עמידה ביעדים? משרד התחבורה מעדיף שלא להתחייב

במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2022 התחייב משרד התחבורה לקדם נת"צים, מסופים ושבילי אופניים - אך בחר שלא למדוד את עצמו בחלק מהותי של מדדי התפוקה המרכזיים • גם יעד של מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית נותר יתום

מרב מיכאלי / צילום: יוסי זמיר
מרב מיכאלי / צילום: יוסי זמיר

במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2022 התחייב משרד התחבורה לקדם נת"צים, מסופים ושבילי אופניים - אך בחר שלא למדוד את עצמו בחלק מהותי של מדדי התפוקה המרכזיים. כך למשל, בכל הנוגע לאמינות התחבורה הציבורית משרד התחבורה דווקא פיתח מדד שמורכב מהדיוק ביציאת האוטובוס או הרכבת מתחנת המוצא ומהדיוק בהגעה לתחנות השונות. אך המשרד טוען כי השיטה חדשה ולכן לא העמיד יעד לבחון את "אמינות הדיוק" לשנת 2022.

גם יעד של מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית נותר יתום, בשנת 2021 בוצעו 674 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית והמשרד לא ציין איזה ערך ייחשב הצלחה בשנת 2022, אלא הסתפק בציון כוונתו להעלות את המגמה - משימה פשוטה בהתחשב שהנסיעות בתחבורה הציבורית הושפעו ב-2021 ממגפת הקורונה.

מה עושים כשהמדידה חדשה? בתכניות קודמות המשרד הציב לעצמו יעד. כך למשל, ב-2017 שודרג מדד שבוחן את עמידת חברות הביצוע ביעדים שנקבעו. לשנת 2018 נקבע יעד של 75% ובסופו של דבר הושגו 80%, ביעד לשנת 2019 המשרד העלה את הרף ל-85%. אך בתכנית הנוכחית המדד נעלם.

אין יעדים לסיום פרויקטים

במציאות שבה השדרה הניהולית של משרד התחבורה מחוררת וחסרת ניסיון בתחום התחבורה, כשהמשרד נתון במשבר ביצועי עמוק וכשמרבית הפרויקטים שבחברות הביצוע מתעכבים שנים - מדובר במדד חשוב שבחן את העמידה בתכנית העבודה ובתקציב, דיוק תזרימים ועמידה בלו"ז לסיום ביצוע.

עיון בתכניות העבודה הקודמות מגלה שמשרד התחבורה לא מצטיין בעמידה בזמני הבשלת הפרויקטים. כך למשל, חמשת שבילי האופניים של תכנית אופנידן אמורים היו להסתיים עד סוף שנת 2021, אך הם לא קרובים להבשלה כזו. כל קווי הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבים: הקו האדום אמור היה לנסוע בסוף שנת 2021 ומועד פתיחתו נדחה בשנה והיד עוד נטויה, הקו הירוק והסגול אמורים היו לצאת לדרך בסוף שנת 2025 ונדחו לפחות לשנת 2027-2028. גם חשמול קו הרכבת כרמיאל-חיפה-ת"א-ירושלים אמור היה להסתיים בסוף שנה שעברה כשבפועל הוא לא התחיל, כמו גם סיום הקו ת"א-ב"ש שתוכנן להסתיים בסוף 2020 והעבודות עליו טרם החלו.

ואולם, בתכנית הנוכחית של משרד התחבורה כבר נמנעו מלציין מועדי סיום של פרויקטים ספציפיים והסתפקו ביעדים להוספת ק"מ של נת"צים, שבילי אופניים ומסופי תחבורה ציבורית. הפרויקטים לסלילת שבילי אופניים ונתיבי העדפה שמקודמים היום במשרד התחבורה רזים בהרבה מהמספרים המתוכננים, ולכן ההערכה היא כי רבים מהקילומטרים המצויינים ביעדים יהיו טקטיים, כלומר כאלו שמבוצעים בתוך פרק זמן קצר מאוד ועל חשבון התשתית הקיימת.

הקטל בכבישים: מה ייחשב להצלחה?

המשרד ציין שבכוונתו להציג תוכנית למאבק בקטל בכבישים, אף שתוכנית בין משרדית כבר הוכנה רק לפני שנה. בכל אופן, המדד הקריטי לבטיחות בדרכים - מספר הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה - הושמט השנה.

גם המשבר בנמלים לא זוכה להתייחסות בתוכנית העבודה, למרות שעשרות אוניות ממתינות במרחב הימי. זאת, בהשוואה לתוכניות קודמות שבהן הוצבו יעדים לפריקת אוניות בנמלים הממשלתיים.

משום מה, במשרד התחבורה בחרו לטשטש ולעמעם מדדי תפוקה חשובים. כל זאת בזמן שישראל נתונה במשבר תחבורתי שפוגע באיכות החיים ובמשק.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.