צפו לעיכובים: מפעלי מכוניות גדולים באירופה מושבתים בגלל המלחמה

שרשרת האספקה מאירופה נפגעת, חומרי הגלם מתייקרים, וגם הקפיצה במחירי הנפט צפויה להתגלגל ישירות לצרכן • החברות הגרמניות, שלחלקן תלות משמעותית באספקת רכיבים מרוסיה ומאוקראינה, כבר מדווחות על פגיעה בייצור • השוק הישראלי נערך להארכת זמני האספקה ולעלייה חדה במחירים

מפעל של פולקסווגן. פגיעה בייצור / צילום: Associated Press, Michael Sohn
מפעל של פולקסווגן. פגיעה בייצור / צילום: Associated Press, Michael Sohn

שוק הרכב הישראלי נערך לספיגת "הנשורת" של המשבר באוקראינה. בענף צופים כי זמני האספקה לישראל של חלק מדגמי הרכב המבוקשים, שעומדים כיום על שני רבעונים, עשויים להתארך משמעותית. במקביל, הענף נערך לעליית מחירים חדה כתוצאה מהמלחמה.

מחסור בחומרי גלם והתייקרות משמעותית

בימים האחרונים קיבלו מספר יבואני רכב הודעות מהיצרנים בחו"ל על דחיות צפויות באספקת מלאים של כלי רכב. הרכבים היו אמורים להיות מסופקים החל מהרבעון הבא, אך בפועל הם עדיין לא נכנסו לייצור.

 
  

כתוצאה מכך, עשויים להידחות זמני האספקה ללקוחות, כולל אלו שכבר קיבלו תאריך. בנוסף, היבואנים קיבלו הודעה מיצרני רכב על כך שהם צריכים "להיערך לקראת עליית מחירים משמעותית מאד, ייתכן שדו ספרתית, במקרה שהמשבר באוקראינה והשלכותיו יהיו ממושכים". עיקר הפגיעה צפויה להיות באספקת כלי רכב חשמליים, שהביקוש שלהם בישראל ובעולם עולה בחדות בשל הצפי להמשך הנסיקה במחירי הדלק בתחנות.
המשבר באוקראינה פגע בשבועות האחרונים בשרשרת האספקה של רכיבי מפתח לתעשיית הרכב באירופה ומחוצה לה, והביא למחסור בחומרי גלם חיוניים ולהתייקרות חדה בתשומות הייצור.

הראשונים שמדווחים בשבועיים האחרונים על פגיעה משמעותית בייצור הם יצרני הרכב הגרמנים, שלחלקם תלות משמעותית באספקת רכיבים מרוסיה ומאוקראינה. בסוף השבוע שעבר הודיעה איגוד יצרני הרכב בגרמניה, ה-VDA, כי "קשה לתת כרגע תחזית אמינה, אולם צפויים שיבושים מהותיים בייצור כלי רכב בגרמניה". בהודעת האיגוד נמסר: "היצרנים והספקים עובדים מסביב לשעון כדי לפצות על השיבושים והכשלים בשרשרת האספקה כתוצאה מהמשבר, ולמצוא מקורות אספקה חלופיים".

אחת הבעיות המיידיות היא שיבוש באספקת "צמות" של כבלי החשמל לרכב - צביר כבלי החשמל ותקשורת הנתונים, שמקשרים בין רכיבי הרכב השונים. הם מיוצרים עבור יצרני רכב רבים במפעל מרכזי באוקראינה וכעת פעילותו הושבתה. על פי הודעת ה-VDA, "צמות הכבלים הן רכיב מורכב לייצור, שלעתים מיוצר באופן פרטני עבור כל דגם רכב. כמעט לא קיימים מלאים מוכנים מראש של רכיב זה".

פגיעה מתמשכת בייצור כלי הרכב החשמליים

זו לא הפעם הראשונה בעשור הנוכחי שהענף חווה שיבושים. גם בתקופת התפרצות הקורונה, בתחילת 2020, הושבתה כמעט כל תעשיית הרכב העולמית לתקופה ממושכת, בשל מחסור ב"צמות" חשמל, שמיוצרות בסין ובקוריאה.

באוקראינה פועלות כיום למעלה מ-20 חברות זרות שמספקות חלקים ורכיבים לתעשיית הרכב, שמיוצרים בכמעט 40 מפעלים שרובם מושבתים. בנוסף, ברוסיה פועלים 43 מפעלים של יצרני רכב וספקים מערביים, שפעילותם נפגעה או עשויה להיפגע.
במקביל, תעשיית הרכב העולמית חווה כיום עלייה חדה מאד במחירי חומרי הגלם, שחיוניים לייצור שוטף של רכב. העליות החלו כבר בשנה שעברה אולם הן צברו תאוצה משמעותית מאז התחלת המשבר באוקראינה.

בין השאר, מחיר הניקל, שבו נעשה שימוש נרחב בייצור רכב בכלל ובסוללות לרכב חשמלי בפרט, קפץ השבוע כמעט פי שלושה והמסחר בו בבורסת החומרים בלונדון הופסק. בענף מעריכים כי אם מחירי הניקל יישארו כך לאורך זמן זו תהיה פגיעה מתמשכת בייצור הרכב החשמלי בכל העולם, שכבר היום סובל מעודפי ביקוש.

הפגיעה באספקת הרכב החשמלי בעיתוי הנוכחי בעייתית במיוחד בשל הזינוק בביקוש לכלי רכב כאלה בכל העולם, כתוצאה מעלייה דרמטית במחירי הדלק בתחנות. בגרמניה, למשל, התייצב השבוע המחיר של ליטר בנזין בתחנות על כ-2 אירו - שיא של כל הזמנים - ובבריטניה הוא צפוי להגיע בקרוב ל-2 פאונד לליטר. גם בישראל נרשמת כיום עלייה בהתעניינות של המגזר הפרטי והעסקי ברכישת רכב חשמלי. זאת, בשל ההערכה שהמחיר של ליטר בנזין בתחנות יטפס בחודש הבא לכמעט 8 שקלים לליטר, אם מחירי הנפט בעולם יישארו ברמתם הנוכחית.

המחיר של הפלדיום, מתכת נדירה בה נעשה שימוש לייצור ממירים קטליטיים ברכבי בנזין, קפץ בעשרות אחוזים בשל העובדה שרוסיה ואוקראינה מספקות כ-45% מהתצרוכת העולמית של המתכת. בנוסף, צפויה השפעה עקיפה על הייצור הגלובאלי של צ’יפים. זאת, מכיוון שאוקראינה ורוסיה הן בין היצרניות הגדולות בעולם של חומרים חיוניים לייצור צ’יפים דוגמת גז ניאון (70% מהאספקה העולמית), חנקן (40% מאספקה העולמית) וקסנון (30% מהאספקה העולמית).

שיבושי הייצור באירופה כבר החלו

הזעזוע הגדול הצפוי בתעשיית הרכב נוגע למחירי הדלק והאנרגיה למפעלי הייצור ולתובלה הימית. תעשיית הרכב בכל העולם היא בין הצרכניות הכבדות בתעשייה והקפיצות החדות במחירי הנפט, הפחם והגז הטבעי צפויות להגדיל משמעותית את עלויות ייצור הרכב. עלויות אלו צפויות להתגלגל אל הצרכנים בחודשים הבאים. בנוסף, צפויה עלייה משמעותית במחירי התובלה של כלי רכב.

בינתיים, כבר החלו שיבושי ייצור בגרמניה. השבוע השביתה ב.מ.וו קווי ייצור בגרמניה, באוסטריה ובמפעלים של "מיני" בבריטניה והולנד בשל מחסור ב"צמות כבלים". גם בקבוצת פולקסווגן חלו שיבושי ייצור הן בגרמניה והן במפעלים של הקבוצה ברוסיה, שפעילותם הופסקה כחלק מהחרם הכלכלי על המדינה. פולקסווגן השביתה לתקופה לא ידועה את אחד המפעלים הגדולים שלה בגרמניה, בשל מחסור ברכיבים וגם סקודה, שמייצרת בצ’כיה, הודיעה על שיבושים כתוצאה ממחסור ברכיבי מפתח. כמו כן, מרצדס הודיעה על צמצום הייצור במספר מפעלים שלה באירופה.

תעשיית הרכב לא למדה מהניסיון

בתחילת השנה נראה היה שהכוכבים מתחילים להסתדר עבור תעשיית הרכב הבין לאומית ושוק הרכב הישראלי. אחרי שנתיים של טלטלות ושיבושים בשרשרת האספקה, שהביאו לאובדן ייצור רכב בשווי של כמעט 200 מיליארד דולר, הצפי ל-2022 היה רגוע. אמנם עדיין קיימים עיכובים של חודשים באספקת כלי רכב, בשל המחסור בצ’יפים, אבל על פי התחזיות הם היו אמורים להתמתן החל מהרבעון השלישי/רביעי של השנה עם חזרה להיקף מלא לקראת 2023.

הבעיה היא שתעשיית הרכב לא למדה כנראה מהניסיון, או שפשוט הייתה מותשת אחרי השנתיים האחרונות. בכל אופן, המשבר הנוכחי תפס אותה בלתי מוכנה. כרגע זה נראה כמו "הסערה המושלמת": מחירי נפט שנעים סביב 120 דולר לחבית נפט; שיבושים בייצור ; מחסור קשה בהובלה ימית.

וכמובן, מעל הכל מרחפת אי הוודאות של תוצאות העימות באוקראינה שעלולות לכלול בין השאר מחסור גלובאלי בדלק, פוטנציאל לסחרור אינפלציוני ומה לא. בקיצור, לרוכשי הרכב ולמוכרים כאחד מומלץ להדק חגורות, לחבוש קסדות ולהתכונן להתנפחות כרית האוויר. 2022 תהיה סוערת מאד בשוק הרכב והתאונה היא בלתי נמנעת.