התייקרות מחירי הבתים בארה"ב הגיעה לשיא ב-2021

מדד קייס־שילר המודד את מחירי הבתים הממוצעים בערים הגדולות של ארה"ב טיפס ב־18.8%

בתים למכירה באילינוי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
בתים למכירה באילינוי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

העלייה במחירי הדירות בארה"ב הגיעה ב־2021 לשיא, כששיעורי הריבית הנמוכים על משכנתאות עודדו רוכשים להתחרות במלוא העוצמה על מספר קטן של בתים למכירה.

מדד מחירי הדיור S&P CoreLogic Case-Shiller National Home Price Index, המודד את מחירי הדיור הממוצעים בערים הגדולות ברחבי המדינה, עלה ב־18.8% ב־12 החודשים שנגמרו בדצמבר, ללא שינוי מהחודש שלפניו. העלייה הזו לשנה קלנדרית הייתה הגדולה ביותר שנרשמה מאז שהמדד החל לעקוב אחרי מחירי הדיור ב־1987.

מגפת הקורונה הניעה פריחה ברכישת דירות ברחבי ארה"ב. משקי בית ניצלו את הריבית הנמוכה וחיפשו מרחב נוסף לעבודה מהבית. מכירות בתים עלו ב־2021 לשיא של 15 שנה.

המחסור בבתים שהוצעו למכירה הוביל למלחמות תמחור ודחף את ההתייקרות לשיאים חדשים. המלאי הנמוך עדיין נותר נמוך השנה ומספר הבתים הזמינים למכירה הגיע בינואר לשפל, על פי איגוד מתווכי הנדל"ן הלאומי של ארה"ב.

רוכשי דירה ראשונה מתקשים להתחרות נגד משקיעים ואנשים הקונים בתים במזומן. כמות רוכשי הדירה הראשונה בשוק ירדה בינואר ל־27% לעומת 33% שנה קודם לכן, על פי איגוד המתווכים.

העלייה במחירי הבתים האטה קצב בחודשים האחרונים וצפויה להאט עוד בשנה זו כשהריבית על משכנתאות תמשיך לטפס. הריבית הממוצעת על משכנתא במחיר פיקס ל־30 שנה עמדה ביום חמישי על 3.92%, כך נמסר מענקית מימון המשכנתאות פרדי מק. מדובר בריבית הגבוהה ביותר מאז מאי 2019.

"העלייה בשיעורי הריבית צפויה להוריד בביקוש לדירות, בייחוד אצל קוני דירה ראשונה ומי שיש להם תקציבים מוגבלים", כך אמרה סלמה הפ, סגנית כלכלנית ראשית ב־CoreLogic.

מדד קייס־שילר של עשר הערים עלה ב־17% בשנה שנגמרה בדצמבר, לעומת עלייה של 16.9% בחישוב מנובמבר. המדד ל־20 ערים עלה ב־18.6% לאחר עלייה שנתית של 18.3% בנובמבר. עליית המחירים הגבירה קצב ב־15 מתוך 20 הערים שהמדד עוקב אחריהן.

כלכלנים שהוול סטריט ג'ורנל עשה סקר ביניהם צפו שמדד 20 הערים יעלה ב־18.1%.

בפניקס הייתה העלייה המהירה ביותר במחיר הבתים בחודש ה־31 ברציפות, 32.5%, ובכך ממשיכה להוביל מבחינת עליית המחירים. טמפה, פלורידה, היא העיר עם שיעור ההתייקרות השני מבחינת קצב, 29.4%.

מדד נפרד של מחירי בתים שמנהלת סוכנות מימון הדיור הפדרלית והתפרסם ביום שלישי מצא עלייה של 17.6% במחירי הבתים בדצמבר לעומת שנה קודם לכן.