פוטין חתם על צו מעורפל להגבלת היצוא של רוסיה

סוכנות הידיעות הרוסית RIA מדווחת כי ולדימיר פוטין חתם על צו החוסם יצוא של "חומרים מסוימים" מרוסיה • נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ההכרזה שלו לפיה יוטל איסור על יבוא נפט, גז טבעי ופחם רוסי לארה"ב • רוסיה העבירה רכבת צבאית משוריינת לאוקראינה מחצי האי קרים; לפי סרטון שפורסם ברשתות החברתיות, הרכבת, בת תשעה קרונות, הועברה לאזור חרסון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EYEPRESS

22:03

סוכנות הידיעות הרוסית הממשלתית RIA מדווחת כי ולדימיר פוטין חתם היום על צו החוסם יצוא של "חומרים מסוימים" מרוסיה. לפי הדיווח, הרשימה תיקבע בעוד יומיים.

אם רוסיה תחליט לאסור על יצוא של נפט וגז, תהיה קפיצה עצומה במחירי האנרגיה. לפי הדיווח ב-RIA, רשימת המוצרים וחומרי הגלם שייאסרו ליצוא תיקבע על ידי הממשלה, והאיסור שיוטל יהיה בתוקף עד 31 בדצמבר.

21:52

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודה הערב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ההכרזה שלו מוקדם יותר היום לפיה יוטל איסור על יבוא נפט, גז טבעי ופחם רוסי לארה"ב.

"תודה לארה"ב ולנשיא ארה"ב על המנהיגות האישית בפגיעה בלב מכונת המלחמה של פוטין ועל האיסור על יבוא נפט, גז ופחם", צייץ זלנסקי.

ביידן הודה שהצעד עשוי להוביל לעליות מחירים עבור האמריקאים, נושא שכבר הוביל להתקפות עליו מצד הרפובליקנים.

במקביל, רוסיה העבירה רכבת צבאית משוריינת לאוקראינה מחצי האי קרים. לפי סרטון שפורסם ברשתות החברתיות, הרכבת, בת תשעה קרונות, הועברה לאזור חרסון. ברכבת יש ככל הנראה שני קרונות עם תותחים, ולפחות אחד מהקרונות בה נושא רכב צבאי.

17:29

שגריר אוקראינה בישראל ד"ר, איבגן קרוניצ'וק, אומר כי בשל הקשרים ההדוקים ביניהן, אוקראינה מצפה מישראל לסיוע רב מזה שהגיע עד כה - כולל בנשק הגנתי וציוד להגנה עצמית כמו קסדות. "אנחנו צריכים סיוע עכשיו. לא בעוד כמה שבועות - עכשיו," אמר קרוניצ'וק בכנס במכון למחקרי בטחון לאומי.

לדברי קרוניצ'וק: "מה שאנו חווים היום דומה למה שישראל חוותה במלחמת יום הכיפורים. אל תחפשו היגיון במה שמתרחש באוקראינה, אין שם היגיון, יש מתקפה ברברית של האויבים שלנו ורצח העם האוקראיני. מספר הקורבנות מגיע לאלפים על אלפים. אנחנו לא מצליחים לחלץ פצועים. במלחמת העולם השנייה היה מצב דומה. המצב במריופול דומה למה שאתם מכירים מחאלב שבסוריה.

"אני לא יודע אם אתם יודעים אבל הם הביאו קרמטוריומים (משרפות) ניידים כדי להסתיר את מספר ההרוגים באוקראינה. סנקציות הן טובות אבל זה יקח זמן. אנחנו צריכים שמרחץ הדמים יסתיים מיד.

"אנו מבקשים סיוע בכל התחומים. אני קורא לאנשים הישראלים שמפגינים סולידריות - הפסיקו את העסקים עם רוסיה. הגיעו כבר 400 טונות של סיוע הומניטרי. הממשלה הישראלית אמרה שתסייע גם עם תעבורה לאוקראינה. מאות הטונות עברו כבר דרך סיוע ישראלי. אנחנו שמחים על הסיוע במוצרי פארמה, אבל אנחנו צריכים לסייע לאנשים שעובדים באוקראינה בסיוע בהגנה מההפצצות".

עוד ציין שגריר אוקראינה קורניצ'וק כי ישוחח עם שרת הפנים איילת שקד ויבקש ממנה לאפשר כניסה חופשית לפליטים אוקראינים.

על דרישות רוסיה במו"מ אמר: "הרוסים רוצים שאוקראינה תיכנע. אנחנו משלמים מחיר בכל יום. אם הם רוצים שאוקראינה תהיה ניטרלית ולא תהיה חלק מנאט"ו, אנחנו צריכים התחייבויות משמעותיות לביטחוננו ולעצמאותנו".

הוא הביע חשש שרוסיה תשתמש גם בנשק גרעיני באוקראינה ומחוצה לה, שכן זו האסטרטגיה של הנהגת רוסיה.

לגבי מאמצי התיווך, ובהם של ראש הממשלה בנט אמר :"כנראה שלרוסיה קל לדבר עם ישראל הגם שעמדתה מגובשת עם עמדה האמריקאים והאירופאים. ישראל נמצאת במצב מאוד מיוחד כי להבדיל מרוב המדינות בעולם, יש לה יחסים טובים הן עם אוקראינה והן עם רוסיה. בנט מדבר גם עם זלנסקי באופן קבוע, אבל אתם צריכים להיות פרו-אקטיביים".

מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב אמר באירוע: "הפצצת ערים שלוות, פגיעה באזרחים חפים מפשע, אלה מעשים לא מוסריים שראויים לגינוי חד משמעי וללא סייג. יחד עם זאת, אנו לא יכולים לשכוח את העובדה שטנקים רוסיים חונים 220 ק"מ ממרכז תל אביב, ועל כן עלינו למצוא את שביל הזהב בין המחויבות הערכית לעמוד לצד הקורבנות, לבין החובה לדאוג לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. זה גשר צר מאוד, אך נראה שממשלת ישראל פוסעת בו בצעדים זהירים ונכונים".

16:19

הצבא האוקראיני וכוחות ההגנה במדינה מדווחים על האטה משמעותית של הכוחות הרוסיים בפלישתם למדינה. עם זאת, הצבא האוקראיני גם מודיע שהכוחות הרוסים יורים על אזרחים. בציוץ בעמוד הטוויטר של צבא אוקראינה צורף וידיאו של צבא רוסיה משמיד רכב אזרחי באוקראינה.

15:57

בנאום מיוחד ביוטיוב, בו פנה לאוקראינים ולשאר אזרחי העולם, אמר שר ההגנה האוקראיני אולקסיי רזניקוב כי "אוקראינה מוטטה את המיתוס הרוסי. העולם אינו מפחד מדיקטטור שמתחבא בבונקר".

במקביל, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי שוב שוחח עם רה"מ נפתלי בנט והודה לא בציוץ מיוחד ברשת טוויטר.

15:35

דיווח "בלומברג": ארה"ב צפויה להודיע היום על איסור רכישת נפט, פחם וגז טבעי מרוסיה. לפי מקרובים לנושא, הנשיא ג'ו ביידן צפוי להוביל את המהלך ללא הצטרפות של האיחוד האירופי, שבעל תלות גדולה יותר ברוסיה. 

14:50

חברת הנפט של (לשעבר רויאל דאץ' של) התנצלה על כך שרכשה משלוח מוזל של נפט רוסי בשבוע שעבר, והודיעה כי תפסיק בהדרגה את מעורבותה בשוק הרוסי. "כצעד ראשון ומיידי, החברה תפסיק את כל הרכישות הנקודתיות של נפט גולמי רוסי. היא גם תסגור את תחנות השירות, דלקי התעופה וחומרי הסיכה שלה ברוסיה", נכתב בהצהרה.

13:35

דיווחים שונים מרחבי אוקראינה על הפרות הפסקת אש בכל המסדרונות ההומניטריים המיועדים לפינוי פצועים ואוכלוסיה אזרחית. בממשלה האוקראינית אומרים כי ירי המרגמות לעבר השיירות ההומניטריות ממשיך, בעיקר באזור מריופול שנמצאת במצור רוסי ואירפין הסמוכה לקייב, שם הושמד גשר היציאה הראשי מהאזור.

דובר שר החוץ האוקראיני אולג ניקולנקו אמר שצבא רוסיה תוקף בפרוזדור ההומניטרי שמוביל לעיר זפוריז'יה, נתיב באורך 225 קילומטר. שמונה משאיות ו-30 אוטובוס בדרכם לעיר כדי לפנות פצועים ולהעביר ציוד רפואי ומזון, הוסיף ניקולנקו, האזרחים בעיר חיים כבר שבוע ללא מים זורמים והאוכל הולך ואוזל.

13:01

ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי האיחוד מרכיב רשימת סנקציות חדשות שתאפשר לו לפגוע בהפצת הדיסאינפורמציה הרוסית ברחבי העולם. באיחוד ציינו בין השאר חסימת רשתות טלוויזיה ממשלתיות רוסיות.

בורל אמר בנוסף כי יתאפשר לאיחוד להקפיא נכסים ולמנוע מעבר בגוש האירו לאלו שימשיכו להפיץ דיסאינפורמציה. "אני מציע מכאניזם חדש שיאפשר לנו להטיל סנקציות על השחקנים הראשיים במחוזות הדיסאינפורמציה", ציין בורל.

12:39

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, צייץ בטוויטר כי הכוחות הרוסים מכתרים את מריופול ומחזיקים בכ-300 אלף אזרחים בני ערובה במצור. "הרוסים מונעים פינוי אזרחים למרות הסכמים מוקדמים עם כוחות ההצלה. פשעי מלחמה הם חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה הרוסית".

בתוך כך, אולג ניקולנקו, דובר משרד החוץ האוקראיני, צייץ על המסדרונות ההומניטריים ונתיבי המילוט בתוך המדינה - שיאפשרו פינוי של אוכלוסיה אזרחית וסטודנטים זרים.

בינתיים, קיריל טימושנקו, יועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי, שיתף ברשתות החברתיות את פינוי האזרחים מסומי, עיר בצפון מזרח אוקראינה. העיר הייתה תחת מתקפה אגרסיבית של צבא רוסיה בימים האחרונים, כאשר בלילה האחרון הייתה הפגזה בה נהרגו 18 אזרחים, ביניהם שני ילדים.

12:00

הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים פיליפו גרנדי הודיע הבוקר כי מספר הפליטים שברחו מאוקראינה עומד כעת על 2 מיליון בני אדם. 

משרד החוץ האוקראיני טוען ש-12 אלף חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הפלישה. לטענת המשרד, עד כה הכוחות הרוסיים איבדו 48 כלי טייס, 80 מסוקים, 303 טנקים, 1,036 כלי רכב משוריינים, 120 כלי ארטילריה ו-27 מערכות נגד מטוסים. 

בתוך כך, עיריית בירת אלבניה, טירנה, אישרה אתמול לשנות את שם הרחוב שבו נמצאות השגרירויות הרוסית והאוקראינית ל"שחרור אוקראינה". ההצעה אושרה פה אחד.

10:15

לפי דיווחים, הרוסים פתחו הבוקר חמישה מסדרונות הומניטריים מקייב, מצ'רניהיב, סומי, חרקיב ומריופול. 

בתוך כך, הרשויות באוקראינה דיווחו הבוקר כי תקיפה אווירית של רוסיה על בניין מגורים בסומי הלילה הביאה למותם של 9 אנשים, בהם גם שני ילדים. 

7:00

הקרמלין מאיים לנתק את אספקת הגז הרוסי לאירופה. לטענת הממשל הרוסי, מחיר חבית נפט יכול להגיע ל-300 דולר לחבית אם מדינות המערב יממשו את האיומים שלהם ויחרימו את מגזר האנרגיה הרוסי.

בסרטון שצולם מארמון הנשיאות בקייב, הודיע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי אין לו כוונות לצאת מהעיר עד לניצחון הצבא האוקראיני. בסרטון האשים זלנסקי שוב את מוסקבה בכישלון הניסיונות לספק לאזרחים מעברים בטוחים מחוץ לאזורי הקרבות

רוסיה הציעה שוב לקיים מסדרון הומניטרי כדי שאזרחים אוקראינים יוכלו להתפנות מאזורי הקרבות. יצוין כי עד כה כל הניסיונות לייצר דרכי מילוט בטחות לאזרחים מאזורי הקרבות באוקראינה נכשלו. לפי הערכות עד כה הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה עד כה ל-1.7 מיליון פליטים.

דיווח על גנרל רוסי בכיר שנהרג בקרבות. מדובר בפעם השנייה בשבוע החרון שבו נהרג בקרב גנרל רוסי בכיר.