בעקבות היאכטות: מצוד חובק עולם לאיתור נכסי האוליגרכים

עשרות אוליגרכים חדשים נכנסו לרשימה הבינלאומית המפוקפקת "שהיו שותפים למעגל השחיתות של הקרמלין" • מדינות חדשות מחוץ לאיחוד האירופי וארה"ב התווספו באופן וולנטרי לאוכפות הסנקציות • הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, נראה שמנהיגי העולם נחושים להעניש, להקפיא, להחרים, ולמנוע את כניסתם למדינותיהם

פיטר אוון, איגור סצ'ין, ניקולאי טוקארב, אלישר אוסמנוב, אלכסיי מורדשוב, מיכאיל פרידמן / צילום: מתוך ויקיפדיה, רויטרס-Sergei Karpukhin
פיטר אוון, איגור סצ'ין, ניקולאי טוקארב, אלישר אוסמנוב, אלכסיי מורדשוב, מיכאיל פרידמן / צילום: מתוך ויקיפדיה, רויטרס-Sergei Karpukhin

עשרות שמות חדשים של אוליגרכים וחברות רוסיות המקורבים לקרמלין התווספו ביממה האחרונה לרשימת הסנקציות האישיות של המערב. מיליארדרים כמו מיכאיל פרידמן ופיטר אוון שעשו את הונם מבנקאות ברוסיה. אליהם התווספו מנהלי ענקיות נפט כמו איגור סצ'ין וניקולאי טוקרב (עמית של פוטין מימי הקג"ב). המדינות לא פסחו הפעם על מי שנחשב ל"בנקאי של פוטין", הסנדק של בתו, סרגיי רולדוגין. על כל האוליגרכים החדשים ברשימה המפוקפקת תיאסר מעתה ועד להודעה חדשה כניסה לאירופה ולארה"ב, ועל נכסיהם יש הוראת גלובלית המורה להחרים את כל נכסיהם באופן מיידי.

הרשימה האירופית, אליה נכנסו עשרות האוליגרכים החדשים כוללת כעת יותר מ־730 שמות של חברות ואישים, לעומת כ-200 בלבד שהיו לפני רק לפני פחות משבוע, לפני שרוסיה חצתה את הגבול בחמישי האחרון והחלה במתקפה על אוקראינה.

 
  

בניגוד למצב בעבר, שבו הסנקציות האישיות היו במקרים רבים "חסרות שיניים" וקלות להתחמקות, נראה כי הפעם האיחוד האירופי וארה"ב נחושים לדאוג לכך שהסנקציות יגבו מחיר כלכלי משמעותי ממי "שהיו שותפים למעגל השחיתות של הקרמלין", כפי שהגדיר זאת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. המערב ממשיך לאיים כי שמות נוספים יוכנסו לרשימות,. הדינמיקה של הימים האחרונים מוכיחה כי הוא מממש את איומיו.

מי האוליגרכים שעל הכוונת?

 
  

המדינות מקימות צוותי איתור נכסים

צרפת הודיעה בתחילת השבוע כי תקים "צוות מיוחד" שיבדוק את כל הנכסים שבהם מחזיקים אוליגרכים רוסים הנמצאים ברשימת הסנקציות, או של חברות הקשורות אליהם במדינה. "לבקשת הנשיא מקרון", אמר אתמול שר האוצר הצרפתי ז'אן איב לה דריאן, "אנו מבצעים סקר מקיף של כל הנכסים הפיננסיים, נכסי הנדל"ן, היאכטות וכלי הרכב היוקרתיים ששייכים לאנשי עסקים רוסים הנמצאים ברשימה".

שר האוצר הצרפתי לא הסתפק בכך. הוא גם הבהיר כי הממשלה "בודקת מראש" את שורת הנכסים של אנשי עסקים רוסים נוספים, שעשויים להיכנס לרשימות השחורות של המערב בימים הקרובים.

גם הממשל האמריקאי הודיע על הקמת "כוח משימה מיוחד" ביום שני שיתמקד באיתור הנכסים הפיזיים של האוליגרכים בארה"ב, כולל מטוסי מנהלים, אחוזות ובניינים ויאכטות, וכי ישתף פעולה עם האיחוד האירופי בעניין. "אנחנו נאתר, נצוד ונקפיא את הנכסים של החברות והאוליגרכים הרוסים הנמצאים ברשימות - היאכטות שלהם, האחוזות שלהם, וכל הרווחים הפסולים שלהם, שנוכל למצוא ולהקפיא על פי חוק", הודיע הבית הלבן.

כריס מרפי, סנאטור אמריקאי דמוקרטי שהשתתף אמש בתדרוך של גורמי המודיעין האמריקאיים, עדכן את עוקביו ב"טוויטר" ביום שלישי כי ייתכן שהרשויות במערב אף יילכו צעד נוסף מעבר להקפאת הנכסים. "יצאתי מתדרוך מודיעין מסווג על אוקראינה, ואלה הדברים שאני יכול לשתף", כתב הסנאטור, "ארה"ב ובעלות בריתה מתאמות מהלך שלא רק יקפיא את הנכסים של פוטין ושל בעלי הברית האוליגרכים שלו, אלא גם יחרים את הנכסים הללו. זה ככל הנראה צעד חריף יותר ממה שהמעגל הקרוב של פוטין צפה"

בין השמות הנוספים ברשימה ניתן למצוא את אלישר אוסמנוב, שעשה את הונו במסחר בשוק ההון ובמתכות ואת אלכסיי מורדשוב, האיש העשיר ברוסיה (עם הון מוערך של 26 מיליארד דולר), העומד בראש קונצרן הפלדה Severstal. הם מצטרפים לשורת בכירים ב"גזפרום", ענקית הגז ש־50% ממניותיה הן בבעלות רוסיה, וכן בבנקים רוסיים המשתפים פעולה עם הקרמלין. לאלה נוספו גם דמויות פוליטיות ומקצועיות כמו ראש הסגל של פוטין במשרד הנשיא ודוברת הקרמלין.

עוד מדינות מצטרפות מדי יום למצוד

לצד המצוד הפיננסי אחרי נכסי כל הבכירים הללו, והחברות שהוזכרו ברשימות הסנקציות, גם ייאסר עליהם להיכנס למדינות האיחוד או לארה"ב. גם יפן ואוסטרליה אימצו את הסנקציות האישיות המערביות, וכך גם שווייץ ומונקו (ראו ידיעה בעמוד).

עדות לכך שהצעדים הללו משמעותיים, בניגוד לאיך שהם התנהלו בעבר, ניתן לראות במאבק המשפטי שבו פתחו בבוקר יום שלישי, שניים מהאוליגרכים ברשימה - מיכאיל פרידמן ופיטר אוון.

פרידמן הוגדר בהודעה האירופית אמש כ"איש הון רוסי מוביל, ומשתף פעולה עם המעגל הפנימי של פוטין". פרידמן (57), בן למשפחה יהודית מאוקראינה, עשה את הונו בתחום הסחורות והנפט, ועבר לעמוד יחד עם אוון בראש "אלפא גרופ" המחזיקה בין היתר בבנק גדול, רשת סופרמקטים ומפעילה סלולרית.

הונו של פרידמן מוערך על ידי "פורבס" ב־15 מיליארד אירו. לפי ההודעה, "הוא נהנה חומרית ופיננסית מההחלטות של מקבלי ההחלטות האחראים לסיפוח חצי האי קרים ולערעור היציבות באוקראינה". אוון הוגדר בפשטות על ידי ההודעה כ"אחד האוליגרכים הכי מקורבים לפוטין".

פרידמן עצמו מכחיש את ההאשמות, ובצעד יוצא דופן שלח אמש מכתב באמצעות עורכי דינו הבריטים לממשלה הבריטית, המתואמת עם האיחוד, וכן לבריסל, שבו הוא קורא להוציא את שמו "מיידית" מהרשימה, וטוען כי ההאשמות "מבוססות על רכילות זולה ובלתי אמינה". השניים הבטיחו "להילחם בהאשמות בכל הכלים העומדים לרשותם".

נעזרים בארגונים חוץ־ממשלתיים ועיתונאים

חלק גדול מהעבודה הפיננסית העומדת כעת בפני הרשויות באירופה בניסיון לברר את הונם ורשת הנכסים של האוליגרכים כבר נעשה בשנים האחרונות על ידי ארגונים לא ממשלתיים, ביניהם ארגון העיתונאים החוקרים ICIJ, שאחראי לפרסומים כמו "ניירות פנמה". האיחוד אף מצטט את החקירות של הארגונים, כשהוא מאשים את רולדוגין, למשל, בכך שהיה מעורב בהסתרת שני מיליארד אירו בשנים האחרונות כחלק מהמאמצים של הנשיא פוטין להסתיר את הונו האישי. באופן רשמי, דוברת הקרמלין מסרה כי לפוטין, או לשר החוץ לברוב שגם הוא ברשימת הסנקציות, אין חשבונות זרים בחו"ל. ואולם,

בזהירות רבה, תוך ניסוחים מפותלים, חלק מהאוליגרכים שנמצאים על הכוונת מתחילים בימים האחרונים לגנות את המלחמה, ובכל מקרה להכחיש כל קשר עסקי לפוטין או לקרמלין. פרידמן קרא "לשים קץ לשפיכות הדמים" כבר בסוף השבוע. אלכסיי מורדשוב, שבנוסף ל- Severstalמחזיק בבעלות על תחנות טלוויזיה ברוסיה וגם בשליש ממניות ענקית התיירות הגרמנית TUI, אמר כי "מעולם לא הייתי קרוב לפוליטיקה... אני לא מבין כיצד הסנקציות נגדי יתרמו לשים סוף לסכסוך הנורא באוקראינה".

רומן אברמוביץ' חמק מהרשימה, בינתיים

וישנם גם אוליגרכים שחמקו נכון לעכשיו מרשימת הסנקציות. כך לגבי רומן אברמוביץ', שאינו נכלל ברשימות האירופאיות והבריטיות. המיליארדר הרוסי, שיש לו גם נכסים רבים בישראל, העביר בצעד מקדים את מועדון הכדורגל צ'לסי לנאמנות ומקורביו "הדליפו" לתקשורת כי הוא "מעורב אישית בניסיון להשכין שלום בין רוסיה לאוקראינה". לפי דיווחים בעיתון "הארץ", ארגונים יהודים פנו לארה"ב לאחר תרומת מיליונים של אברמוביץ' ל"יד ושם" וביקשו כי לא ייכלל בסנקציות. גם אולג דריפסקה, שהונו מוערך בקרוב לעשרה מיליארד דולר, חמק נכון לעכשיו מהרשימות האירופאיות, למרות שהוסף בעבר לרשימת הסנקציות האמריקאית.

הקרב על הסופר־יאכטות של האוליגרכים

בסוף השבוע האחרון, על רקע התמונות של ההפצצות הרוסיות על אזרחים חפים מפשע באוקראינה, החליט מלח אוקראיני באי הספרדי מיורקה להטביע את היאכטה, שעליה הוא עובד בעשר השנים האחרונות.

היאכטה, שעלותה קרוב לשבעה מיליון אירו, שייכת למנהל חברת "Rosoboronexport", השותפה בייצור מסוקי קרב בעבור הצבא הרוסי. המלח פתח שני שסתומים בירכתיים, הציף את חדר המנוע, ניתק את מערכת החשמל כדי למנוע שריפה והודיע לעמיתיו לנטוש את הספינה. הם ניסו לעצור אותו, אך היאכטה טבעה חלקית ונגרם לה נזק. הוא הובל למעצר. "הבעלים של היאכטה הוא פושע מלחמה", אמר. להפתעת בעלי החברה, השופט המקומי שיחרר אותו בערבות.

יאכטה בנהר נבה בסנט פטרסבורג, רוסיה / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
 יאכטה בנהר נבה בסנט פטרסבורג, רוסיה / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

הסופר־יאכטה חמקה מברצלונה

בעוד שהחבלה הייתה מעשה עצמאי, שזכה לכותרת בימים האחרונים ברחבי העולם, היא משקפת את העובדה כי היאכטות של האוליגרכים הרוסים - סמל סטטוס ומראה מוכר למי שנופש ביעדים יוקרתיים בחופי הים התיכון - הפכו ליעד מועדף של המערב בניסיון "לגבות מחיר" מהאליטות הכלכליות השותפות לשלטון פוטין. אלה לצד נכסי נדל"ן בלונדון, מזומנים בבנקים בשוויץ או מטוסים פרטיים ברחבי העולם.

הסנקציות האישיות שאימצו האיחוד האירופי וארה"ב בשבוע האחרון, שאומצו גם על ידי מדינות כמו שווייץ, יפן ואוסטרליה, אינן מדברות באופן ספציפי על יאכטות. עד כה גם לא התקבלו דיווחים על החרמת יאכטות של מי מבין יותר מ־700 האנשים והחברות שנמצאים כעת ברשימה. אולם האוליגרכים לא ממתינים.

ה"סופר-יאכטה" של האוליגרך ואגיט אלקפרוב (Alekperov) חמקה בימים האחרונים מהנמל בו שהתה בברצלונה, בדרכה למונטנגרו, מדינה מחוץ לאיחוד האירופי (אך חברה בברית נאט"ו) שפתחה את שעריה בפני עשירים רוסים בעשור האחרון. הונו של אלקפרוב מוערך ב־25 מיליארד דולר.

למלדיבים אין הסכם הסגרה

רשת CNBC דיווחה ביממה האחרונה כי ניתן לזהות "לפחות ארבע יאכטות של אנשי עסקים רוסים מרכזיים שנעות למונטנגרו ולמלדיבים מאז הטלת הסנקציות". אחת הסיבות היא שלמלדיבים אין הסכם הסגרה עם ארה"ב. ביניהן גם היאכטה של המיליארדר הרוסי ממוצא אוקראיני, אולג דריפסקה, שאינו נכלל נכון לעכשיו ברשימת הסנקציות.

כפי שהצטרפות שוויץ לסנקציות המערביות היא בבחינת נשק "שובר שוויון" במאבק בהון האוליגרכים, ההצטרפות עליה הכריזה אתמול הנסיכות מונקו לסנקציות עשויה להיות מכריעה מבחינת היאכטות. המדינה נחשבת למקלט מס לעשירים מכל העולם, אך במיוחד מרוסיה. "הנסיכות אימצה ויישמה, ללא עיכובים, את ההליכים הפיננסיים האירופאים בנוגע לסנקציות", הודיע אתמול הנסיך אלברט, שבעבר נחשב למקורב בפוטין והתארח במוסקבה פעמים רבות.

הנמל של הנסיכות הקטנה משמש תחנת מעגן בקיץ לסופר-יאכטות של אוליגרכים רוסים. לפי דיווחים במערב, לסווטלנה קריבונוגיק (Svetlana Krivonogikh) הנמצאת בקשר רומנטי רב-שנים עם פוטין, ישנם נכסים בנסיכות, כחלק מהון מוערך ולא מוסבר של 100 מיליון דולר. לפי הדלפות "מסמכי פנדורה", דירת היוקרה שלה במונקו שווה כ-4 מיליון דולר.