לא רק ביטקוין ואתריום: למטבעות יש הרבה יותר שימושים ממה שנדמה

לרוב כשמוזכרת המילה "מטבע", היא עולה בהקשר לאסימונים הוויראליים • אלא שאלפי המטבעות שבשוק הקריפטו מתחלקים לקטגוריות שונות, השואפות להחליף את הדולר, חותרות להניע את האינטרנט המבוזר ואף מקדמות הצפנות פרטיות • המהפכה הביזורית - כתבה שישית

חוות כרייה של מטבעות קריפטוגרפים / צילום: Shutterstock
חוות כרייה של מטבעות קריפטוגרפים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יזם ושותף-מייסד בקרן ההון סיכון קוליידר ונצ'רס

web3.0 - הדור הבא של האינטרנט

העולם הכלכלי־חברתי־טכנולוגי משתנה לנגד עינינו. מונחים כמו קריפטו, NFT, ובלוקצ'יין נזרקים לחלל האוויר בקצב מתגבר, אך השיח בחוץ נותר שטחי, במקום לצלול לעומק המהפכה שמתרחשת. בשבועות הקרובים נפצח את המהפכה הביזורית באמצעות סדרת טורים מקיפה על הדור הבא של האינטרנט.

למרות שרק לאחרונה חגגה תעשיית הקריפטו בר מצווה להיווסדה, ישנם למעלה מ-17 אלף מטבעות קריפטוגרפים לפי אתר CoinMarketCap, הנסחרים ב-450 בורסות, ומעניקים לשוק הקריפטו שווי כולל של 1.8 טריליון דולר. כשבכל רגע נתון צץ לו טוקן חדש, קשה שלא להזדהות עם הביקורת המופנית כלפי קהילת הקריפטו על ערימת השחת שלפנינו. אולם מנגד, טוענים חסידי הדור השלישי של האינטרנט, שמספר הטוקנים אינו רלוונטי, ומה שחשוב הוא הקהילה שסביבו, ובייחוד הריבונות שלה.

כמו בעולם שסביבנו, אנשים מתאגדים סביב דברים שחשובים להם. זה יכול להיות השכונה שבה הם גרים, או המפלגה לה הם מצביעים. הקהילות בדור השלישי אולי ממותגות כאירוע טכנולוגי וכלכלי, אבל ככל שהמהפכה הביזורית מתקדמת, הן מתפרסות לעוד מתחומי החיים כמו אומנות, ספורט ופוליטיקה, עם הבדל משמעותי אחד - ריבונות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כמו שבעולם המסורתי קהילות שואפות לעצמאות וצמיחה סביב סט ערכים מסוים, בדור השלישי הקהילות יכולות לראשונה להיות ריבוניות באמצעות הטוקן שהנפיקו, טוקן המשילות. אין מנהיג נוסף בקהילה מלבד מחזיקי הטוקן. פייסבוק לא תוכל לסגור את הקבוצה שבניתם, ובנק לא יוכל לחסום את השירות שפיתחתם.

לאחד מספר אינדיבידואלים כקהילה המוכוונת למטרה מסוימת, אך לא צריכים לתת אמון אחד בשני על מנת שתהיה הוגנת וישרה, יכול להיות אירוע מאתגר. כאן נכנסת הטכנולוגיה הביזורית לתמונה. המטבעות מייצגים את השייכות של הפרט לקהילה, ומאפשרים לו להשתמש בשירותיה, להשפיע על החלטותיה וליהנות מפירות הצלחתה.

 

מטבע ללא קהילה לא רלוונטי והשפעתו מוטלת בספק. בדור השלישי קהילות משתפות פעולה, נאבקות אחת בשנייה, רוכשות ומתמזגות. בכל אחת מהפעולות הללו המטבעות הם הכרטיס כניסה לקהילה. בעל המאה הוא בעל הדעה כיאה לאירוע קפיטליסטי, ומספר המטבעות משול למספר הקולות לרוב - ככל שיש בידך יותר מטבעות, כך תגבר מעורבותך.

אלפי המטבעות שבשוק הקריפטו מתחלקים לקטגוריות שונות, חלקן אף חופפות. בכתבה זו נפרוט את סוגי המטבעות והטוקנים הדיגיטליים, היעדים והשימוש שלהם, ונתחיל בהגדרה קלה; לרוב כשמוזכרת המילה "מטבע", היא משויכת לרוב למטבעות בשכבה העליונה שמפעילה בלוקצ’יינים, כמו ביטקוין או אתריום. המילה "טוקן" מתארת אסימון שהונפק תחת אחד מהבלוקצ’יינים הללו, ומשתמש ברשת שלו.

חזון שמתפתח ומתרחב

הקטגוריה הראשונה קמה סביב הניסוי הביזורי הראשון שתפס תאוצה היא מטבעות הרזרבה. סאטושי נאקמוטו פרסם מסמך המתאר מטבע מבוזר העונה לשם ביטקוין, שאינו כפוף לגופיים ריכוזיים. הוא שאף לתקן את עוולות המשבר הפיננסי ושם לו למטרה להחליף את הדולר כמטבע הרזרבה הדומיננטי בעולם. לאחר שהוכרז כמטבע באל-סלבדור ולאחרונה ממשלת אוקראינה אפילו גייסה תרומות באמצעותו, ביטקוין הינו הקהילה הגדולה והוותיקה ביותר המהווה 40% משווי משוק הקריפטו. מתוך הקהילה המרכזית התפרקו מספר קהילות כדוגמת Bitcoin Cash.

אולם, סט השימושים של הביטקוין מוגבל, ואחריו קמו לא מעט קהילות השואפות להרחיב את החזון הביזורי. הן התחילו בפלטפורמות קוד פתוח מבוססות בלוקצ’יין גם כן, המאפשרות באמצעות חוזים חכמים לתכנת שלל פעולות ללא צד שלישי מפקח. אלו הם הבלוקצ’יינים, שלכל אחד מהם ישנו מטבע רשת חוזה חכם, המשמש לתמרץ ולשלוט במנגנון הקונצנזוס בבלוקצ'יין, או במילים פשוטות, המטבע הוא התמריץ לכל הצדדים לתרום מכוח החישוב או ההחזקה שלהם, לצורך אימות הפעולות ברשת המבוזרת. בראשם, בפער גדול, צועד אתריום, אחריו הרשת החכמה של Binance, לאחר מכן הבלוקצ’יין Cardano, שבו רק לאחרונה נצפו סימנים ראשונים של פעילות.

הקהילה הוותיקה הבאה היא מטבעות הפרטיות. למרות הניחוח של אנונימיות העולה מעולם הקריפטו, טעות נפוצה היא להניח שהכל מוסתר. מתוקף היותה רשת מבוזרת, כל פעולה, השולח והנמען נרשמים במדויק על גבי הבלוקצ’יין ומתועדים לנצח. למרות שהארנק הדיגיטלי אינו מחובר לשם של משתמש, מפה הדרך קצרה לחבר ביניהם באמצעות שיתופי פעולה עם גופים רגולטורים וספקי שירות, כפי שנעשה עם חשיפתם של מספר גנבי קריפטו. אולם, גם המשתמש הפשוט אינו שש לחשוף את הונו בפומבי, או את האנשים איתם סחר. מכאן נובעת השימושיות במטבעות הפרטיות שהינם מטבע לכל דבר אשר יכול להצפין ולהסתיר את זהות השולח, הנמען והסכום, כדוגמת Monero, Zcash, Secret, Beam ועוד.

קהילות חזקות ובועטות

מכיוון ששוק הקריפטו הוא מאוד תנודתי, ועל מנת לקדם את התחום, צריך לאפשר יציבות מסוימת הן ליזמים והן למשקיעים, נולדו הקהילות סביב הטוקנים היציבים, חלקם תחת רגולציה, חלקם מבוזרים, ביניהם USDC, UST, Tether.

תחום נוסף שצבר תאוצה הינו הטוקנים השמישים. לרוב הם איפשרו יכולת פיננסית נוספת של חברה רגילה בעלת מניות להציע למשתמשים שלה, ולתמרץ אותם. הפופולאריים שבהם היום שייכים לקהילות סביב בורסות כמו FTX, LEO.

 

קהילות חזקות ובועטות קמו גם סביב מטבעות הממים, חסרי כל מטרה שנוצרו כבדיחה, וכיום שווים מיליארדים, כדוגמת Dogecoin, Shiba Inu. מולם עומדים ברצינות תהומית הטוקנים המייצגים ניירות ערך בעולמות הפיננסים והנדל"ן לדוגמה, אולם הרגולציה מונעת מאימוץ נרחב. וכמובן קהילות הענק שקמו סביב ה-NFT, שהצגנו בכתבה השלישית בסדרה.

וכל זה רק ההתחלה

יזמי הדור השלישי לא מפסיקים לחדש את המטבע בתוך ג'ונגל הרגולציה המיושנת. ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ובקריפטו זו אכן ארץ שלעולם לא תהיה מוגבלת מכוח הביזור, יכול כל אדם ליצור מטבע דיגיטלי ולהשיקו. האתגר מצוי ביכולת לאסוף סביבך מאמינים שירצו לחלוק את עול המשילות יחדיו.