התיאבון של האחים זלקינד לא מסתכם בקרפור: מסע הרכישות שהקפיץ את מניית אלקו ב-200%

מזכר הבנות עם ענקית הקמעונאות קרפור בבוקר והשתלטות על קמעונאית האונליין קוויק בערב - קבוצת אלקו, ה"פאקמן" של שוק ההון, ממשיכה לספח פעילויות ומותגים בינלאומיים • שווי ההחזקות של צמד האחים השולט בקבוצה – יותר מ-5 מיליארד שקל

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי
מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי

השבוע נפתח בסערה בחברת אלקטרה מוצרי צריכה , שדיווחה ביום א' בבוקר על מזכר הבנות עם רשת הקמעונאות הצרפתית Carrefour (קרפור), הצפויה לפתוח סניפי סופרמרקט בישראל על בסיס סניפי יינות ביתן ומגה שבשליטת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ). ההסכם עם קרפור מצטרף להסכם קודם של אמ"צ עם רשת בינלאומית, סבן אילבן, שצפויה לפתוח רשת חנויות נוחות בארץ.

בערב כבר דיווחה קמעונאית המזון המקוונת קוויק על מגעים עם אמ"צ ויינות ביתן להקמת זרוע אונליין משותפת, בשליטת אמ"צ, לצורך ביצוע פעילות קמעונאית
של מוצרים ושירותים.

אמ"צ עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק של מוצרי צריכה חשמליים, ומפעילה את הרשתות שקם אלקטריק ומחסני חשמל, לצד השליטה ברשת יינות ביתן. מניית אמ"צ זינקה ב-60% כמעט בשנה האחרונה, ושווי החברה מגיע כעת ל-4.6 מיליארד שקל. הנהנים העיקריים מהעלייה במחיר המניה הם האחים דניאל ומיכאל זלקינד, שמחזיקים בחברה באמצעות חברת אלקו החזקות  שבשליטתם.

 

האחים זלקינד, שמחזיקים בכ-65% ממניות אלקו, נהנו בשנה החולפת מעלייה משמעותית בשווי חברות מרכזיות נוספות המשתייכות לקבוצה. כך לדוגמה, שווייה של אלקטרה בע"מ , העוסקת בפרויקטים למבנים ותשתיות בארץ ובחו"ל, מגיע כיום ל-9.1 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 35% במחיר המניה בשנה האחרונה. מניית אלקטרה נדל"ן , הפועלת בעיקר בשוק הנדל"ן האמריקאי, טיפסה בשנה האחרונה ב-158% והחברה נסחרת בשווי של 3.7 מיליארד שקל.

אלקו עצמה נסחרת כיום בשווי של כ-7.9 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 80% במחיר המניה שלה בשנה האחרונה (ויותר מ-200% מאז השפל של משבר הקורונה לפני כשנתיים). שווי ההחזקה של האחים זלקינד בחברה כבר מגיע ליותר מ-5.1 מיליארד שקל, מה שהופך אותם לשניים מאנשי העסקים העשירים בישראל "על הנייר".

רכישת מותגים מובילים עם פוטנציאל לסינרגיה

האחים זלקינד, המכהנים כמנכ"לים משותפים של אלקו, הפכו בשנים האחרונות את חברת ההשקעות הוותיקה לרוכשת סדרתית, במטרה לפתח את עסקיה המסורתיים, לצד הוספת זרועות פעילות. מדיניות הקבוצה, ברוב המקרים, היא לבצע רכישות משמעותיות של חברות שמחזיקות במותגים מובילים, בעלות פוטנציאל לסינרגיה עם חברות הקבוצה. עם זאת, עצמאות המנכ"לים של החברות הבנות נשמרת.

אלקו זכתה אשתקד בגלובס לכינוי "הפאקמן של שוק ההון", על רקע מסע הרכישות האינטנסיבי שביצעה הקבוצה בשלל תחומים ואשר כלל בין היתר את החברות אגד תעבורה (תחבורה), סופרגז (אנרגיה), יינות ביתן (קמעונאות מזון) וכן מניות בחברת דסק"ש (דיסקונט השקעות ), החולשת על חברות ענק כסלקום ונכסים ובניין לצד חברת מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס.

 

במקביל לרכישות הרבות, היו לאלקו ולבנותיה בשנים האחרונות גם מספר מימושים רווחיים, ובהם מכירת חברת הסלולר גולן טלקום לסלקום והנפקת סופרגז  בבורסה בתל אביב.

הכנסות אלקטרה מוצרי צמיחה זינקו ב-80%

על השבחת פעילות החברות המשתייכות לקבוצת אלקו יעידו הדוחות הכספיים שהן מפרסמות. השבוע הייתה זאת אמ"צ, בניהולו של צביקה שווימר, מי שהוביל אשתקד את רכישת השליטה ברשת הסופרמרקטים יינות ביתן, יחד עם חברת הביטוח הפניקס, מידי בני הזוג נחום ונורית ביתן (חלקה של אלקטרה ברשת עומד כיום על 35%).

לצד הדיווח על כניסתה הצפויה של קרפור לארץ, פרסמה אמ"צ את הדוחות שלה לסיכום 2021, שמהם עלה כי הכנסות החברה צמחו בכ-80% ל-4.6 מיליארד שקל, הודות לאיחוד התוצאות של יינות ביתן (וכן של אופיס דיוטי וסער יזמות ומסחר). 

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה אמנם ירד ב-43% ל-164 מיליון שקל, אולם זאת משום שב-2020 נרשם רווח חד-פעמי גדול ממכירת גולן טלקום. הרווח הנקי מפעילויות נמשכות עלה ב-2021 לעומת 2020 וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-418 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת 2020.

תמנף את מיקומי סניפי מגה לטובת סבן אילבן

כאמור, מלבד ההסכם עם קרפור שעליו דווח השבוע, לאמ"צ יש גם הסכם קודם שנחתם עם רשת חנויות הנוחות סבן אילבן. לאחרונה פורסם בגלובס כי החנות הראשונה של הרשת תושק בתל אביב בנובמבר הקרוב.

ההסכם בין אלקטרה צריכה וסבן אילבן הוא הסכם זכיינות מלא, שכלל בין היתר התחייבויות של אלקטרה בנושאי אי-תחרות בתחום חנויות הנוחות ופתיחה של מינימום חנויות בשנים 2022-2024. עוד הסכימו הצדדים כי תקופת הזיכיון תהיה 20 שנה, עם אופציה להאריך את התקופה עד למקסימום של 50 שנים נוספות, בכפוף לעמידה בתנאים.

בגלובס דווח עוד כי בכוונת אלקטרה למנף את המיקומים האסטרטגיים של סניפי רשת מגה (ששייכת ליינות ביתן) בתל אביב, לטובת סבן אילבן. סבן אילבן היא רשת בינלאומית המפעילה באמצעות זיכיונות מעל 77 אלף חנויות בעשרות מדינות. היקף ההכנסות שלה ב-2021 נאמד ב-66 מיליארד דולר.

חברה נוספת בקבוצה שפרסמה דוחות בשבוע האחרון היא אלקטרה נדל"ן, המתמקדת בניהול שותפויות המשקיעות בעיקר במקבצי דיור בדרום מזרח ארה"ב. בשנת 2021 הסתכמו הכנסות החברה ב-635 מיליון שקל, פי ארבעה מב-2020, כאשר מרבית ההכנסות נובעות מדמי הצלחה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל אף הוא פי ארבעה לערך, ל-413 מיליון שקל ב-2021. החברה, בניהולם של המנכ"ל אמיר יניב והיו"ר גיל רושינק, החלה אשתקד בהקמת קרן ריט למלונאות בארה"ב בהיקף של 700 מיליון דולר. 

אלקו עצמה עדיין לא פרסמה את הדוחות שלה לשנת 2021. את שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2021 סיימה החברה עם עלייה של 42% ברווח הנקי לכ-332 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ-234 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020 (ו-284 מיליון שקל בשנה כולה).

לאחר ההפסדים וההנפקה הכושלת: קמעונאית האונליין קוויק עוברת לשליטת אלקטרה צריכה

פעילותה של קמעונאית המזון המקוונת קוויק , מההנפקות הכושלות של השנה החולפת, בדרך לעבור לשליטת אלקטרה מוצרי צריכה-יינות ביתן. הצדדים מנהלים מו"מ להקמת שותפות, "לצורך ביצוע פעילות קמעונאית אונליין של מוצרים ושירותים, תחילה בתחום מוצרי סופר, מזון ולא מזון, ובהמשך בתחומים נוספים".

אלקטרה צריכה (אמ"צ) צפויה להחזיק ב-51% מהבעלות בשותפות החדשה, אליה תועבר פעילותה של קוויק, בעוד שקוויק תחזיק ב-49% מהמניות. השותפות החדשה, שתוקם בכפוף לאישורים הרגולטורים, צפויה לנהל את כל פעילות האונליין של קבוצת יינות ביתן-מגה בתחום הפעילות המשותפת, ותוכל לרכוש את מוצריה מקבוצת יינות ביתן, שבהמשך יוחלפו בסניפי קרפור שנכנסת לארץ. כן צוין, כי כל פעילות אונליין עתידית שאחד מן הצדדים - אמ"צ או קוויק - ירצו לפתח, תוצע תחילה להפעלה תחת השותפות, בכפוף לתנאים שנקבעו בסיכום העקרונות.

טרם הדיווח נסחרה קוויק בשווי של כ-66 מיליון שקל לאחר ירידה של כ-80% במניה מאז ההנפקה במרץ אשתקד (אז גייסה 85 מיליון שקל). בעקבות הדיווח על המו"מ עם אמ"צ, זינקה המניה ביום ב' בצוהריים בכ-50% לשווי חברה של קרוב ל-100 מיליון שקל. בעלי המניות המרכזיים בקוויק, שעדיין רושמת הפסדים כבדים מפעילותה (כ-30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2021) הם סופר-פארם, החברה המרכזית למשקאות קלים וקבוצת יוניון של ג'ורג' חורש (יבואנית טויוטה והזכיינית של רשת H&M בישראל). מנכ"ל החברה הוא אבירם גנות, והיו"ר הוא אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות.

שירה ספיר