ניהול | דעה

הדרך לשינוי מגדרי עוברת דרך דפוסי עבודה - ניהול מודע מגדר היא הבשורה החדשה

אולי תופתעו, ואולי לא, אבל העובדה שיש נשים בתפקידי ניהול או רוב נשי במקום העבודה לא אומר שהארגון מעודד שוויון מגדרי, אז מה כן צריך לעשות כדי להיות מודעי מגדר? תתחילו עם לשאול שאלות קשות

יום האישה 2022 צריך להיות בסימן של שינוי מחשבה / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
יום האישה 2022 צריך להיות בסימן של שינוי מחשבה / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

"הרזומה שלך מרשים, ההמלצות מדהימות ואני בטוחה שתוכלי להביא את "הסחורה", אבל אני רק רוצה לוודא שהבנת, זו עבודה מ-8:00 בבוקר ועד 17:30 בערב, כן? חמישה ימים בשבוע תדרשי להגיע למשרד. אנחנו פשוט מאמינות בעבודה משותפת, להיות יחד במרחב". מקום העבודה נשען על ערכים פמיניסטיים, כך לפחות כתוב באתר. אבל בפועל שורה כזו בראיון עבודה באופן כמעט אוטומטי דוחקת הצידה מועמדות ראויות שהן במקרה גם נשים וגם אימהות.

רבות דובר על פערי שכר בין נשים לגברים בשוק העבודה, על היעדר ייצוג של נשים בעמדות כוח, הבעיות הללו אכן קיימות ויש לטפל בהן במרץ אם ברמת הארגון ואם ברמה המדינית, אבל לפני שנמשיך במרוץ של ספירת הנשים בעמדות ניהול, חשוב לבחון לפני הכל האם תהליכי העבודה והניהול עצמם הם מודעי מגדר.

כבר מזמן המילה מגדר אינה מילה גסה. נכון, זה היה כך עד לא מזמן ועדיין לא חסרים מקומות בהם יעקמו פרצופים למשמע המילה, אבל יותר ויותר ארגונים פרטיים וממשלתיים מוצאים לנכון למתג עצמם כמודעי מגדר, כמי שהבינו שקידום שוויון מגדרי בכל מרחב עבודה הוא ערך, והם לגמרי שם. או לכל הפחות בדרך. כך ראינו גם בהכרזתה של רות פורת סמנכ"לית גוגל העולמית, על השקעה של 25 מיליון דולר למען הרחבת הגיוון בעולמות ההייטק, גיוון אשר כולל עידוד נשים להשתלב במשרות הללו. זו יוזמה ברוכה וחשובה מאין כמוה, רק חשוב לזכור כי בתהליכים משמעותיים כאלו יש להרכיב משקפיים מגדריים ולפעול דרכם.

נשמע מעורפל? אז בואו נחזור לאופן בו התנהל ראיון העבודה, רק עכשיו אבקש לערוך אותו תוך מודעות מגדרית, אז איך זה יראה? כשאני מודעת מגדר נקודת המוצא שלי כמי שמגייסת למשרה, תהיה קודם כל כי ניצבת לפני מועמדת ראויה שאני די בטוחה ביכולותיה לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. העובדה שהיא אם לילדים לא תהווה חסם בעיני ולא תגרע מהיכולת שלי להעריך את יכולותיה, אולי להיפך. זה הרגע בו לעיתים אנחנו כלל לא שמים ושמות לב לאופן בו הסטריאוטיפים מנחים אותנו, אבל היכולת לאמץ נקודת מבט אחרת היא זו שתעשה את השינוי.

הרי ידוע כי סגנון עבודה ארכאי כמו שמירה על שעות עבודה נוקשות, לא רק שאינו מוכיח עצמו אלא מייצר אבטלה סמויה. מעבר לכך, הקורונה הראתה לכולנו שאפשר אחרת, מסתבר שאפשר לעמוד במשימות גם בעבודה מרחוק. על כן, על המגייסת והמגייס להבין כי מה שחשוב לתת עליו את הדגש בראיון עבודה הוא לא העמידה בשעות כיעד, אלא על היכולת של המועמדת בביצוע המשימות הנדרשות לתפקיד.

יום האישה 2022 צריך להיות בסימן של שינוי מחשבה, של אימוץ הערך המגדרי כערך משמעותי שיוביל לשינוי בכל מרחב, בטח ובטח במקום העבודה. אל תתבלבלו, לא מדובר רק באיוש משרות אלא באומץ לשאול שאלות קשות כמו האם מרחב העבודה שאני אמונה עליו הוא מרחב בטוח לנשים? האם הוא מעודד ומאפשר חיי משפחה והורות, לגברים ולנשים כאחד? ועוד שאלות רבות. שגם נשים בעמדות ניהול וגם גברים צריכים וצריכות לשאול. אולי זה מפתיע, אבל העובדה שנשים הן המנהלות או שהן רוב בארגון, לא מעידה על כך שאופן העבודה מודע מגדר.

הטמעה של חשיבה מגדרית בארגונים, בתהליכי עבודה היא היכולת לראות את החסמים וההטיות המגדריות שלרוב סמויות מהעין, ומהרגע שאני מסגלת את היכולת לזהות אותם, המרחק לשינוי קצר מאוד. אז לפני שאנחנו יוצאים ויוצאות לבדוק כמה נשים מחזיקות תפקידי ניהול, כמה דירקטוריות וכמה יושבות על כס השיפוט, חשוב לבחון לעומק את קווי המחשבה המנחים לפיו הארגון מתנהל, ולפעול להפוך אותם למודעי מגדר.

הכותבת היא מרצה וחוקרת תקשורת ומגדר - האוניברסיטה העברית בירושלים. מייסדת ומנכ"לית המרכז הישראלי לייעוץ מגדרי