גרמניה משנה כיוון: תקצה 100 מיליארד אירו לביטחון בעקבות המלחמה באוקראינה

בעקבות המשבר בין רוסיה לאוקראינה והמצב הבטחוני ביבשת, קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע כי המדינה מתכוונת לחזק באופן מיידי את צבאה • שולץ הגדיר את המתקפה באוקראינה כ"נקודת מפנה בהיסטוריה של אירופה"

קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

בעקבות המלחמה בה פתחה רוסיה באוקראינה והמצב הביטחוני ביבשת, גרמניה מתכוונת לחזק באופן מיידי את הצבא שלה; כך הודיע היום קנצלר גרמניה אולף שולץ בנאום בפני הפרלמנט הגרמני. שולץ הודיע כי גרמניה תעמוד ביעד הוצאה ביטחונית של יותר מ-2% מהתמ"ג עד לשנת 2024, ובמקביל תיצור קרן בשווי 100 מיליארד אירו לחיזוק הצבא והביטחון בשנים הקרובות.

עד כה גרמניה נלחמה בדרישה האמריקאית להוצאה ביטחונית כזו כחלק מחברותה בברית נאט"ו, והנושא עמד במרכז העימות שלה מול ארה"ב בראשות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. שולץ הגדיר את המתקפה באוקראינה כ"נקודת מפנה בהיסטוריה של אירופה". רמטכ"ל צבא גרמניה מתח ביקורת פומבית על חוסר המוכנות הצבאית של המדינה לעימות, וביקר את הצמצום ההדרגתי שלו שהתרחש בשנים האחרונות.

שולץ הצהיר כי הקרן המיוחדת תעוגן בחוק הבסיסי הגרמני, ותיועד להגדיל את הכוח הצבאי ואת הוצאות הביטחון של גרמניה, אך לא ציין מתי תוקם ולכמה זמן יוקצה הסכום של 100 מיליארד אירו. ההגדלה של ההוצאה הביטחונית, אליה הוא התחייב מהווה עלייה משמעותית, מ-1.5% מהתמ"ג הגרמני כיום ל-2%. הוא אמר כי ההוצאה אף תהיה מעבר לשיעור זה החל משנת 2024. שולץ גם הצהיר כי גרמניה תרכוש מל"טים חמושים. הצבא הגרמני חוכר כיום חמישה מל"טים ישראלים מסוג HERON-TP, ועד כי היסס אם לחמש אותם בטילים מונחים בשל שיקולי אתיקה. הצהרתו של שולץ מהווה שינוי מדיניות של המפלגה שבראשה הוא עומד, אם כוונתו אכן לחמש את המל"טים הללו, ולא התייחס לפרויקט מל"טים עתידי של האיחוד האירופי.