מה יקרה לחברות הנדל"ן הישראליות שפועלות ברוסיה?

מירלנד מושקעת בעשרות מיליוני דולרים במתחם משרדים במוסקבה, בסנט פטרסבורג ומרכזים מסחריים בסראטוב ובירוסלבל • לישראל קנדה ואלקטרה יש מיזם נדל"ני בסנט פטרסבורג של בן כ-30 אלף יחידות דיור • גזית גלוב מושקעת דרך אטריום בהיקף של 250 מיליון אירו

בניינים במוסקבה / צילום: Shutterstock
בניינים במוסקבה / צילום: Shutterstock

חברות יזמיות הפועלות ברוסיה, לא ממהרות להתבטא בנוגע להשפעות האפשריות של הסנקציות המתרגשות לבוא על המדינה. ללא קשר לאופי העיצומים, ברור ששער הרובל יספוג מכה, ויזמים עלולים להיפגע משמעותית.

הנחמה האפשרית היא שלא הרבה חברות נדל"ן פועלות ברוסיה. ככל הנראה זה אינו מקרי. תור הזהב של יזמות הנדל"ן הישראלית ברוסיה נמצא הרחק מאחור, בעשור הראשון של המאה הנוכחית, והוא הגיע לשיא בימי הפעילות הענפה של לב לבייב במוסקבה והקמת הקניון הגדול "אפימול" במרכז העסקים החדש בעיר. מאז עברו הרבה מים בנהר, לבייב רכש את הפעילות של החברה היזמית אפי פיתוח, מאפריקה ישראל, והיזמות הישראלית במדינה הגדולה בעולם פחתה במידה ניכרת.

אחת הסיבות (מעבר למערכת הקשרים המסועפת במדינה) היא הפרקים הקודמים של הפלישה לאוקראינה, עם כיבוש חצי האי קרים ב-2014. החברות הישראליות שפועלות ברוסיה הרגישו היטב את המשבר. שער הרובל נפל בכ-55% לעומת שער הדולר, בגלל הסנקציות שהטילו מדינות המערב על ממשל של פוטין. מה שעלול להתרחש עכשיו זה שידור חוזר אבל במהדורה מוגדלת.

החברה הנדל"נית הישראלית שמושקעת עד צוואר ברוסיה היא מירלנד , לשעבר בבעלות אליעזר פישמן, עוד מלפני כ־20 שנה. בלי קשר למצב הנוכחי ברוסיה, החברה נעה מהסדר חוב אחד לאחר. בבעלותה מתחם משרדים במוסקבה, פרויקט למגורים בסנט פטרסבורג ומרכזים מסחריים בסראטוב ובירוסלבל. בסך-הכול החברה מגלגלת בפרויקטים שלה עשרות מיליוני דולרים. לפי הדוחות, ההכנסות של החברה בגין הפעלת הנדל"ן המניב ברוסיה ירדו בכמעט 30% בשנת 2020. חברת מירלנד כבר הפסידה ברוסיה כ־800 מיליון דולר בעקבות כיבוש חצי האי קרים. הסכום לא כלל באותו זמן את ההפסד של בעלי המניות, שערכן ירד בעד 90%.

לישראל קנדה  ואלקטרה  מיזם נדל"ני גדול בסנט פטרסבורג של בן כ-30 אלף יחידות דיור. עד כה נמכרו בפרויקט כ-5,000 יחידות דיור וגם חטיבות קרקע שונות. "התמורה במכירות מאזנת את ירידת שער הרובל", נאמר מהחברה. "אנחנו עוסקים בתכנון ושיווק להמשך כרגיל".

חברת נדל"ן נוספת שמושקעת ברוסיה היא גזית גלוב, באמצעות החברה בת לשעבר אטריום. בסך-הכול היקף התיק הרוסי של אטריום מגיע ל-250 מיליון אירו, שהיווה כ-10% מכלל החברה, ולאחר המיזוג הוא מהווה חלק קטן בהרבה מגזית גלוב.