שמי רוסיה התרוקנו: מה יקרה למחירי הטיסות, וכמה עולה טיסה מישראל?

מדינות רבות הפסיקו את הטיסות לרוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, ובמקביל רוסיה אסרה על חברות תעופה לטוס בשטחה • המשמעות: שינויי הנתיבים לצד הזינוק במחירי הדלק צפויים להביא לעליית מחירי כרטיסי הטיסות • מישראל עדיין אפשר לטוס למוסקבה עם אל על ואירופלוט

נמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו במוסקבה, אתמול / צילום: Reuters, Stringer
נמל התעופה הבינלאומי שרמטייבו במוסקבה, אתמול / צילום: Reuters, Stringer

בשעה שחברות תעופה רבות, על-פי החלטות המדינות שבהן הן פועלות, עצרו את טיסותיהן לרוסיה - מישראל מופעלות טיסות למוסקבה, הן של אל על והן של אירופלוט. 

החלטות על הפסקת הטיסות מגיעות מהדרג המדיני, הן במערב והן ברוסיה. כך למשל, בריטניה - שהייתה מהראשונות להכריז כי תאסור על אירופלוט, חברת התעופה הלאומית של רוסיה, לפעול בשטח הממלכה לאור הפלישה לאוקראינה - קיבלה למחרת הודעה כי גם חברות התעופה הבריטיות לא יורשו לפעול בשטחה של רוסיה. החלטה שהתקבלה באיחוד האירופי הובילה לביטול של כל הטיסות ממדינות האיחוד לרוסיה.

סגירת השטח האווירי ההדדי בין רוסיה ומדינות האיחוד האירופי מאלץ את חברות התעופה לחשב מסלולים מחדש, לנוכח הצורך במציאת נתיב טיסה עוקף, למשל בטיסות ליעדים במזרח הרחוק. גם חברות התעופה האסייתיות הודיעו על ביטול טיסות. סינגפור איירליינס וג'פן איירלינס, למשל, ביטלו את טיסותיהן בקווים למוסקבה.

מפת המטוסים שנמצאים כעת באוויר. שמי אוקראינה ריקים ומעל רוסיה יש מטוסים ספורים / צילום: מתוך flightradar24.com
 מפת המטוסים שנמצאים כעת באוויר. שמי אוקראינה ריקים ומעל רוסיה יש מטוסים ספורים / צילום: מתוך flightradar24.com

המחירים יעלו 

שינוי הנתיבים, כולל האיסור לטוס מעל אוקראינה שמוגדרת כאזור מלחמה, צפוי להשפיע על הנוסעים, בטווח המיידי ובטווח הרחוק יותר. הארכת מסלולי הטיסה מייקרת את העלות בהיבט התפעולי (כוח -אדם למשל), ולתחשיב הזה מצטרף הזינוק במחירי הדלק - שצפויים להמשיך לזנק - כשהוא מהווה את הרכיב המשמעותי ביותר בתמחור כרטיסי הטיסה.

כפועל יוצא מהשינויים האוויריים צפויה עליות במחירי הטיסות, ולו רק מהנימוק של הביקוש הגואה, כפי שחווה שוק התעופה בישראל עם ההקלות בנוהלי הכניסה למדינה. זאת ועוד, אירופלוט שיווקה בעבר לנוסעים הישראלים טיסות קונקשן ליעדים במזרח הרחוק במחירים תחרותיים (בדומה לטורקיש איירליינס), אלא שלנוכח השינוי בנתיבי התעופה המותרים, למשל בטיסות של אירופלוט לארצות-הברית - טיסות אלה הפכו לפחות רלוונטיות.

גם טורקיש איירליינס הודיעה על שינוי במסלולי הטיסה שלה, כשביטלה חלק מהקווים שהיא מפעילה ליעדים ברוסיה וסביבתה.

כמה תעלה טיסה מתל אביב למוסקבה?

מישראל כאמור הטיסות נמשכות - אל על מפעילה כ-5 טיסות שבועיות בקו למוסקבה, כשכאמור היא לא קיבלה הנחיה מרשות התעופה האזרחית לחדול מפעילותה בקו. עם זאת, אל על הפסיקה לטוס לקייב שבאוקראינה בשל הפסקת הטיסות לאזור, שמוגדר כאזור מלחמה.

המסלול העוקף שאל על נאלצת לבצע היות שבחלקים מסוימים בשטח האווירי של רוסיה לא ניתן לטוס - הוביל להתארכות הטיסה מתל אביב למוסקבה בשעה וחצי לכל כיוון. בנוסף, על אל נאלצה לבצע התאמות בנתיבי תעופה גם בקווים ללוס אנג'לס, לטורונטו ולשנחאי.

ומה מחיר הטיסה מתל אביב למוסקבה? חיפוש באתר אל על לתאריך 3 במרץ, למשל, הניב מחיר שמתחיל ב-267 דולר לטיסת ההלוך ומ-620 דולר לטיסת החזור עשרה ימים מאוחר יותר. המחירים משקפים את הביקוש ואת היצע המושבים - בטיסות החזור ממוסקבה לתל אביב, למשל, היצע המושבים נמוך.

גם בחיפוש באתר של אירופלוט עולה תמונת מחיר דומה: טיסות ההלוך מתל אביב מתחילות בכ-300 דולר, וטיסות החזור - במחיר כפול ויותר מכך.

אל על לא ייקרה את מחירי הטיסות למוסקבה לנוכח התארכות משך הטיסה, כשהביקוש לטיסות ממשיך להיות כזה המצדיק את קיומן.

בתוך כך, היום (ג') הטיסה אל על ציוד במשקל של כ-100 טון כסיוע הומינטרי לאוקראינה, בשיתוף עם חברת הנסיעות אמסלם. המטען, שהוטס בשלושה מטוסים, כולל תרפות, ציוד רפואי, אוהלים, מעילים, מערכות לטיהור מים ועוד. בראש המשלחת עומדת סמנכ"לית מש"ב (סוכנות הסיוע הישראלית), עינת שליין.