עוקפת את הסנקציות: אל על תמשיך להוציא טיסות לרוסיה למשך שבוע

זאת לאחר שוועדת הכספים אישרה אמש מסגרת ערבות מדינה בסך 2 מיליארד דולר • המדינה נדרשה להעמיד את הערבות בעקבות הסנקציות שהטילו מדינות המערב על רקע הלחימה באוקראינה, שבמסגרתן פוליסות הביטוח הקבועות של חברות התעופה אינן בתוקף לטיסות בשטח האווירי של רוסיה

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

חברת התעופה אל על צפויה להמשיך להפעיל טיסות אל רוסיה למשך שבוע, עד 9 במרץ, זאת לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה בשעת לילה מאוחרת מסגרת ערבות מדינה בסך 2 מיליארד דולר.

המדינה נדרשה להעמיד את הערבות בעקבות הסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה על רקע הלחימה באוקראינה. לפי הסנקציות, פוליסות הביטוח הקבועות של חברות התעופה אינן בתוקף לטיסות בשטח האווירי של רוסיה.

כיום אל על מפעילה קו עם שתי טיסות יומיות בין ישראל לרוסיה. לפי הודעת ועדת הכספים, "חברות התעופה הישראליות הודיעו כי לא יוכלו להמשיך לטוס בקו ישראל-רוסיה", ועל כן התכנסה הוועדה בדחיפות לאשר את ערבות המדינה.

הטיסות בשבוע הקרוב נועדו לאפשר להביא ארצה יהודים וישראלים. בדיון הוצג כי הבקשה מגיעה על רקע קהילה יהודית גדולה מאוד ברוסיה, ולצידה הערכה להימצאותם של עשרות אלפי בעלי אזרחות ישראלית באזור. 

החלטה מהדרג המדיני

בשעה שחברות תעופה רבות, על-פי החלטות המדינות שבהן הן פועלות, עצרו את טיסותיהן לרוסיה, מישראל מופעלות טיסות הן של אל על והן של אירופלוט.

יש לציין כי ההחלטה אם להפסיק את הטיסות לרוסיה מגיעה מהדרג המדיני. כך למשל בריטניה - שהייתה מהראשונות להכריז כי תאסור על אירופלוט, חברת התעופה הלאומית של רוסיה, לפעול בשטח הממלכה לאחר הפלישה לאוקראינה - קיבלה למחרת הודעה כי גם חברות התעופה הבריטיות לא יורשו לפעול בשטחה של רוסיה.

בהמשך, החלטה שהתקבלה באיחוד האירופי הובילה לביטול כל הטיסות מיעדים במדינות האיחוד לרוסיה, וגם ארצות-הברית הצטרפה למהלך ואסרה על מטוסים רוסים לטוס בשטחה האווירי. רשויות התעופה בארה"ב אף התריעו כי מטוס בבעלות רוסית שיפר את האיסור ויימצא בשטחה האווירי של ארה"ב, עשוי להיות מיורט.

בשלב זה מפעילה אל על כחמש טיסות שבועיות בקו למוסקבה. שינוי נתיב הטיסה לאור האיסור לטוס מעל שטחים מסוימים ברוסיה הוביל להתארכות הטיסה מתל אביב למוסקבה בפרק זמן של שעה וחצי לכל כיוון. התאמות בנתיבי תעופה אל על ביצעה גם בקווים ללוס אנג'לס, לטורונטו ולשנחאי.

גם חברת התעופה הרוסית אירופלוט, שמודרה ממרבית מדינות העולם, ממשיכה להפעיל טיסות מישראל למוסקבה. 

ביקוש בקרב ישראלים ויהודים מרוסיה

באל על מציינים כי "ראינו חובה להמשיך את הטיסות לרוסיה ובתחילה גם לאוקראינה - עד להודעת רשויות התעבורה האווירית על איסור טיסה בשטח האווירי של המדינה. לנוכח הקושי להמשיך לבטח את הטיסות לרוסיה, המדינה נכנסה בנעלי המבטחים, ואמש ועדת הכספים אישרה את המהלך. בשלב זה האישור לטוס בכפוף לביטוח תקף עד 9 במרץ, וככל שהוא יוארך, נמשיך לטוס לרוסיה, אליה לא נוכל לטוס בלי ביטוח".

בחברה מציינים כי לטיסות יש ביקוש בקרב ישראלים ויהודים מרוסיה, וכי "סגירת הקו הייתה מקשה עליהם לשמור על יכולת התנועה בין המדינות".