ותודה ליינות ביתן: הכנסות הרבעון של אלקטרה צריכה יותר מהוכפלו

איחוד התוצאות של יינות ביתן הנרכשת הביא לזינוק של 110% בהכנסות הרבעון הרביעי של אלקטרה מוצרי צריכה, ולעלייה של כ-80% בהכנסות השנתיות • בניכוי הרווחים שרשמה ב-2020 בשל מכירת גולן טלקום, גם הרווח הנקי השנתי טיפס • בצל שחיקה בהכנסות, יינות ביתן רשמה הפסד של 7 מיליון שקל מאז חודש יוני

יינות ביתן / צילום: איל יצהר
יינות ביתן / צילום: איל יצהר

אלקטרה מוצרי צריכה , שכבר דיווחה הבוקר (א') כי חתמה על מזכר הבנות עם קרפור לפתיחת רשת סופרמרקטים בישראל, פרסמה במקביל גם את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2021 ולשנה כולה.

התוצאות כוללות את תוצאות קבוצת המזון יינות ביתן, אופיס דיוטי ורשת הספורט והפנאי סער יזמות שנרכשו במהלך שנת 2021, ושאוחדו לראשונה בדוחות התקופתיים. אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), בראשות המנכ"ל צביקה שווימר, השלימה את רכישת השליטה ברשת המזון יינות ביתן מידי בני הזוג נחום ונורית ביתן בחודש מאי האחרון, יחד עם קבוצת הביטוח הפניקס, כך שיחד החזקותיהן מגיעות לכ-50% מהרשת.

הכנסותיה של הקבוצה כולה עלו ב-81% בשנת 2021 והסתכמו ב-4.65 מיליארד שקל, לעומת כ-2.57 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2020. העלייה במחזור המכירות נבעה כאמור בעיקר מאיחוד תוצאות החברות הנרכשות שתרמו למחזור ההכנסות ב-2021 כ-1.9 מיליארד שקל. כמו כן, נרשם גידול בהכנסות מגזר קמעונאות החשמל ומגזר מוצרי צריכה חשמליים.

הרווח הגולמי השנתי של אמ"צ עלה בכ-109% לכ-1.3 מיליארד שקל (כ-28% מהמכירות, לעומת 24.2% מהמכירות ב-2020) והרווח התפעולי טיפס בכ-104% לכ-265.6 מיליון שקל (כ-5.7% מההכנסות). לכך תרם בין השאר שיערוך נדל"ן להשקעה בראשון לציון בסך 51 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה צנח בשנת 2021 ביותר מ-40% והסתכם ב-171.9 מיליון שקל לעומת 291.7 מיליון דולר ב-2020, אך זאת מאחר שרשמה באותה שנה רווח חד-פעמי אדיר של כ-200 מיליון שקל הודות למכירת גולן טלקום. בניכוי הסכום הזה, הרווח הנקי צמח ב-87%. ה-EBITDA אשתקד יותר מהוכפל (107.7%) והסתכם ב-418 מיליון שקל. 

החברה תחלק דיבידנד בסך 30 מיליון שקל, המשקף 1.37 שקל למניה, שישולם ב-3 באפריל. מהדיווח עולה ששכרו השנתי של מנכ"ל החברה צביקה שווימר עמד על 4.56 מיליון שקל.

ההכנסות של יינות ביתן הצטמקו

ינות ביתן מפעילה 151 סניפים ברחבי הארץ, ובשנת 2021 הכנסותיה עמדו על כמעט 3 מיליארד שקל. מדובר בירידה של כ-14% בהשוואה להכנסות של 3.5 מיליארד שקל שרשמה בשנת 2020 - אז נרשמה צמיחה חריגה במכירות ברקע התפשטות הקורונה והטלת הסגרים על המשק.

ההכנסות של אלקטרה צריכה ממגזר קמעונאות המזון בכללותו עמדו על 1.7 מיליארד שקל בשנת 2021, והרווח התפעולי במגזר עמד על 45 מיליון שקל. יחד עם זאת, מאז יוני 2021 (אז אוחדו התוצאות של יינות ביתן לראשונה) ועד סוף השנה הפעילות של הרשת רשמה הפסד נקי של כ-7 מיליון שקל. 

ברבעון הרביעי לבדו הכנסותיה של אלקטרה זינקו כ-110% לכ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-711.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. יחד עם זאת, בניכוי ההכנסות הרבעוניות של החברות הנרכשות (שעמדו על 809 מיליון שקל) ההכנסות הרבעוניות מסתכמו בפחות מ-700 מיליון שקל כך שמדובר בשחיקה קלה.

הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-13.1 מיליון שקל לעומת רווח של 10.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020, כשבחברה מציינים שהשפיעו על הרווח ברבעון הרביעי הוצאות מיסים בסך כ-6.5 מיליון שקל בגין שנים קודמות. ה-EBITDA הרבעוני זינק ב-209% לכ-128 מיליון שקל.

אלקטרה צריכה נסחרת בבורסה התל אביבית בשווי שוק של 4.3 מיליארד שקל, לאחר שרשמה תשואה של 9% מאז שהחלה השנה וזינוק של מעל ל-50% ב-12 החודשים האחרונים. ההון העצמי של החברה, ליום ה-31 בדצמבר 2021 הסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל. 

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "אנו מסכמים שנה מצוינת, בה ביצענו פעולות השבחה רבות בכל תחומי הפעילות של הקבוצה, וכן פיתוח עסקי נרחב כחלק מחיזוק והרחבת מעמדה של אלקטרה מוצרי צריכה כחברה המובילה בתחום מוצרי הצריכה בישראל". על הכנסת קרפור לארץ ציין כי ""מדובר באירוע שקשה להפריז בחשיבתו, שלהערכתנו יהווה שינוי של ממש במפת צרכנות המזון בישראל".