הזינוק במניית איי.סי.אל הפך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בבורסת ת"א

מניית איי.סי.אל (כיל לשעבר) בלטה היום כנגד המגמה השלילית שנרשמה בבורסה בפתיחת השבוע וזינקה בכ-7%, תוך שהיא עוקפת בשווי את חברת הטכנולוגיה נייס ואת בנק לאומי

רביב צולר, נשיא ומנכ''ל ICL / צילום: נטלי כהן-קדוש
רביב צולר, נשיא ומנכ''ל ICL / צילום: נטלי כהן-קדוש

מניית איי.סי.אל (כיל לשעבר) בלטה כנגד המגמה השלילית שנרשמה בבורסה היום, וזינקה בכ-7%, תוך שהיא עוקפת בשווי את חברת הטכנולוגיה נייס ואת בנק לאומי והופכת לחברה הגדולה בבורסת תל אביב.

חברת הדשנים והמינרלים פתחה את יום המסחר בשווי שוק של 45 מיליארד שקל, ולאחר העלייה הגיע שווייה ליותר מ-48 מיליארד שקל. גם החברה לישראל של עידן עופר, בעלת השליטה באיי.סי.אל, נהנתה מעלייה של 6% כמעט.

עוד קודם לזינוק האחרון רשמה מניית איי.סי.אל תשואה של 18% מתחילת השנה, וב-12 החודשים האחרונים הכפילה את שווייה. מאז השפל שרשמה המניה עם פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020, היא זינקה כבר ב-270%.

איי.סי.אל , שנסחרת גם בניו יורק, טיפסה בבורסה בעיקר לאור פער ארביטראז' חיובי שפתחה בסוף השבוע בוול סטריט. ביום חמישי האחרון החברה פתחה את המסחר בבורסת ניו יורק כדי לחגוג את יום השנה ה-30 להיותה ציבורית, וכדי להשיק את תחילת שנת הקיימות שלה. לרביב צולר, נשיא ומנכ"ל החברה, ויואב דופלט, יו"ר הדירקטוריון, הצטרפו על הדוכן מנהלות בכירות בחברה לכבוד יום האישה הבינלאומי שיחול השבוע.

איי.סי.אל נהנתה בשנה האחרונה בעיקר מהעלייה במחירי סחורות הבסיס, ובהן אשלג ודשנים נוספים שהיא מפיקה (בעיקר פוספט, ברום ומוצרים שנשענים עליהם). בחודש שעבר דיווחה חברה על צמיחה של 38% בהכנסותיה לשנת 2021, שהסתכמו אשתקד ב-7 מיליארד דולר. הרווח הנקי לבעלי המניות זינק ל-783 מיליון דולר, לעומת 24 מיליון דולר בלבד בשנת הקורונה של 2020.

על רקע המשבר הנוכחי בין רוסיה ואוקראינה, ישנם אנליסטים המעריכים שמחירי האשלג ימשיכו לטפס, ועשויים להתקרב לשיא כל הזמנים - כ-1,000 דולר לטונה, לעומת מחיר נוכחי של כ-600 דולר.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה פרסמו לאחרונה סקירה, שבמסגרתה הם מציינים כי המצב באוקראינה והסנקציות של המערב על חברת בלארוסקלי ימשיכו לתמוך בעליית מחירי האשלג בעולם. בלארוסקלי נמצאת בשליטת ממשלת בלארוס, והיא מפיקה בין השאר גם אשלג, ומספקת כ-18% מצריכת האשלג העולמית.