השווקים יורדים? המשבר מייצר גם הזדמנויות השקעה

תחילת הלחימה באוקראינה מראה אותותיה גם בת"א, שעד כה נהנה מביצועים עודפים ביחס למדדים המובילים מעבר לים • מלבד המלחמה, גם העלאות הריבית והאינפלציה מכות בשוק • מה עושים עם התיק בעתות משבר?

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr
ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr

המלחמה בלב אירופה מראה את אותותיה כמעט בכל השווקים בעולם. היורו נחלש מול הדולר, הירידות של מדדי המניות בארה"ב (שהחלו לפני כחודשיים על רקע הצפי להעלאות ריבית) מואצות על רקע המשבר, ומדדי המניות הראשיים באירופה ובתל אביב יורדים ב-3.5%-4.5%.

הזהב, שמסורתית מהווה מפלט בעתות מצוקה בשווקים, ובנוסף נתפש כגידור לאינפלציה (כאשר שני התנאים מתקיימים ביחד עכשיו) מתחזק בכ-3%. לצדו הנפט מזנק בחדות, כשגם כאן מדובר בהאצה של מגמה קיימת של כ-3 חודשים בשל משבר האנרגיה באירופה, דעיכת האומיקרון, התאוששות בפעילות הכלכלית העולמית ובעיות בצד ההיצע (מדינות אופ"ק מתקשות להפיק את המכסות שלהן). 

אז מה עושים? על פי רוב, למשברים ביטחוניים יש השפעה קצרת טווח על השווקים, ולאחר ההלם הראשוני מגיעה רגיעה והמשקיעים חוזרים לבחון את הכלכלה עצמה ולהתנהל בהתאם. בימים אלה, האינפלציה והעלאות הריבית הצפויות הן הנושאים המרכזיים שעל הפרק ולאו דווקא המלחמה.

לא ניתן לתזמן את השווקים ובכל מקרה חלק ניכר מההתפתחויות הנוכחיות והעתידיות כבר מתומחר. בדרך כלל לא מומלץ לבצע שינויים דרסטיים בתיקי ההשקעות בתקופות כאלו, ובכל מקרה מי שמשקיע בנכסי סיכון אמור לבחון את השקעותיו בטווח הארוך, ויתכן שבתוך כל ההמולה ניתן גם לזהות הזדמנויות השקעה.

יחד עם זאת, למשבר הזה יש פוטנציאל להתפתח לאירוע גלובלי מהותי יותר שישפיע בצורה שונה על מדינות (אירופה רגישה יותר ביחס לארה"ב לדוגמה) וסקטורים ספציפיים (כגון אנרגיה), ומוקדם מדי להסיק מסקנות לגבי כלל ההשלכות על הכלכלה העולמית. אם מצב הלוחמה ימשיך, וסנקציות כלכליות מקיפות יוטלו - אנו ככל הנראה נחזה בעלייה נוספת במחירי האנרגיה בעולם, ירידה בשוקי המניות, ירידת תשואות באג"ח, והתחזקות של הדולר. בצד זאת, בכלכלה הריאלית יהיו הזדמנויות פנטסטיות למסחר או למוצרים כתחליף לשוק האירופאי מול רוסיה ולהיפך.

* הכותב הוא סמנכ"ל בבנק מרכנתיל. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.