העיריות שדורשות ממשרדי התחבורה והאוצר להתערב בסכסוך העבודה ברכבת

במכתב חריג קוראות עיריות ירושלים ומודיעין למשרדי התחבורה, הפנים והאוצר להתערב בסכסוך העבודה ברכבת • העיריות מאיימות בנקיטת הליכים משפטיים אם הקו בין מודיעין לירושלים לא ייצא לדרך

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עיריות ירושלים ומודיעין קוראות במכתב חריג למשרדי התחבורה, הפנים והאוצר להתערב בסכסוך העבודה ברכבת ומאיימים בנקיטת הליכים משפטיים אם קו הרכבת בין ירושלים למודיעין לא ייצא לדרך.

הקו המהיר לירושלים נפתח בשנת 2018 בתום שנים של עיכובים ודחיות - והוא מחבר כיום בין הרצליה, תחנות תל אביב, נתב"ג וירושלים ברכבת חשמלית מהירה. מסילת קשת מודיעין, שאמורה הייתה להיפתח כבר בנובמבר 2021, אמורה לקשר את מודיעין לקו המהיר, ולספק נגישות גבוה בין מודיעין לעיר המטרופולינית. עם זאת, במסגרת עיצומי העובדים ברכבת, נפגעו העבודות על הקו.

הרכבת פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שנתן צווי מניעה, אך ההחלטה התהפכה בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים שקרא לצדדים "לנהל מו"מ אינטנסיבי ורצוף בנוכחות הדרגים הבכירים". לטענת העיריות, משרדי הממשלה נמנעו מלהתערב בסכסוך, ופתיחת הקו שנדחתה שוב לסוף החודש עומדת בסימן שאלה נוכח העיצומים והמשא ומתן התקוע בין הצדדים.

ביום שישי האחרון עדכן ועד העובדים את בית הדין לעבודה כי תוך 48 שעות יופסקו כל העבודות על פרויקט החשמול, בכפוף לוועדת חריגים שקמה לעניין זה.

"השרים הממונים מועלים בתפקידם"

העיריות כתבו לשרים ומשרדי הממשלה באמצעות עורכי דינם כי "בחירתכם שלא להתערב בנעשה, היא בלתי סבירה באופן קיצוני ומסבה נזקים ישירים ועקיפים לתושבי מדינת ישראל בכלל ולתושבי העיריות בפרט. נזקים אלה מאמירים וגדלים מדי יום ביומו. לעיריות אין ספק שהנזק הכלכלי שנגרם למשק כולו כתוצאה מהבחירה שלא להתערב בסכסוך מאמיר פי מאות מונים מהמשמעות הכלכלית של סיומו בדרך המו"מ".

העיריות טוענות כי נגרם נזק משמעותי לתושביהן שנאלצים לנסוע ברכב הפרטי במקום לעלות על רכבת מהירה ונוחה ליעדם. בנוסף, הדחייה גוררת גם עיכוב נוסף בפתיחת הקו המהיר לירושלים בימי שישי.

"החלטת השרים שלא לפעול על מנת להביא את הפרויקט לסיום, אינה סבירה בעליל... בנוסף, היא מנוגדת לחובתם של השרים לפעול כפי סמכותם המוגדרת בחוק יסוד: הממשלה, וסותרת את מושכלות היסוד של השיטה ולפיה השרים נבחרו לתפקידם כמשרתי ציבור במטרה לפעול לטובת הציבור וכשאינם עושים זאת - הרי שהם מועלים בתפקידם", נכתב.

במשרדי הפנים והאוצר ציינו כי לא קיבלו את המכתב בטרם פניית גלובס. לכן, טענו שם כי אינם יכולים להתייחס לתוכן הדברים. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.