הפקקים מתגברים, אבל המס על רכב דו-גלגלי עולה

ב-28 בפברואר אישרה ועדת הכספים שורה של החלטות מיסוי בנוגע למיסוי רכב דו-גלגלי • מסגרת עדכון הצווים הנוכחי, בשל קשיים תפעוליים, הוחלט להפסיק את ההסתמכות על הספק המנוע ולבסס את שיטת המס על נפח מנוע בלבד

אופנועים / צילום: פאול אורלייב
אופנועים / צילום: פאול אורלייב

דווקא כשהפקקים בשיאם, המדינה מייקרת את המס על הרכבים הדו-גלגליים המשמשים לנסיעה לעבודה: ב-28 בפברואר אישרה ועדת הכספים שורה של החלטות מיסוי בנוגע למיסוי רכב דו-גלגלי (אופנועים, קטנועים וכדומה), בהם ביטול הוראות שעה שהחילו מיסוי שכלל גם התייחסות להספק המנוע של הכלי. במסגרת עדכון הצווים הנוכחי, בשל קשיים תפעוליים, הוחלט להפסיק את ההסתמכות על הספק המנוע ולבסס את שיטת המס על נפח מנוע בלבד.

במסגרת הצווים הוארכה תוקפה של הוראת השעה המפחיתה את מס הקנייה על כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם אינו עולה על 125 סמ"ק מ-40% ל-25% עד ל-31 בדצמבר 2023. במקביל, אושרה הוראת השעה המפחיתה את מס הקנייה על כלי רכב דו-גלגליים שנפח המנוע שלהם הוא בין 250 סמ"ק ל-400 סמ"ק מ-50% ל-40%, עד ה-31 בדצמבר 2023.

שיעור מס הקנייה על רכבים דו-גלגליים עם נפח מנוע של 400-500 סמ"ק שונה מ-40% -70% בהתאם להספק המנוע, ל-50% עבור כל הכלים בקבוצה זו ללא קשר להספק המנוע שלהם. בקבוצה של נפחים 500-600 סמ"ק שונה המס ממנעד 50%-70% למס אחיד של 60%.

"בחרו את הדרך היותר נוחה ליישום ולא את הדרך שהיא יותר ירוקה"

לכאורה נשמע כמו הפחתת מס, אך לביטול החישוב על פי הספק המנוע והתבססות על נפח המנוע בלבד יש כפי הנראה השלכה בלתי רצויה שמשמעותה העלאת מס במקום הכי פחות נכון: הוא מייקר את המס דווקא עבור אותם אנשים שרוכבים על אופנועים וקטנועים לעבודה, כדי לקצר את עומסי התנועה ומטעמי איכות הסביבה, ומעניק הפחתת מס לרוכבים "הספורטיביים".

"ברגע שמודדים את המיסוי רק לפי הנפח אז בהגדרה כלים בינעירוניים ועירוניים שנועדו להתמודד עם הפקקים מתייקרים, כי המס עליהם גבוה יותר. כאשר המיסוי לקח בחשבון את גם ההספק, אז אפשר היה לתת הטבה לאותם כלים שמשמשים לשימושי היום יום, נסיעה לעבודה או נסיעות בעבודה, אבל ברגע שממסים רק בהתאם לנפח זה הרבה יותר קשה", מסביר מומחה המיסוי עו"ד שי שלהבת, יועץ במשרד עוה"ד מיתר. "בחרו את הדרך היותר נוחה ליישום ולא את הדרך שהיא יותר ירוקה. המפסידים הגדולים הם אלה שמשתמשים בכלים הדו-גלגליים לשימוש יום יומי, ויכול להיות שהמרווחים הם אלה שמשתמשים בכלים האלה לשימוש ספורטיבי".

שי שלהבת / צילום: יח''צ תומר יעקבסון
 שי שלהבת / צילום: יח''צ תומר יעקבסון

עוד מוסיף עו"ד שלהבת, כי הבחירה במס שנח יותר לחשב - לפי נפח המנוע - לא מתחברת למגמה של המסים החדשים שהוטלו על ידי האוצר לאחרונה, בהם מס המשקאות הקלים והמס על החד-פעמי. "יש פה מגמה של המדינה להשתמש במסים כדי לכוון התנהגות. הטילו מיסי קנייה על כלים חד-פעמיים, מסים על שמנים מזהמים ומסים על משקאות ממותקים שזה אומר שהמדינה רוצה לעודד אותנו להיות יותר בריאים ויותר ירוקים ומשתמשת במס ככלי שמכוון התנהגות, אבל מצד שני בשינוי המיסוי בנוגע לכלים הדו-גלגליים היא פוגעת דווקא במי שבוחר לנסוע בדרכים פחות מזהמות לעבודה".

את הטענה הזאת טענו גם יבואני הרכב בדיון בוועדת הכספים בו אושר השינוי. כך למשל טען קובי סודאי, איגוד יבואני הרכב בלשכת המסחר, כי "במסגרת השינוי, יש קבוצה גדולה של כלים עם הספק מאוד גבוה, שמשמשים לפנאי וספורט, שהיא יורדת (המס יורד עבורם, א' ל"ו), ויש קבוצה של כלי תחבורה, קטנועים שמשמשים אזרחים, חלקם תושבי הפריפריה שנוסעים למרכז באופן קבוע, שלמעשה המס עולה עבורם. המס עולה על הכלים שהם בנפח 500-600 סמ"ק שהיו במקור בהספק של 47 כ"ס בלבד, ואז יוצא שבמקום לתת פתרונות תחבורה למצב המאוד לא פשוט, מורידים את המס על הכלי שמשמש לספורט, ומעלים את המס על כלי שמשמש לתחבורה בינעירוניים".

גדי אבירם, מחברת מטרו מוטור הוסיף, כי "הותירו את הפגיעה בכ-10% מהכלים, רובם קטנועים שרובם ככולם משמשים לניוד פריפריאלי".

רשות המסים הבהירה בדיון, כי לגבי 9% מהכלים הדו-גלגליים תהיה עלייה במיסוי, ועל 15% מהם המס יורד; ויו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הוסיף כי זה לא נכון להסתכל על השינוי בראייה צרה ואמר כי "חלק מהקבוצה עולה, אבל חלק גדול יותר יורד. יש כלים בין 400 ל-500 סמ"ק, שיכולים לשמש בהחלט לתחבורה בינעירונית ולגביהם אין עלייה. בהסתכלות על כלל הקטגוריות המסקנה שונה". עוד הוסיף, כי רשות המסים אמרה ליבואנים כי הם יכולים לייבא את הכלים עם אמצעי בטיחות, וכך לקבל את הפחתות המס המוענקות בגין אמצעים אלה ולאזן את המחיר מול ההתייקרות.

התקנות הוארכו עד תום 2023 תוך החלטה לבחון את הנושא שוב בהמשך.

חברי הכנסת גפני וינון אזולאי, קראו לרשות המסים להפחית את המס בנוגע לקבוצה המתייקרת, וציינו בכוונתם להגיש בקשה בנידון למליאת הכנסת.