קפה מר: קופיקס תתקשה לגבות הלוואות של 2.5 מיליון דולר לפעילותה ברוסיה

לנוכח התרסקות הרובל מול הדולר, רשת בתי הקפה המפעילה מאות סניפים ברוסיה מעריכה כי קיים ספק לגבי פירעון חלק מהלוואות הבעלים שהעמידה • "החברה אינה צופה כי למלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה והשלכותיה תהיה השפעה מהותית על תוצאותיה"

רשת קופיקס / צילום: יח''צ
רשת קופיקס / צילום: יח''צ

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה עלולה לגבות מחיר גם מחברת המזון קופיקס גרופ  שבשליטת רשת רמי לוי . קופיקס מדווחת כי הלוואות בעלים שהעניקה אורבן קופיקס, חברה-בת המפעילה את בתי הקפה שלה, לחברה רשומה בקפריסין (קופיקס גלובל) אשר מרכזת את פעילותה ברוסיה, בסך של כ-2.5 מיליון דולר, נמצאות בסכנה. אורבן קופיקס מחזיקה בכ-42% ממניות החברה הקפריסאית. 

בקופיקס מציינים כי מאחר שהלוואות הבעלים הועמדו בדולר, ונקבע כי תפרענה בדולר, ולאור העובדה שעיקר הכנסותיה של החברה הקפריסאית נובעות מחברה רוסית הפועלת ברוסיה שהכנסותיה הן ברובל, ובגלל ששערו של המטבע הרוסי התרסק בכ-66% מול הדולר מתחילת 2022, "קיים ספק לגבי יכולתה של קופיקס גלובל לפרוע חלק מהלוואות הבעלים שהועמדו במועדים שנקבעו".

עוד מציינים בחברה כי "עוד בטרם החלה הלחימה בין רוסיה לבין אוקראינה וכחלק מהיערכות החברה ליציאה ממשבר הקורונה, דנו אורבן קופיקס וקופיקס גלובל על דחייה של מועד הפירעון של הקרן של אחת מהלוואות הבעלים שנקבע לסוף 2022 למועד מאוחר יותר ותשלום של הריבית שנצברה בגין הלוואות הבעלים בהתאם למועדים שיוסכמו... החברה בוחנת את נושא היקף ירידת הערך של הלוואות הבעלים, ומסרה למעריך כלכלי חיצוני את בחינת העניין".

ייתכן שקפריסין תוגדר "לא ידידותית" לרוסיה

נוסף על כך, מציינים בקופיקס, בימים האחרונים ממשלת רוסיה הודיעה על הטלת סנקציות כלכליות על חברות רוסיות אשר יש להן בעלי מניות זרים ממדינות "לא ידידותיות" כפי שהוגדרו על-ידי ממשלת רוסיה, באופן שהן ידרשו לפרוע אשראי שהועמד להן על-ידי בנקים רוסים.

עוד מציינים בחברה כי מאחר שקופיקס גלובל היא חברה קפריסאית, וייתכן שקפריסין תוגדר כמדינה "לא ידידותית" לרוסיה, החברה הרוסית עלולה להידרש על-ידי הבנקים הרוסים אשר העמידו לה מימון לפרוע אותו. על-פי מידע שנמסר לקופיקס, "לחברה הרוסית יש אשראי בנקאי המסתכם כיום בסך כולל של כ-100 מיליון רובל, שהם כ-806 אלף דולר".

קופיקס גלובל, כך עולה מהדיווח, "בוחנת העברה של החזקותיה בחברה הרוסית ל'מדינה ידידותית', כהגדרתה בצו שהוצא על-ידי ממשלת רוסיה".

החלה לפעול ברוסיה בשנת 2016

בכל מקרה, בקופיקס מדגישים כי "הפעילות הבינלאומית בתחום בתי הקפה אינה מהותית לחברה, והחברה אינה צופה כי למלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה והשלכותיה (לרבות הסנקציות השונות) תהיה השפעה מהותית על החברה ו/או תוצאותיה".

קופיקס גרופ, העוסקת בהפעלת רשת בתי קפה וסופרמרקטים, נשלטת כאמור על-ידי רשת רמי לוי (60%) ונסחרת בשווי של כ-200 מיליון שקל, לאחר זינוק המניה ביותר מ-200% בשנה וחצי האחרונות.

קופיקס החלה לפעול ברוסיה במהלך 2016 לצורך הקמת רשת בתי קפה תחת המותג COFIX לשם מכירת קפה, משקאות, מאפים, כריכים ועוד במחיר אחיד למוצר. נכון לסוף ספטמבר אשתקד היו לאורבן קופיקס 234 סניפים פעילים של בתי קפה מחוץ לישראל, מתוכם פעלו ברוסיה 207 סניפים.