סמי קצב נערך מחדש להנפקת עסקי הנשק שלו לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל

לפני כארבע שנים ביטל קצב הנפקה מתוכננת של פעילותו הביטחונית, וכעת הוא בוחן את הנפקתה מחדש – כך נודע לגלובס • לפני כשנה וחצי הונפקה בבורסה חברת מספנות ישראל שבה מחזיק קצב, הנסחרת כיום בשווי של כ-2 מיליארד שקל

סמי קצב / צילום: דניאל צרסקי
סמי קצב / צילום: דניאל צרסקי

קצת יותר מארבע שנים לאחר שגנז ניסיון קודם להנפקתה של חברת נסקא תעשיות, המרכזת את עסקיו בתחום הנשק והתעשיות הביטחוניות, ובלי קשר למלחמה המתחוללת כעת במזרח אירופה, מחדש סמי קצב את מהלך ההנפקה בבורסה בתל אביב ונערך לגיוס של מאות מיליוני שקלים לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - כך נודע לגלובס.

בשלהי 2017 פעל קצב לביצוע גיוס הון של כחצי מיליארד שקל לנסקא תעשיות, לפי שווי חברה שהוערך בזמנו בכ-2 מיליארד שקל, אולם ויתר על המהלך בסופו של דבר. כעת, כאמור, הוא בוחן את המהלך מחדש, ובין היתר נקבעו פגישות עם גופים מוסדיים לצורך הצגת עסקי החברה. את ההנפקה צפויה להובייל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

נסקא תעשיות היא זרוע התעשיות הביטחוניות של קבוצת סמי קצב (SK Group), אשר הוקמה ב-2004 ומרכזת תחתיה מספר חברות פרטיות, ובהן גם מניות בחברת מספנות ישראל (החזקה שאינה נכללת בחברה המונפקת). בסך-הכול מועסקים בחברות הביטחוניות של קצב למעלה מ-1,000 עובדים בארץ ובחו"ל.

החזקותיה העיקריות של נסקא תעשיות כוללות את חברת מפעלי נשק ישראל (IWI), העוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת נשק קל לסוגיו, והיא בעלת מפעלים בארה"ב ובהודו; חברת מפרולייט, בעוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מערכות אלקטרו-אופטיות ואופטיות, כוונות תרמיות, מדי טווח לייזר, מכשור לראיית לילה ומכשור אלקטרו-אופטי אחר; חברת קמרו-טק העוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של מערכות מכ"ם ורדאר, לרבות מוצרי חישה דרך קירות; וחברת יוניסקופ, העוסקת בתכנון וייצור של פריסקופים לחי"ר ורק"מ. 

מוצרים של החברות מקבוצת נסקא תעשיות. רובים, מקלעים וכוונות לראיית לילה / צילום: אתר החברה
 מוצרים של החברות מקבוצת נסקא תעשיות. רובים, מקלעים וכוונות לראיית לילה / צילום: אתר החברה

קצב (76), הפועל בתחום הניהול והשיווק הביטחוני מזה למעלה מ-50 שנה, מכהן כיו"ר הדירקטוריון, כדירקטור או כמנהל פעיל בכל אחת מחברות הקבוצה, והוא מעורב באופן אישי בניהולן ובמימון פעילותן.

השקעה של כ-150 מיליון שקל בשדרוג הייצור

בליבת עסקיה של נסקא נמצאת חברת מפעלי נשק ישראל (IWI) - פעילות חטיבת הנשק הקל של תעש (מפעל מגן),שנרכשה בשנת 2005. בשנים שחלפו מאז הרכישה התבצעו מהלכים להבראת החברה, באמצעות ביצוע שינויים ארגוניים וניהוליים, אשר כללו השקעה של כ-150 מיליון שקל בשדרוג תשתיות הייצור, הרחבת שווקי הפעילות והרחבת סל המוצרים. בדרך זו הצליחה הקבוצה להגדיל בצורה משמעותית את מכירות החברה ואת רווחיותה. כיום מועסקים ב-IWI לבדה למעלה מ-500 עובדים, לעומת כ-100 עובדים בזמן ההפרטה.

כאמור, IWI מייצרת נשק קל וכלי ירייה קלים בעיקר לשימושים צבאיים אך גם עבור כוחות משטרה וסוכנויות ביון וכוחות אבטחה. בין מוצריה: הרובים "גליל" ו"תבור", מקלע "נגב", תת-מקלע "עוזי" ואקדחים "יריחו" ו"נשר המדבר". 

מוצרים של החברות מקבוצת נסקא תעשיות. רובים, מקלעים וכוונות לראיית לילה / צילום: אתר החברה
 מוצרים של החברות מקבוצת נסקא תעשיות. רובים, מקלעים וכוונות לראיית לילה / צילום: אתר החברה

בתחילת שנות האלפיים רכש קצב גם את חברת מפרוליט בקיבוץ מעין צבי, שהעסיקה כ-17 עובדים ועסקה בתחומים שונים לרבות אופטיקה קלה. כיום החברה מעסיקה כ-250 עובדים, מפתחת מוצרים תחומי אופטיקת יום, ראיית לילה, ראייה טרמית, Low Light ועוד מוצרים המשמשים את צה"ל כמו גם למעלה מ-45 מדינות ברחבי העולם.

בנוסף רכשה הקבוצה, בשני העשורים האחרונים, שורה של חברות אשר השתלבו בפעילותה, תוך הקפדה על סינרגיה וניצול יתרונות הקבוצה בתחום הניהול והשיווק להשבחת פעילות החברות הנרכשות.

פרט לעסקאות למכירת מוצרי הקבוצה, עוסקות חברות הקבוצה בביצוע פרויקטים של הקמת מפעלים בחו"ל והעברות ידע לגורמי ממשל זרים, בהיקפים ניכרים ובהתאם לרישיונות מהגורמים המוסמכים.

מספנות ישראל לא תיכלל בהנפקה 

פעילות קבוצת SK שאינה בתחום הנשק, ואינה נכללת בהנפקה המתוכננת, כוללת בעיקר את ההחזקה במספנות ישראל, אותה רכש קצב יחד עם שותפים בשנת 1995. מספנות ישראל עוסקת בתכנון, בנייה ותחזוקת כלי שיט צבאים ואזרחיים, מתן שירותי נמל וייבוא ושיווק מלט. החברה הונפקה בבורסה בתל אביב לפני כשנה וחצי ונסחרת כיום בשווי של כ-2 מיליארד שקל. קצב מחזיק ב-20% ממניותיה בשווי שוק נוכחי של כ-400 מיליון שקל, והוא חולק את השליטה בה עם שלומי פוגל ומשפחת שמלצר.

במהלך השנים מאז הופרטה מספנות ישראל, היא הרחיבה את תחומי ושוקי פעילותה הגדילה את מחזור מכירותיה, והיא מציגה מדי שנה רווחיות גבוהה. מאז רכישתה ועד היום החברה התפתחה לכיוונים סינרגיים לפעילותה והקימה פעילות נמל כללי, יבוא וייצור מוצרי מלט, בניית וניהול צי אוניות סוחר ומתן שירותים לתעשיות הגז.

עוד מחזיקה קבוצת SK בחברת אושירה, שהיא זרוע היזמות וההשקעות בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובעולם; ואת נסקא מדיקל - קרן השקעות המתמקדת בהשקעות בחברות הזנק בתחום המכשור והציוד הרפואי, רפואה מרחוק ובינה מלאכותית בתחום הרפואה.