נופר אנרג'י מתקדמת באירופה: שתי עסקאות גדולות בפולין וספרד

בספרד, תאגיד ספרדי גדול התחייב לרכוש את כלל החשמל המיוצר בפרויקט אולמדילה של נופר וקרן נוי, שצפוי להתחיל לפעול בשבועות הקרובים • בפולין רוכשת השותפות של נופר וחברת אלקטרום 7 פרויקטים סולאריים הנמצאים בשלבי פיתוח, בהספק של 412 מגוואט חשמל

עופר ינאי, שחר גרשון,נדב טנא,נועם פישר / צילום: שלומי יוסף
עופר ינאי, שחר גרשון,נדב טנא,נועם פישר / צילום: שלומי יוסף

חברת נופר אנרג'י מדווחת הבוקר על שתי עסקאות משמעותיות, בספרד ופולין. בספרד החליטו נופר ושותפתה לפעילות במדינה, קרן נוי, ביחד עם השותפים המקומיים להתקשר בהסכם PPA למכירת החשמל המיוצר בפרויקט Olmedilla.

ההתקשרות נעשתה מול תאגיד ספרדי גדול, אשר התחייב לרכוש את כלל החשמל המיוצר בפרויקט במחירים קבועים ובהתאם להפקה בפועל במהלך תקופת ההסכם. מדובר בפרויקט סולארי בהספק 169 מגוואט, אשר הקמתו והליך חיבורו לרשת החשמל צפויים להסתיים במהלך השבועות הקרובים, בהתאם ללו"ז המקורי ולתוכניות העבודה. 

בהתאם למזכר ההבנות, תוקף ההסכם יהיה למשך חמש שנים, מחצית מהחשמל המיוצר בפרויקט והתעודות הירוקות יימכרו לרוכש במהלך 3 שנים החל מתחילת יולי השנה במחיר של 82.5 אירו למגוואט שעה. המחצית השנייה והתעודות הירוקות בגינה יימכרו לרוכש במשך תקופה של חמש שנים במחיר של 63.8 אירו למגוואט שעה . יתר החשמל שייוצר יימכר במחירי שוק או בהסדרים אחרים. ממועד הפעלת הפרויקט (צפוי במהלך החודש או באפריל) ועד לתחילת יולי הרוכש ישלם תעריף של 153.7 אירו למגוואט שעה.

עוד מציינים בנופר כי הפרויקט הוקם בעלות מוערכת של כ-130 מיליון אירו והוא צפוי לרשום הכנסות של כ-26.8 מיליון אירו בשנה הראשונה להפעלתו. 

בכוונת השותפות לפעול להחלת הסדר דומה גם עבור פרויקט Sabinar , פרויקט בהספק 238 מגואט בבעלות השותפות בספרד (באמצעות שותפות הבת נוי נופר אירופה בה מחזיקה קרן נוי 57%, נופר 38% ושותפים מקומיים 5%) , המצוי בסמיכות לפרויקט Olmedilla , אשר הקמתו צפויה להסתיים במהלך 2022.

מנהלי קרן נוי, פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, ציינו כי "ההחלטה להמשיך עם הקמת הפרויקט, מהגדולים בספרד, עד להשלמתו בזמן בשיתוף פעולה מלא עם קבלן ההקמה הספרדי אלדסה, וזאת על רקע משבר גלובלי של יצור פנלים סולאריים בשוק הסיני, אתגרים לוגיסטיים ואתגרים רגולטורים במשק החשמל הספרדי, הייתה נכונה - ואנו גאים על השלמת הקמת הפרויקט בזמן. חתימה על הסכם מכירת החשמל בתנאים הנוכחיים הוא פרי של שיתוף פעולה פורה בין כל שותפי הפרויקט ויביא לרמת רווחיות גבוה מאוד וערך רב למשקיעי נוי נופר אנרגיה ומשקיעי הקרן".

רוכשת פרויקטים בפולין

עוד דיווחה נופר הבוקר על ביצוע עסקה נוספת בפולין, במסגרת הסכם השותפות האסטרטגי עם חברת אלקטרום, אשר מגדילה את צבר הפרויקטים בשוק הפולני לסך כולל של כ-590 מגוואט. הסכם השותפות עם אלקטרום, חברת הנדסה, הקמה ותחזוקה בתחום האנרגיות המתחדשות בפולין, נחתם בחודש נובמבר האחרון.

במסגרת העסקה הנוכחית, התקשר התאגיד המשותף בו מחזיקה נופר אירופה 80%, בהסכם עם אלקטרום להעברת זכויותיה של האחרונה בפרוטפוליו של 7 פרויקטים סולאריים שפותח על ידה טרם הקמת השותפות, בהספק של כ-412 מגוואט. מדובר בפרויקטים בהספקים של 20-150 מגוואט חשמל, המצויים בשלבי פיתוח שונים. סך עלויות ההקמה החזויות של כלל הפרויקטים בפורטפוליו מוערך בכ-253 מיליון אירו , והם צפויים להניב הכנסות שנתיות בהיקף של כ-29 מיליון אירו.

נדב טנא , מנכ"ל נופר אנרג'י, ציין כי "החתימה על מזכר הבנות למכירת חשמל (PPA) המיוצר בפרויקט Olmedilla במחירים קבועים ואטרקטיביים ובפרופיל ייצור סולארי מול תאגיד ספרדי ענק בעל היקפי צריכה מהגדולים בספרד עבור גוף פרטי, הינה קפיצת מדרגה נוספת, אשר צפויה להוסיף שיפור נוסף לערכי הפרויקט, שהיו חזקים ומרשימים בבסיסם, לרבות הגדלת תשואת הפרויקט, צמצום חשיפות ופוטנציאל להגדלת מינוף מול המממנים". 

עוד הוא הוסיף כי "השותפות המוצלחת עם חברת אלקטרום בשוק הפולני מניבה פירות ראשונים בדמות פורטפוליו פרויקטים איכותי בהיקף משמעותי, אשר קודם על-ידי האחרונה טרם כניסתה לשותפות עם נופר. הפורטפוליו מועבר לשותפות, אשר תהנה מצבר פרויקטים איכותי בעל סיכויי היתכנות גבוהים, אשר צפוי לייצר תשואות גבוהות, בין היתר בשל עלויות הפיתוח הנמוכות. בכוונתנו להמשיך ולהגדיל את צבר הפרויקטים של השותפות בהתאם לתוכנית האסטרטגית וליעדיה".