עלה בשנתיים האחרונות ב-1,500%. לפי נתוני החברה, תעשיית הספנות מובילה כ-90% מהסחר העולמי, אך אמינות המידע אודות זמני ההובלה נמוכה מאוד, עם שיעור הגעה בזמן של 30%-40% בלבד.

"המשבר הנוכחי בשרשרת האספקה מוכיח עד כמה קטנה הראות (visibility) בנוגע למיקומו של מטען ימי", אמר עמי דניאל, מנכ"ל ומייסד משותף. "המשלחים של מטענים הם המפתח להפיכת שרשרת האספקה ליעילה יותר. בעזרת ניסיון בבינה מלאכותית ימית אנחנו מביאים להם פתרון לשיפור הראות בזמן אמת, ומספקים תובנות מעשיות כדי שהם יוכלו לתת שירות תחרותי יותר".

דניאל הוסיף כי שרשרת האספקה מתמודדת עם אתגרים רבים: עליית הביקוש הצרכני, תשתיות מיושנות, מחסור בעובדים והתפרצות מתמדת של שיבושים מקומיים - וכל אלה יוצרים יחד "כאוס מוחלט". לדבריו, "אנחנו לא יודעים מתי יסתיים משבר שרשרת האספקה, לכן יצירת פתרונות שיעזרו לנהל את הסיכון בשרשרת האספקה היא קריטית".

גייסה בלונדון כ-35 מיליון ליש"ט לפני חודשיים וחצי  

המנכ"ל דניאל הקים את החברה בשנת 2010 יחד עם מתן פלד שמנהל את הפעילות בארה"ב. יו"ר החברה הוא הלורד אדמונד ג'ון בראון, לשעבר מנכ"ל חברת האנרגיה BP. ווינדוורד הפכה לציבורית בבורסת AIM בלונדון לפני כחודשיים וחצי. החברה גייסה אז 26.3 מיליון ליש"ט ברוטו ממשקיעים חדשים ו-8.2 מיליון ליש"ט ממשקיעים קיימים, לפי מחיר של 155 פני למניה ושווי חברה של כ-127 מיליון ליש"ט.

בשיא נסחרה המניה במחיר של 220 פני, אך מאז היא נחלשה ונסחרת כיום בשווי דומה לשווי המניה בהנפקה.