משרד האנרגיה מקדם רגולציה לניהול "חכם" של עמדות טעינה לרכב חשמלי למניעת עומסים

על פי הערכת המשרד, משפחה עם שתי מכוניות חשמליות כמעט ותכפיל בממוצע את צריכת החשמל השנתית שלה

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מינהל הגז והדלק במשרד האנרגיה נערך לקראת חיוב התקנה של "עמדות טעינה מנוהלות" לכלי רכב חשמליים בבתים משותפים. המערכות הללו מצוידות בתקשורת דו צדדית ומאפשרות לספק ולחברת החשמל לשלוט מרחוק בקצב הטעינה ובשעות הטעינה ולבצע אופטימיזציה שלה כדי למנוע, בין השאר, יתר עומס על הולכת החשמל לבית המשותף ועל הרשת באופן כללי וכדי לנתב את הטעינה לשעות פחות עמוסות. המשמעות היא, שבמקרה של בתים שבהם מספר רב של כלי רכב חשמליים בבעלות הדיירים, הטעינה לא תתאפשר "מסביב לשעון".

על פי תחשיבי משרד האנרגיה, שהוצגו לאחרונה לוועדת הכלכלה על בסיס נתוני חברת החשמל, משפחה עם כלי רכב חשמלי בודד צפויה להוסיף בממוצע כ-40% לצריכת החשמל השנתית שלה (כ-3,150 קילוואט-שעה) ואילו משפחה עם שני כלי רכב חשמליים תוסיף כמעט 80% לצריכת החשמל הממוצעת שלה. זאת בהתבסס על נסועה של כ-22 אלף קילומטרים בשנה.

על פי הערכות פנימיות במשרד, כמות כלי הרכב החשמליים שעלתה עד היום על כבישי הארץ - פחות מ-17 אלף יחידות - עדיין לא הגיע ל"מאסה קריטית" שיש לה השפעה מהותית על עליית העומס על רשת החשמל. אולם אם השוק ימשיך לצמוח בקצב של מאות אחוזים בשנה, יהיה צורך ברגולציה מחייבת לניהול הטעינה כבר בשנתיים הקרובות.

קשיי האספקה מנעו מסירות נוספות של חשמליות

יצוין בחודשים ינואר ופברואר בלבד נמסרו 3,203 כלי רכב חשמליים והתווספו לכ-11 אלף כלי רכב, שנמסרו בשנה שעבר. בענף אומרים שהמסירות בינואר-פברואר היו גדולות בכמה סדרי גודל אלמלא קשיי האספקה בשל משבר הצ'יפים ו"פסטיבל האביב" בסין, שהביא האטה בייצור. צבר ההזמנות שקיים כיום בידי היבואנים לחודשים הבאים עולה על פי הערכות על 15 אלף כלי רכב.

משרד האנרגיה מקיים מזה כחצי שנה פיילוט מוגבל בנושא עמדות טעינה מנוהלות בשיתוף המגזר הפרטי.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה כי "מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה בוחן בימים אלה תוכנית ליישום, לעידוד ולתמרוץ התקנת מערכות טעינה מנוהלות לכלי רכב חשמליים בבתים משותפים. טעינה מנוהלת הינה הדרך היעילה, החכמה והזולה, שתאפשר במהירות המרבית הגעה למקסימום כושר טעינה לכלל בעלי הרכבים החשמליים.

"יש לייצר מנגנון שייתן וודאות הן לחברה המנהלת/הטוענת, והן למקסימום הדיירים בכל בניין ובניין תוך שמירה על תחרותיות, גמישות ויכולת החלפת ספקים על ידי הצרכנים. בתקופה הקרובה, צפוי המשרד לצאת בשיתוף ציבור בנושא זה, ובעקבות הלקחים שיופקו מהתהליך, ייבחנו מנגנוני תמיכה לטעינה מנוהלת".