אוקראינה | סיקור שוטף

מודי'ס הודיעה כי המשבר באוקראינה הוא הסיכון העליון בשרשראות האספקה העולמיות

פוטין הבהיר למקרון כי הוא ימשיך בפעילות הצבאית באוקראינה • גורם בכיר בארצות הברית אמר כי מאז הפלישה, רוסיה שיגרה "יותר מ-480 טילים" לעבר אוקראינה • סוכנות החלל הרוסית, רוסקוסמוס, הודיעה כי לא תספק יותר מנועים רקטיים לארצות הברית • האו"ם מדווח על כמיליון פליטים באוקראינה

חיילים וביצורים במרכז קייב, בירת אוקראינה / צילום: Reuters, Kaoru Ng/EYEPRESS
חיילים וביצורים במרכז קייב, בירת אוקראינה / צילום: Reuters, Kaoru Ng/EYEPRESS

22:41

חברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה כי המשבר באוקראינה מחליף את מגפת הקורונה כסיכון העליון לשרשראות האספקה העולמיות.

רוסיה היא יצואנית גדולה של סחורות - מנפט וגז טבעי ועד לפלדיום וחיטה. אוקראינה אף היא יצואנית גדולה, בעיקר של חיטה ושל ניאון. כעת, בדיוק כשהמגפה נרגעה, המלחמה ביניהן מעיבה על אספקת הסחורות האלו. "הסיכון הגדול ביותר העומד בפני שרשראות האספקה העולמיות עבר מהמגפה לסכסוך הצבאי בין רוסיה לאוקראינה ואי הוודאות הגיאופוליטית והכלכלית שהוא יצר", כתב כלכלן מודי'ס, טים אוי.

חברת הדירוג הזהירה בדוח שפרסמה כי המשבר באוקראינה "רק יחמיר את המצב עבור חברות בתעשיות רבות", במיוחד אלו התלויות במשאבי אנרגיה.

המלחמה עשויה להגביר את הלחץ על תעשיית השבבים העולמית: מודי'ס ציינה כי רוסיה אחראית על 40% מהאספקה העולמית של פלדיום, רכיב מפתח בייצור מוליכים למחצה. מעבר לכך, אוקראינה מייצרת כ-70% מהאספקה העולמית של ניאון - גז המשמש לייצור שבבים. "אנחנו יכולים לצפות שהמחסור העולמי בשבבים יחמיר אם הסכסוך הצבאי יימשך", כתב אוי.

במקביל, סוכנות החלל הרוסית, רוסקוסמוס, הודיעה כי לא תספק יותר מנועים רקטיים לארצות הברית - כך אמר הערב ראש הסוכנות, דמיטרי רוגוזין, בטלוויזיה הממלכתית הרוסית.

"היום החלטנו לעצור את המשלוחים של מנועים רקטיים המיוצרים על ידי תאגיד המחקר והפיתוח 'אנרגומאש' לארצות הברית", אמר רוגוזין, והוסיף בזעם: "הרשו לי להזכיר לכם שהמשלוחים האלו היו די אינטנסיביים מאז אמצע שנות ה-90. תנו להם לעוף על משהו אחר, על המטאטאים שלהם'".

טורי ברונו, מנכ"ל ULA, חברה בבעלות משותפת של לוקהיד מרטין ובואינג המספקת לנאס"א ולממשלת ארצות הברית משגרי לוויינים, חלליות ושירותי שיגור, הודיע כי ULA כבר קיבלה אספקה של המנועים הרקטיים הדרושים לה בזמן הקרוב, וכי הוא אינו צופה שלפלישה של רוסיה על אוקראינה תהיה השפעה כלשהי על פעילותה.

20:31

חבר במשלחת האוקראינית למו"מ עם רוסיה אמר שהצדדים הסכימו לארגן מסדרונות בטוחים לפינוי אזרחים ולהעברת אספקה הומניטרית, כך מדווחים בסוכנות הידיעות AP.

מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שנכח בשיחות היום בבלארוס, סמוך לגבול פולין, ציין כי רוסיה ואוקראינה הגיעו להבנה ראשונית לפיה תתקיים הפסקת אש באזורים בהם יעברו המסדרונות הבטוחים.

במקביל, במוסקבה מדווחים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר שהצבא הרוסי הציע את רעיון המסדרונות הבטוחים כדי לאפשר לאזרחים להימלט מאזורי לחימה באוקראינה.

פוטין, שדיבר בשיחת וידאו עם חברי מועצת הביטחון שלו, טען כי קבוצות לאומניות אוקראיניות מונעות מאזרחים לעזוב. הוא חזר על טענתו לפיה הצבא הרוסי נלחם ב"ניאו-נאצים".

19:25

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיים היום שיחת טלפון בת 90 דקות עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ובה הבהיר כי הוא ימשיך בפעילות הצבאית באוקראינה. גורם בארמון האליזה אמר כי "אנחנו צריכים לצפות לגרוע מכל. הנשיא אמר זאת גם אתמול. אין דבר במה שפוטין אמר היום שאמור להרגיע אותנו".

במקביל, יילבה יוהנסון, נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, הודיעה כי האיחוד יעניק הגנה זמנית לכל הפליטים הנמלטים כעת מאוקראינה. בציוץ בטוויטר כינתה יוהנסון את הצעד כ"החלטה היסטורית".

שר הפנים של צרפת, ז'ראלד דרמנין, הוציא הודעה מפורטת בנושא: "מדינות החברות האיחוד האירופי יוכלו להציע לאנשים הנמלטים מהקונפליקט באוקראינה תגובה מותאמת למצבם. אנשים זכאים יוכלו ליהנות ממעמד מגן הדומה לזה של פליט בכל מדינה באיחוד האירופי לתקופה של שנה, שעשויה להיבחן מחדש". "האיחוד האירופי ימשיך לעשות הכל כדי לסייע לאוקראינה ולקורבנות המלחמה", אמר דרמנין.

פיליפו גראנדי, הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, אמר הערב כי החלטת האיחוד האירופי היא "חסרת תקדים". לפי העדכון האחרון של סוכנות הפליטים של האו"ם, מאז החלה הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, יותר ממיליון פליטים יצאו מאוקראינה.

במקביל, גורם בכיר בארצות הברית אמר ל-CNN כי מאז הפלישה, רוסיה שיגרה "יותר מ-480 טילים" לעבר אוקראינה. לדבריו, "יותר מ-230" מסך הטילים ששוגרו הגיעו מתוך אוקראינה. "יש להם מערכות ניידות, הם מעבירים אותן פנימה", הוסיף הבכיר. הבכיר אמר כי כ-70 טילים שוגרו לאוקראינה מבלארוס, ומספר קטן - פחות מ-10 - שוגר מהים השחור.

18:45

לאחר מאמצים רבים של נציגי משרד החוץ, זק"א, אנשי חב"ד וחברת הקבורה מנוחה לעד, גופתו של המנוח רומן ברודסקי ז"ל תועבר היום בשעות הערב, מאוקראינה למולדובה ומשם לרומניה. מחר בשעות הבוקר צפוי ארונו של ברודסקי ז"ל להגיע לת"א בטיסה מיוחדת מרומניה.

17:10

סיבוב שני של המשא ומתן להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה החל בגבול אוקראינה-בלארוס. לפי היועץ לזלנסקי, מיכאילו פודוליאק, העניינים העיקריים על האג'נדה הם: 1. הפסקת אש מיידית 2. הסכם מיידי בין הצדדים 3. מסדרונות הומניטריים לתוך אוקראינה לטיפול בפצועים, פינוי הרוגים והחזרת פליטים.

14:41

השיחות בין אוקראינה לרוסיה בגבול בלארוס-אוקראינה יתחילו שוב בעוד כמה שעות, כך דיווח ברשתות החברתיות מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה. מוקדם יותר, סוכנות הידיעות הבלארוסית "בלטה" ציטטה את המתווך הרוסי ולדימיר מדינסקי שאמר כי השיחות יתחילו בשעה 12:00 GMT.

14:16

חיילי צבא רוסיה כבשו לחלוטין את בניין האדמיניסטרציה האזורית בחרסון. ראש המנהלת האזורית של האזור, הנאדי לאחוטה, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "לא ויתרו על החובות שלנו. הצוות האזורי שאני בראשו ממשיך לעבוד ולהתייחס לנושאים דחופים כדי לעזור לתושבי האזור". לאחוטה הדגיש כי "אנחנו מחכים לסיוע הומניטרי" וביקש מהאוקראינים שלא "להאמין לפייקים ולא להיכנס לפאניקה". 

ארגון אמנסטי מדווח כי הרוסים השתמשו בפצצות מצרר בהפגזת העיר חרקיב. בציוץ בחשבון הטוויטר הרשמי, הארגון כתב כי נמצאו נפלים של פצצות מצרר רוסיות קטלניות בתחומי אוכלוסיה אזרחית.

13:14

רשת איקאה משהה את פעילותה ברוסיה ובלארוס. צעד זה צפוי להשפיע על 15 אלף עובדי הרשת באזור.

אתמול (ד') משרד ההגנה השוודי דיווח כי ארבעה מטוסי קרב רוסיים חדרו, לזמן קצר, למרחב האווירי של המדינה באזור הים הבלטי. שר ההגנה השוודי אמר כי "האירוע הוא לא מתקבל על הדעת, והוא יגרור גינוי דיפלומטי".

12:55

ממשלת צרפת החרימה יאכטה מפוארת שלפי החשד שייכת לאיגור סצ'ין, מנכ"ל חברת הנפט הרוסית "רוסנפט", הנמצא ברשימת הסנקציות האישיות של המערב החל מהשבוע. 

12:17

העיר השנייה בגודלה באוקראינה, חרקיב, ממשיכה לספוג הפגזות. הרשויות בחרקיב מסרו כי 34 אזרחים נהרגו ביממה האחרונה במהלך התקיפות הרוסיות. 

11:12

מודיעין הצבא הבריטי הודיע הבוקר כי השיירה הרוסית לכיוון קייב לא עשתה התקדמות רבה לעבר העיר. במודיעין ציינו גם כי העיר חרקיב עדיין נמצאת תחת שליטה אוקראינית אך תחת מתקפות בלתי פוסקות של צבא רוסיה. בתוך כך, צבא רוסיה טען אמש כי העיר חרסון, פתח לים השחור, נכבשה. גם ראש עיריית חרסון כתב ברשתות החברתיות כי הצבא הרוסי מתהלך ברחובות העיר.

מצלמות העיר חרסון מתעדות את כניסת הצבא הרוסי לרחובות העיר בלילה / צילום: Reuters, EYEPRESS
 מצלמות העיר חרסון מתעדות את כניסת הצבא הרוסי לרחובות העיר בלילה / צילום: Reuters, EYEPRESS

"הטור הרוסי הראשי לכיוון קייב נותר כ-30 ק"מ ממרכז קייב, וניתן לראות כי הוא מעוכב בידי ההתנגדות האוקראינית. בנוסף ניתן לראות מהאוויר פקקים בטור ובעיות טכניות בכלים", כך נמסר בהודעה רשמית של המודיעין הבריטי.

10:36

הצבא הרוסי פגע במאגר נפט בעיר צ'רניהיב בצפון אוקראינה, כך מדווחים בשירותי החירום האוקראינים הבוקר. בדיווח נטען שמדובר בפצצה שהפיל חיל האוויר הרוסי.

תמונות שמגיעות מהעיר מראות ענני עשן שחור שעולים ממה שנראה כמו מיכליות נפט, כמו כן, ניתן לראות כי שירותי ההצלה כבר נמצאים בזירה.

10:21

האו"ם מדווח כי מספר הפליטים שברחו מאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית עבר את רף מיליון בני האדם בשבעת הימים האחרונים.

"עבור עוד מיליונים, בתוך אוקראינה, זה הזמן לרובים להשתתק כך שנוכל להתחיל בסיוע הומניטרי מציל חיים", כך צייץ פיליפו גראנדי, הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים.

10:00

ממשלת גרמניה מתכוונת לספק בקרוב כ-2,700 טילי "סטרלה" נגד מטוסים לאוקראינה, כחלק מהסיוע הצבאי במלחמה נגד רוסיה. מדובר בטילים מייצור סובייטי, שהתווספו לארסנל הגרמני ממחסני הצבא של מזרח גרמניה לשעבר אחרי האיחוד מחדש בין המדינות. גורם ממשלתי דיווח על הכוונה לכלי התקשורת במדינה.

הצעד מהווה אישוש נוסף לשינוי העמדה הגרמני, שעד לפני שבוע החליטה לספק לאוקראינה רק "ציוד הגנתי" ושלחה כ-5,000 קסדות בלבד. בשבוע האחרון, לפי הדיווחים, כבר סופקו כ-500 טילי נ"ט ו-1,000 טילים נגד מטוסים ממחסני הצבא הגרמני לכוחות הלוחמים באוקראינה. ברלין גם אישרה לאסטוניה להעביר תותחים ישנים, גם הם ממחסני צבא מזרח גרמניה לשעבר, לאוקראינה.

7:15

בניסיון לעצור את הירידה בערך הרובל, הבנק המרכזי ברוסיה הטיל 30% עמלה על המרת מטבע זר.

האו"ם מדווח כי עד כה, נמלטו מאזורי הקרבות באוקראינה כמיליון פליטים.

ההפצצות על ערים אוקראיניות נמשכו גם הלילה, ולאחר הדיווח על כיבוש עיר הנמל חרסון, חיילים רוסים נכנסו לנמל האסטרטגי בעיר.

בניין האוניברסיטה הלאומית בחרקיב לאחר הפצצת הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Oleksandr Lapshyn
 בניין האוניברסיטה הלאומית בחרקיב לאחר הפצצת הצבא הרוסי / צילום: Reuters, Oleksandr Lapshyn