מה יקרה להייטק האוקראיני וחברת הסייבר הישראלית שנלחמת בהאקרים רוסים

מנהלי הייטק רבים בישראל מתחילים לחשוב על חלופות אחרות לאוקראינה במזרח אירופה • וגם: חברת הסייבר שמכירה מקרוב את כנופיות הפשע הרוסיות, איך נורבגיה הפכה למדינה הראשונה בעולם שבה נמכרות רק מכוניות חשמליות והימים הראשונים של הרשת החברתית החדשה של טראמפ • השבוע שהיה בהייטק

משרדי סיגניה / צילום: איל יצהר
משרדי סיגניה / צילום: איל יצהר

לאחר שתסתיים המלחמה והתותחים יידומו - האוקראינים והממשלה בראשם יצטרכו לעשות חשבון נפש באשר לשאננות בימים שקדמו לפלישה הרוסית. על פי הערכה שניתנה לנו על ידי אחת מחברות התוכנה הגדולות הפעילות באוקראינה, בין 5% ל-10% בלבד מכלל עובדי ההייטק במדינה התפנו מרצון מביתם, למרות תוכניות פינוי וסיוע מפורטות שהוצגו בפניהם. סביר להניח שהשיעור בקרב תעשיית התוכנה מייצג את האוכלוסייה הכללית.

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

אלא שגם הפסימיים בקרב המנהלים הישראליים שמעסיקים ישירות מתכנתים באוקראינה לא חזו את המתקפה הכוללת שמנהלת רוסיה במדינה. תוכניות הפינוי לקחו בחשבון כמעט תמיד פלישה מהמזרח והחשיבו ערים כמו קייב ולביב כערי מקלט. ברגעים אלה מנהלים הכוחות האוקראינים קרב בלימה בצפון קייב, ולביב, הנמצאת בסמוך לגבול הפולני, עומדת בפני הפצצות אוויריות ונסיונות רוסיים להנחתת כוחות רגלים ממסוקים.

מי שהתמזל מזלו לצאת מגבולות אוקראינה עד אמצע השבוע שעבר הרוויח פעמיים: הוא הצליח לשמור על שלמות משפחתו ולא חויב להתגייס לצבא, וגם שימר לעצמו רצף תעסוקתי. מי שלא - התגייס למאמץ המלחמתי או מצא את עצמו נשרך בכבישים או ברכבות אל עבר הגבול הפולני, ולאחר מכן בתור העמוס במעברים.

חברות הייטק ישראליות שנקטו בגישה פרואקטיבית והזמינו על חשבונן כרטיסי טיסה וחדרי מלון לעובדים ובני משפחותיהם - כפי שעשו בוויקס - הצליחו לרתום את רוב העובדים. אלה שהסתפקו בעיקר בהצגת תוכניות מילוט או בכיסוי הוצאות לאחר מעשה, נתקלו בעיקר בשאננות.

עם כל הסולידריות כלפי העם האוקראיני, החודש האחרון הביא מנהלי תוכנה רבים לחשוב על חלופות במזרח אירופה. כרגע לא על חשבון מרכזי הפיתוח בקייב, אלא נוסף עליהן, במדינות כמו פולין, רומניה ובולגריה. האחרונה אף הראתה בימים האחרונים פעילות נמרצת לקליטת מתכנתים אוקראינים, מתוך כוונה ברורה להעמיד אלטרנטיבה זולה ואיכותית נוספת במזרח אירופה.

וגם: לקראת העלייה הצפויה במתקפות הכופרה על חברות מערביות, מומחי המו"מ מדברים; החברה הישראלית שמכירה מקרוב את כנופיות הפשע הרוסיות; מדוע מעצמת הנפט נורבגיה הפכה למדינה הראשונה בעולם בה נמכרות רק מכוניות חשמליות; הימים הראשונים של הרשת החברתית החדשה של דונלד טראמפ; הישראלים שנתקעו בבוץ של בייננס; וגם: הכלי המדעי החדש שיוכל למדוד יצירתיות באמצעות מיפוי רשתות הקשרים במוח. זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס.

1. כשזה מגיע לתעשיית ההייטק האוקראינית - פוטין כבר ניצח 

כבר חודש שחברות הייטק ישראליות מעודדות את עובדיהן להתפנות לערים במערב המדינה או מעבר לגבול לפולין, רומניה ובולגריה; אלא שההיענות בקרב המקומיים היתה מצומצמת - ועבור חלקם עכשיו זה כבר מאוחר מדי. בתוך כך המהנדסים האוקראינים המובילים מחפשים אפשרויות רילוקיישן זמניות שעשויות להפוך לקבועות. ניתוח גלובס.

2. איך הפכה סיגניה מתל אביב לאימת כנופיות הפשע ברוסיה ואיראן 

חברת סיגניה שהוקמה לפני שבע שנים ופעלה עד עכשיו בעיקר מתחת לרדאר, נחשפת כעת לראשונה. החברה שנרכשה ב-2018 על ידי טמאסק הסינגפורית, מספקת מענה בזמן אמת למתקפת סייבר מצד כנופיות פשע רוסיות וקבוצות איראניות ומכניסה בין 30 ל-40 מיליון דולר בשנה. הסיפור של חברת הסייבר הישראלית שגובה עד מיליון דולר על עצירת מתקפות סייבר.

3. הימים הראשונים של הרשת החברתית של דונלד טראמפ 

אחרי שנחסם בכל הרשתות החברתיות בשנה שעברה, נשיא ארה"ב לשעבר הבטיח שיקדם זירה בעצמו. השבוע הוא חשף את אפליקציית Truth Social למשתמשי אפל, ומאז היא בראש רשימת האפליקציות החינמיות. העיצוב דומה לטוויטר, רשימת ההמתנה בשמיים, ויש גם תקלות.

4. עשרות אלפי ישראלים השקיעו בבייננס. עכשיו הם עשויים להיות בבעיה

בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי בורסת הקריפטו הגדולה בעולם הפסיקה את השיווק והפעילות הממוקדת בישראלים, לאחר שנדרשה על ידי הרגולטור להסדיר את ההיתר לפעילותה. הממשק הנוח שמשך אליה על פי ההערכות כ-200 אלף משקיעים, הוא גם הסיכון לסוחרים דרכה שיתקשו להמיר את כספי הקריפטו ולהחזירם למערכת הבנקאית.

5. "בני הנוער שהיו תקועים בבית מבלים את סופי השבוע מחוץ למכשירים שלהם" 

המשתמשים חזרו להרגלים הישנים, וכוכבות הקורונה משלמות בגדול: אחרי נטפליקס, פלוטון ופייפאל, השבוע התרסקו גם ענקית המסחר המקוון שופיפיי, חברת הגיימינג רובלוקס ובונת האתרים וויקס הישראלית - אחרי שפרסמו דוחות. לכולם היה ברור כי "מניות ההישארות בבית" לא יוכלו להמשיך לצמוח בקצב של ימי הסגרים, אך כעת התבדתה גם הציפייה לנחיתה רכה יחסית. וגם: מה גרם למניית מאנדיי לרדת אל מתחת למחיר ההנפקה?

6. מחירי הנפט מזנקים? זו המדינה האירופית שיימכרו בה רק מכוניות חשמליות

נסיך הכתר, ראשת הממשלה לשעבר ועוד מאות אלפי נורבגים כבר נוהגים במכוניות חשמליות. הם נהנים מתחנות טעינה בכל 60 קילומטר, חבילות תמריצים ומחירים אטרקטיביים, ודוהרים לעבר עתיד פנטסטי: המדינה הראשונה בעולם שבה כל המכוניות החדשות הן חשמליות.

7. לקראת עלייה בהתקפות הכופרה: מקצועני המו"מ חושפים פרטים מאחורי הקלעים 

הם יושבים שעות וימים מול המחשב כדי לבנות מערכת יחסים עם התוקף, מחשבים כל בדל מידע כדי להשיג את דרישת הכופר הסבירה ביותר - וגם אחראים שכל הצדדים ישמרו על שפיות. הכירו את מנהלי המו"מ שעומדים מאחורי אירועי הסייבר הגדולים במדינה.

8. הכלי שיוכל לקבוע אחת ולתמיד עד כמה אנחנו יצירתיים 

חזית המדע: במשך שנים ידענו שיצירתיות קשורה ביכולת לשלוף אסוציאציות ולחבר בין רעיונות שונים בדרכים חדשות, אבל האם אפשר למדוד אותה? ד"ר יועד קנת מהטכניון בונה כלי שיוכל להגיד לנו עד כמה אנחנו יצירתיים על בסיס מיפוי ממוחשב של רשתות הקשרים שלנו במוח.