מחפשים לראות פריחה הרחק מהפקקים? סעו לבקעת הירדן

צבעונים, תורמוסים, רותם ואירוסים משתוללים עכשיו בבקעה, אחד האזורים הפחות מטוילים של ישראל

התורמוסים במצפה אריק. פריחה סגולה משמחת / צילום: אורלי גנוסר
התורמוסים במצפה אריק. פריחה סגולה משמחת / צילום: אורלי גנוסר

מפגש הבקעה הוא ציון דרך נוסטלגי בשבילי, תחנת התרעננות בדרך מהבית בגליל לירושלים בקו 963. אז היו תחנת דלק, סטקייה ודוכן קטן לממכר מזון ומשקאות. היום זו אופרה אחרת. מרכז מסחרי קטן עם כמה חנויות, סניף די מוצלח של "קפה קפה" ואזור שעתיד לצמוח ולהכיל גם מרכז מבקרים.

הציר העיקרי הוא הכביש שלצדו, המשובץ ישובים חקלאים, לצד התיישבות על גב ההר, נגיע אליה בהמשך. ממזרח לכביש, מצייר את הגבול הירדן המתפתל לימין ולשמאל בנפתולים מתעתעים ויוצר בגאון הירדן, השטח שלגדותיו, מובלעות המשמשות לחקלאות. אייל אסולין, חקלאי ממושב חמרה, מטפח שם תמרים אורגניים ועורך סיורי חקלאות.

מטעי התמרים של דוד אסולין במושב חמרה / צילום: אורלי גנוסר
 מטעי התמרים של דוד אסולין במושב חמרה / צילום: אורלי גנוסר

אלא שהמיקום הוא מעבר לגדר הביטחון שלאורך הבקעה, ואחרי שאסולין פתח בפנינו שערי גן עדן, נסענו בתא שטח בלתי מופר הכלוא בתווך. שלושה צבאים צעירים דילגו בעשב הירוק, מנערים אוזניים בחדווה ושולחים מבטים נטולי יראה.

מראש גבעות החוואר הלבנות התפעלנו מנוף שטחי החקלאות ושדות הבור. גלשנו למובלעת צפופה במטעי תמרים והגענו לחלקה האורגנית. אסולין מספר לאורחים על האזור, על חקלאות והתיישבות, מכבד בקפה ובתמרים שמנמנים ומרחיב לפי הסקרנות. בחזרה עצרנו לתצפית מרגשת על גדת הירדן. הסיורים מתאימים לקבוצות או למשפחות שהוא מחבר יחד (בתיאום). כשעה ורבע תמורת 10 שקלים בלבד (054-3231057).

צבי צעיר בשדות הבקעה / צילום: אורלי גנוסר
 צבי צעיר בשדות הבקעה / צילום: אורלי גנוסר

מכאן העפלנו אל גב ההר, אל הישוב משכיות. בחלקים מהדרך נגלה לעינינו מחזה בלתי נתפס. את הגבעות כיסו מאות שיחי רותם בפריחה לבנה מרנינה, כמו פלומה רכה שהדיפה ניחוח בושם מעורר. בשולי הישוב הוקם אזור תעשייה זעיר עם טחנת הקמח "שקמח" שהקים דוד הרצליך. אבל זה לא הספיק לו, במרחק מה בנה לול חופש ולאחרונה הוסיף טיול בקלאב קאר חשמלי.

כך יצאנו לשוטט בגבעות שהוכרזו כשמורת טבע, שמהן חזרתי אחרת. שיחי הרותם מנקדים גם כאן את האדמה ובאוויר עלה ניחוח משכר. הקרקע התכסתה בשטיח של צהרון, אירוס זעיר תכול ויפהפה שהשתלט על כל פינה, ואף טעמנו מעלי צנון הבר החרפרפים. בנקודה הגבוהה בשטח הונחו שני שולחנות ומשם, על כוס תה, צפינו בבתרונות הירדן ממזרח ובהינו בחמוקי השומרון והפסגות הגבוהות ממערב. עוד גילינו צבעונים ראשונים ושמענו על מקורות המים באזור.

הסיור כולל ביקור בלול החופש עם הסברים מרתקים, תוספת לחוויה מרגשת. אם תגיעו בחבורה או בקבוצה קטנה, אפשר להוסיף הכנת פיתות, סדנת אוכל, הפרחת עפיפונים ועוד. כלי הרכב מותאמים לארבעה אנשים (370 שקלים לכלי ראשון, 320 לשני והלאה. שעה וחצי בתיאום: 055-3046095. סגור בשבת)

תצפית הורסת נוספת נמצאת בפאתי הישוב חמדת. "מצפה אריק" משקיף ממרום גובהו אל הבקעה, ואל המקום מתקבצים בערבו של יום תושבים ואורחים בזכות שדה התורמוסים המפעים. זה לא בית הגידול הטבעי שלהם, הם נזרעו כאן אך ממלאים את השטח והלב בפריחה סגולה משמחת. בשולי השטח מצאנו אפילו אירוס שחום, שהגביר את התיאבון.

ואפרופו תיאבון, חנה עגיב מארחת בביתה מדי יום שישי לארוחות בוקר ששמן יצא למרחוק. בחצר ביתה הקימה מטבח וקונדיטוריה. הקפה משובח, המאפים מושחתים, הסלטים פריכים והכריכים מעוררים. השולחנות בחצר, ואם אין מקום אז פולשים לבית החם, והיא עושה זאת באהבה מתוך נתינה ונדיבות, שמביאים את האורחים לכאן שוב ושוב ושוב. אם תגיעו באמצע שבוע, אפשר לקחת סלסלת פיקניק או מגש אירוח ובכל מקרה דברו איתה, לא תישארו רעבים ותקבלו הזמנה להיכנס ולבקר גם בשבת (ימי שישי 8:00-14:00, 052-8903764).

ואם אתם עדיין מחפשים תמריץ כדי לזוז מהספה ולנסוע לשם, אולי תשמחו לדעת שפסטיבל "בקעה ירוקה" הוא הזדמנות לבקר באזור, שכולו מתעורר עם אתרי לינה חדשים, בתי אוכל ותיירנים ששמחים לארח. בימי שישי לאורך החודש (עד 25 במרץ) יתקיימו ללא תשלום סיורים, סדנאות, הדרכות והפעלות בכל המרחב. יהיו שוק איכרים, מעגל מתופפים, הפנינג בעינות פצאל ועוד.
yeruka.bikathayarden.co.il