ענקית הנפט בריטיש פטרוליום יוצאת מרוסיה - ומפסידה 14 מיליארד דולר

בריטיש פטרוליום (BP) הודיעה כי תמכור את אחזקותיה בחברת הנפט הרוסית רוסנפט, אחזקות שעומדות כיום על 19.75% מהחברה והניבו לה 640 מיליון דולר ב-2021 • "המתקפה הרוסית על אוקראינה היא מעשה תוקפנות שיהיו לו השלכות טרגיות בכל האזור", מסר הלג לונד, יו"ר ענקית הנפט הבריטית

מתקנים של חברת הנפט רוסנפט בעיר טואפסה שברוסיה / צילום: Shutterstock, Vladimirkarp
מתקנים של חברת הנפט רוסנפט בעיר טואפסה שברוסיה / צילום: Shutterstock, Vladimirkarp

ענקית הנפט הבריטית בריטיש פטרוליום (BP) הכריזה הערב (א') כי תמכור את אחזקותיה בחברת הנפט הרוסית רוסנפט, אחזקות שעומדות כיום על 19.75% מהחברה. חבר המנהלים התכנס לדיון חירום בנושא ביום שישי האחרון, והיום ההחלטה הסופית הוכרזה על ידי מנכ"ל החברה ברנרד לוני.

בנוסף, לוני עצמו הגיש את התפטרותו מחבר המנהלים של רוסנפט. הלג לונד, יו"ר BP, מסר כי החברה עבדה במשך למעלה מ-30 שנה עם "קולגות מדהימים ברוסיה" אך הפלישה מסמלת שינוי מהותי: "המתקפה הרוסית על אוקראינה היא מעשה תוקפנות שיהיו לו השלכות טרגיות בכל האזור". כרגע עוד לא ברור מי יהיה הקונה של מניות אלו - ובאיזה מחיר.

אחזקותיה של BP ברוסנפט הניבו לה 640 מיליון דולר ב-2021, ועליית מחירי הנפט ניבאה דיבידנד של מעל מיליארד דולר. סך השווי של חלקה של BP ברוסנפט הוערך על ידי החברה ב-14 מיליארד דולר בסוף 2021, שאותו היא תיאלץ לרשום כהפסד. בנוסף, פערי שערי חליפין הביאו לרישום הפסד נוסף בסך 11 מיליארד דולר. סך הכל, החברה (שמוערכת כיום בכ-90 מיליארד דולר) צפויה לאבד באופן רשמי 25 מיליארד דולר כתוצאה מהמהלך.

ההחלטה התקבלה בין השאר בעקבות לחץ של קוואסי קוורטנג, השר הבריטי לענייני עסקים, אנרגיה ואסטרטגיה תעשייתית. בריטניה הובילה קו אנטי-רוסי מובהק מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה בשבוע שעבר, וייתכן ש-BP הייתה עלולה להיתקל ממילא במגבלות קשות על הסחר עם רוסיה בשל הסנקציות, לרבות הניתוק הצפוי של רוסיה ממערכת התקשורת הבין-בנקאית העולמית SWIFT. בעשרת הימים האחרונים, הבורסה הרוסית איבדה מעל 30% משוויה, וייתכן שהמלחמה, הסנקציות ומהלכים דומים מצד חברות מערביות יביאו לירידות נוספות.