התוכנית לפנות את בתי הזיקוק בחיפה רק מחמירה את המצב

בעוד ששרי הממשלה חגגו, האמת היא שלחיפה אין אופק לחיזוק כלכלי, והתוכנית הממשלתית הזו הורסת כל סיכוי שאי-פעם יהיה

לאחר סגירת בתי הזיקוק יכניסו למפרץ מצבורים מיובאים של תזקיקי נפט, גז וחומרים מסוכנים, בחוות מיכלים חדשות ועצומות / צילום: Shutterstock, Max Zalevsky
לאחר סגירת בתי הזיקוק יכניסו למפרץ מצבורים מיובאים של תזקיקי נפט, גז וחומרים מסוכנים, בחוות מיכלים חדשות ועצומות / צילום: Shutterstock, Max Zalevsky

משמעותה האמיתית של החלטת הממשלה שהתקבלה השבוע היא "לנקות" את מפרץ חיפה היא שהמפרץ ימשיך להיות מזהם ומסוכן לתושבים במשך עוד כשלושה עשורים לפחות.

כולם מסכימים שאין לבתי הזיקוק מקום בתוך העיר חיפה, יחד עם זאת לא מוציאים צרה אחת ומכניסים צרה אחרת. לאחר סגירת בתי הזיקוק יכניסו למפרץ מצבורים מיובאים של תזקיקי נפט, גז וחומרים מסוכנים, בחוות מכלים חדשות ועצומות. החומרים יאוחסנו קרוב לשכונות מגורים בקריות, בתוך המרקם העירוני של מטרופולין חיפה ובהיקפים עצומים. ממפרץ של ייצור דלקים נהפוך למרחב של אחסנת דלקים וחומרים מסוכנים, ממש כמו ביירות.

הרעש והיח"צ של התוכנית הממשלתית מסתירים את העובדה שבתוך חודש מפקידה הממשלה במוסדות התכנון את תוכנית נמל הדלקים ורציף הכימיקלים בנמל המפרץ, תוכנית שתשאיר את חיפה כעיר מזוהמת ועוד יותר מסוכנת. נמל הדלקים יאפשר להגדיל פי 6 את כמות הדלקים, רציף הכימיקלים יאפשר להגדיל פי 3 את החומרים המסוכנים.

חומרים מסוכנים ומזהמים

לחיפה יהיו לא פחות מחמישה רציפי דלקים וכימיקלים (היום יש שלושה) והמשמעות בפועל היא שיותר ויותר אניות ייבאו חומרים מסוכנים שיזהמו את המפרץ וכמות הסכנות בעיר תגדל. חיינו יהיו בסכנה הרבה יותר גדולה מאירועי בטחון, מלחמה ואסונות טבע, כאשר רק החודש היו ארבע רעידות אדמה באזור. מספיק לראות את הזוועות באוקראינה כדי להבין לאן חיפה צועדת. במקום למות מוות איטי בייסורים, נמות מוות מהיר בהפתעה.

בוועידת המפרץ שתתקיים החודש יציגו בכיר הממשל, בין היתר, שהתוכנית "מבטיחה" את מנהור הרכבת על פי התוכנית שכולנו מאמינים בה, תוך 15 שנה, או 20, מי יודע, אבל בממשלה גם מסבירים לנו שאין ברירה אלא לחשמל בשלב הראשון את מסילות הרכבת. תוך שנתיים. במילים אחרות - או שיהיה פתרון למסילות בחיפה, או שלא. העיקר שהחשמול לא יתעכב לדקה.

התוכנית הממשלתית הורסת כל סיכוי להרחבת שדה תעופה משום שהיא ממשיכה להתעלם מקיומו וקובעת מסמרות במפרץ. שדה תעופה בינלאומי קטן זה חמצן כלכלי בכל עיר ומטרופולין בעולם, ואין בילתו. לחיפה אין אופק לחיזוק כלכלי והתוכנית הזו הורסת כל סיכוי שאי-פעם יהיה.

את המפרץ תנהל "מינהלת" שתשב בירושלים. אין לה נציג מקומי אחד, לא מהעיר הגדולה שהמפרץ יושב בשטחה, ולא של היישובים הסמוכים. הנציב העליון חוזר לחיפה ובגדול. זה יהיה סוג של מועצה תעשייתית, עם שם מכובס, שאומר דבר אחד: החיפאים הילידים הרי לא מבינים שום דבר, לכן השלטון בבירה ינהל אותם.

מחיר יקר וכבד

פריסת מיכלי האחסון והחומרים המסוכנים חייבת להיות שוויונית במדינה, יש לנו ארבעה נמלים בחופי הארץ, שצריכים ויכולים לפזר את החומרים המסוכנים באופן שווה. מפרץ חיפה צריך לספק את הצריכה לצפון בלבד, ולא לכלל המדינה, וחובה לדאוג שהדלקים יאוכסנו במרחקים גדולים מאזורי מגורים כמו שנעשה בשלושת הנמלים האחרים, חדרה אשדוד ואשקלון.

חיפה שילמה משך כמעט 90 שנה מחיר כבד עבור זיקוק דלקים לתצרוכת הכלל ארצית. הגיע הזמן שחיפה תפסיק לשלם את המחיר עבור כל המדינה. מתווה הממשלה מקבע את חיפה כעיר פטרוכימית ומסוכנת לעוד 30 שנה לפחות.

הכותבת היא ראשת העיר חיפה